chapman 757

Love_Ireland

Trådstartare
Kommer ihåg denna snygga hingsten när han var ung ! Gillade honom jätte mycket ! Men hur är hans avkommor igentligen ?

Har träffat 4 st som e efter chapman men dom är så olika men ändån lika ! 2 av dom träffar jag varje dag och har såna underbara gångarter i travooch galopp! Dä

Dom andra två vet ja att stoet hade ett knepigt humör och valacken var alldeles för snäll för att vara sant
 
Har ridit några Chapman-hästar. De har varit ganska skarpa i sitt temperament. Dock har de varit bra allroundhästar, både hoppat och rört sig helt okej. Ingen super gång, utan mer "okej". Ganska snygga i typen. Dock tuffa i både ridningen och hanteringen. De ville gärna ta överhand.
 
Hade en vän med en valack efter honom och han var väldigt svår att rida.
Skarp i temperamentet och egen vilja om man säger så..

Annars var det en jättefin häst. Super i dressyren.
 
Har haft två Chapman-hästar. Tyvärr var bägge väldigt skarpa på ett tråkigt och varandra väldigt liknande sätt. Hade också två ytterligare i stallet, och de var heller inte jättekul i temperamentet. Snygga att se på, rörde sig trevligt men som sagt: m e m tjuriga alla fyra.

Ville de inte ner till ridhuset fick det ta 30 minuter på bakbenen att komma dit...
 
Jag hade en Chapmanavkomma för tio-tolv år sen, en valack på nätta 180 cm. Han var nog det snällaste som gått i två par skor, nästan dumsnäll ibland. Perfekt läromästare med hög ridbarhet och underbara gångarter. :love:
Men han hade nog fått sitt temperament från mamman (e: Hartung) verkar det som :D

Tyvärr bröt han benet i hagen 13 år gammal.
 
Kommer ihåg denna snygga hingsten när han var ung ! Gillade honom jätte mycket ! Men hur är hans avkommor igentligen ?

Har träffat 4 st som e efter chapman men dom är så olika men ändån lika ! 2 av dom träffar jag varje dag och har såna underbara gångarter i travooch galopp! Dä

Dom andra två vet ja att stoet hade ett knepigt humör och valacken var alldeles för snäll för att vara sant

Jag har träffat en häst e Chapman, en grov häst av gammeldags modell, grova ben och grovt huvud, rejäl kropp men smal hals. Inte överbyggd, men lite långa bakben, och inte särskilt högställd.

Ok gångarter med plus för traven. Superpsyke, ett hjärta av guld och väldigt arbetsvillig. Hoppade rätt bra, en riktig rosettplockare i lägre klasser - älskade att tävla, och älskade att få svänga fort i omhoppningar, slog nästan knut på sig för att klara hindrena felfritt och hoppade i alla lägen. Enda gången han kunde tjura ur var om ryttaren tyckte att han var dum och trög och blev arg på honom, då blev han istadig. Om ryttaren gillade honom, så ansträngde han sig till max.

Mamman var efter kew gardens, så att det goda temperamentet skulle kommit enbart från henne verkar inte troligt.
 
Har erfarenhet av två Chapmanhästar, båda ston av äldre modell. Båda var väldigt snälla och den ena var verkigen en sån häst man kunde göra ALLT med. Hoppade bra, rörde sig bra, gick jakter med husarerna med ett stort lugn osv. Den andra rörde sig bättre men hoppade sämre. Såg otäckt ut när den hoppade för den vecklade ut frambenen galet sent.

Båda hade väldigt trevligt psyke:).
 
Vi har haft en, världens snällaste och inte speciellt tuff. Dålig skritt men bra trav och stor galopp, hoppade okej och väldigt gärna. Fanns ytterligare en efter Chapman i samma stall, också bra att rida men lite sur i stallet (vaktig).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 372
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 731
Senast: Görel
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp