Championjonlukt??

lizzie

Trådstartare
Vissa av mina höbalar luktar ungefär som champinjon - dock ingen unken lukt eller jordlukt, lukten sitter i ytan av balen. När man drar isär balen och luktar mer inuti höbalen så luktar det bara fräscht hö. Höet är inte dammigt.

Mögel på gång eller??

Någon som vet!

/Lizzie
 
Sv: Championjonlukt??

Låter som mögellukt tycker jag men jag är ingen expert
 
Sv: Championjonlukt??

Ryyyser...hade hö i höstas som luktade precis så och ja det är mögel. :(
Att det bara är utanpå tyder på dålig förvaring, att det blivit blött/fuktigt på utsidan av balarna.
Om du tittar noga i bra ljus, kolla om du kan se mögelsporer.
 
Sv: Championjonlukt??

Ska kolla noga med ficklampa. Det märkliga är att igår kväll luktade det inte om den balen. Utan det luktade i förrgår när den blev närslängd från höskullen... :confused:

Det var maken som slängde ner höt åt mig och jag frågade vart balen hade legat någonstans, närmast väggen fick jag till svar. Har höt ligger 2 meter från ytterväggarna, men denna vinter har ju varit hur fuktig som helst. Jag har ett rejält höloft av den gamla modellen luftigt och högt i tak. Men vad hjälper det en vinter som denna... :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Championjonlukt??

Det kan ju vara så att det bara är en enda bal som är angripen. Det har jag varit med om förr.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 095
Senast: Zacci
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 323
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp