Cerealier - stärkelse?

Sv: Cerealier - stärkelse?

De spannmål (cerealier) jag känner till är havre, korn, vete, råg, rågvete, majs, ris och hirs. Mängden stärkelse varierar mellan de olika sorterna.

Jag vet inte om det finns något mer som räknas in i spannmålsgruppen.

Hippo: det var precis det jag avsåg att fråga dvs. hjälp med särskiljning mellan dessa vilka som innehåller mest?

Då ska vi försöka svara på det också! :)

Jag har lite siffror för stärkelseinnehållet i havre, korn, vete och råg:

Havre 39-55%
Korn 53-67%
Vete 66-72%
Råg 56-60%

om det har behandlats på något sätt så sänker man stärkelseshalten. hur mkt minns jag inte men det är iaf bättre med tanke på kf och fång att ge spannmål som har tex "poppats" än rakt från åkern sas.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka