Cerazette och humörförändringar

Sv: Cerazette och humörförändringar

Jag har fått utskrivet, men nu överväger jag att kontakta läkaren igen för att få byta direkt innan jag provat mer :/

Yasmin har jag hört ska vara otroligt mild, någon med erfarenhet ?

Jag har fått utskrivet, men nu överväger jag att kontakta läkaren igen för att få byta direkt innan jag provat mer :/

Jag äter Yasmin och känner mig helt "normal". Började med dom direkt efter att jag slutat med Cerazette och blev som vanligt nästan direkt.

Åh skönt att höra.

Med tanke på vad jag har i bagaget så tycker jag att det var konstigt att läkaren inte upplyste mig extra noga om detta, men då ska jag be om att få prova dom istället :)

*kl*
Här är en till som mådde kass av Cerazette.
Fick en rejäl depression...

Slutade och satte in kopparspiral istället.
Inga hormoner i denna kroppen inte.

Jag äter oxå cerazette och märker(nu när jag tänker efter) att mitt humör verkligen har blivit värre, blir arg för minsta lilla och stressar mera nu. Dessutom har sexlusten minskat:mad: Inte alls kul.

Men iaf, nu vart jag lite nyfiken när du skrev kopparspiral och att det inte innehåller några hormoner. Jag har alltid varit emot att nåt ska placeras i min kropp och utan att ens tänka har jag sagt nej när kopparspiral har kommit upp som förslag.
Undrar lite ang den. Gör det ont att sätta in den? Hur lång tid tar det? Uteblir mensen helt(det e ju så skönt att slippa den, det enda positiva med cerazette)? Hur ofta byts den? Kan den trilla ut?
Säkert sånna här frågor man ska ta med sin BM men det känns tryggare när nån annan som har vart med om det berättar;)

Tacksam för svar.

Jag har ätit Yasmin och mådde bra psykiskt av dem. Dock fick jag vestibulit av dessa piller. Sambandet hormoner och torra slemhinnor som P-piller kan ge var förödande. Studer visar att många drabbas av vestibulit just vid användade av P-piller. Har tagit snart 7 år att bli av med och upprepade behandlingar av Botox :crazy: Inte helt bra ännu...
Men som sagt annars var de bra ;)

Mvh Miks

Undrar lite ang den. Gör det ont att sätta in den? Hur lång tid tar det? Uteblir mensen helt(det e ju så skönt att slippa den, det enda positiva med cerazette)? Hur ofta byts den? Kan den trilla ut?

Efter vad jag har förstått så får man ofta kraftigare mens med kopparspiral medan den kan försvinna med hormonspiral.

On topic: nu har jag kört på cerazette i 1½ månad (eller lika många kartor iaf) och hittills passar nog dessa bättre än Noevletta och Yasmine som jag provat förut. Visst svänger humöret och sexlusten har permanent flyttat men ja, bättre än de andra i alla fall.

Provar ju för att sen sätta in hormonspiral med betydligt mindre hormon. Blir förhoppningsvis ännu bättre då då. :)

Gör det ont att sätta in den? Induviduellt
Hur lång tid tar det? Först känner BM hur livmodern är placerad, sen mäter BM livmodern för att se vilken storlek och efter det sätter BM in spiralen.
Uteblir mensen helt(det e ju så skönt att slippa den, det enda positiva med cerazette)? Nej eftersom det inte innehåller några hormoner har man ägglossning och då även mens.
Hur ofta byts den? De sitter 5-10år står de på nätet
Kan den trilla ut? Ja livmodern kan stöta ut den men det är väldigt ovanligt

Kopparspiralen är dessutom gratis :)

Jag äter oxå cerazette och märker(nu när jag tänker efter) att mitt humör verkligen har blivit värre, blir arg för minsta lilla och stressar mera nu. Dessutom har sexlusten minskat:mad: Inte alls kul.

Men iaf, nu vart jag lite nyfiken när du skrev kopparspiral och att det inte innehåller några hormoner. Jag har alltid varit emot att nåt ska placeras i min kropp och utan att ens tänka har jag sagt nej när kopparspiral har kommit upp som förslag.
Säkert sånna här frågor man ska ta med sin BM men det känns tryggare när nån annan som har vart med om det berättar;)

Tacksam för svar.

På mig gjorde inte ont, kändes när dom "öppnade" livmodertappen men det gjorde inte ont.
Tog två panodil innan.
Hur lång tid, kanske några minuter eller så.
Tyvärr så har jag fått mer mens, men det känns som om det är värt det när man får vara hormonfri.
Tror den sorten jag fick kunde sitta i 10 år, men finns även såna som kan sitta i 5.
Den kan trilla ut så man bör känna efter att den sitter kvar ibland.
Och den är gratis! :-D

Cerazette är nog det bästa preventivmedlet som finns chansen att man någonsin skall kunna få till det är lika med minus två.
Jag har ätit cerazette i snart två år.

Jag har gått upp en jävla massa i vikt, jag är alltid trött, har blivit allergisk mot läkemedel, humöret är kasst, jag har fått finnar (aldrig haft innan), jag blöder i snitt två till tre veckor i månaden. Tyvärr får jag inte byta för min barnmorska eftersom jag tydligen har fått högt blodtryck (lustigt för innan jag började äta dom hade jag extermt lågt blodtryck.)

Jävla skittabletter men vad skall man göra alla biverkningar är ju tydligen heeeeelt normala. Tycker det är helt sjukt att man skall behöva ha det så här. Det är inte så att man jublar direkt.

Cerazette är nog det bästa preventivmedlet som finns chansen att man någonsin skall kunna få till det är lika med minus två.

Jag har gått upp en jävla massa i vikt, jag är alltid trött, har blivit allergisk mot läkemedel, humöret är kasst, jag har fått finnar (aldrig haft innan), jag blöder i snitt två till tre veckor i månaden. Tyvärr får jag inte byta för min barnmorska eftersom jag tydligen har fått högt blodtryck (lustigt för innan jag började äta dom hade jag extermt lågt blodtryck.)

Jävla skittabletter men vad skall man göra alla biverkningar är ju tydligen heeeeelt normala. Tycker det är helt sjukt att man skall behöva ha det så här. Det är inte så att man jublar direkt.

Oj, kanske dags att gå till en annan Bm?
Sådär kan du ju inte ha det....:(

KL

Jag läste igår i en tidning om ett nytt p-piller på marknaden.

Grönt p-piller.
Utan konstgjorda hormoner. Qlaira heter det och innehåller det naturliga östrogenet estradiol, som produceras i kvinnans äggstockar. Innehållet av hormonet varierar allt utifrån var i cykeln du befinner dig, vilket leder till att blödningarna blir svagare eller upphör helt.

Avskrivet från tidningen.

Det ska jag absolut kolla upp med min BM nästa gång jag ska dit:)

Efter vad jag har förstått så får man ofta kraftigare mens med kopparspiral medan den kan försvinna med hormonspiral.
Jag har kopparspiral och vissa menser är kraftigare men andra nästan ingenting. I början var det kanske lite mer, och koncentrerat till en dag med stort flöde. Men hellre en dag rejält än utdraget i många dagar.

Skulle ha bytt BM om jag var du... :mad:

Jag mår iallafall bra nu efter dessa piller som jag bara åt i tre veckor, men gjorde livet helt bedrövligt...

Nu kör vi med kondom om lusten faller på (vilket är rätt sällan trots hormonfri) Jag har dessutom slutat amma nu så jag kommer eventuellt att återuppta mina kära Trinovum igen. Men man blir ju ändå orolig. Trinovum har jag ätit i herrans massa år och mådde toppen av dem, men nu efter graviditet och amning kan man ju anta att hormonnivåerna ligger annorlunda än förut! :confused: Kanske kan jag inte tåla Trinovum nu hller??? Törs man prova??

Men allvarligt :/

Varför lägger du inte av med tabletterna och kör på kondom om lusten skulle infinna sig, måste ju vara bra mycket bättre än att må sådär ?

Men herregud, du kan väl sluta äta dem och använda kondom eller pessar istället? Det finns ju helt hormonfria alternativ också. Det är inte meningen att man ska må så!

*kl

Själv är jag jättenöjd med Cerazette, som tur är eftersom jag inte vill äta östrogen. Har inte kännt några biverkningar alls och blöder aldrig vilket är så skönt!

:crazy:

Dags för din kille att prova kondom kanske?

Jag blir lite ledsen när jag läser alla negativa biverkningar som kvinnor får av p-piller, och ändå härdar ut och fortsätter - när det finns fullkomligt biverkningsfria preventivmedel för män. Varför plåga sig med p-pilller?

Här kommer en med helt andra erfarenheter!

Samma här. Jag har ätit Cerazette i ca 4 månader nu och än så länge verkar det gå jättebra. Mår mycket bättre på de här än vad jag någonsin gjort på några p-piller. Hoppas det håller i sig.

mådde inte så vansinnigt dåligt psykiskt av cerazetten men jag blödde 2 veckor och hade en vecka utan blödning och så började det om igen, och så fick jag tillbaka foglossningssmärtorna av dem:eek: (började äta när dem när dottern ar ca 10 månader och jag hade inga besvär alls efter förlossningen)

Hej! Jag har slutat med mina cerazette för ungefär en och en halv månad sen hade också problem med humörsvängningar men nu är det värre än någonsin! Gått in i någon slags depression jag med fast ist nu när jag slutat med dom. Har iof käkat dom i nästan 5 år...

Ja, jag blev så hemsk att min man bad mig sluta :D själv märkte jag det inte förrän jag la av (jag märkte bara att de fyllde sitt syfte på alla sätt, till slut behövde man dem ju inte egentligen.). Däremot märkte jag av en annan sort några år tidigare som gjorde mig arg och deppig. (Dessutom ska man ju "gå ned" i vikt snarare än upp av Yasmin enl beskrivningen. Det stämde inte riktigt på mig. Visst gick man ned i vikt eftersom de var vattendrivande, men fettvikten smög sig på över ett år eller så tills man vägde som vanligt, och när man sedan slutade så wham, kom vattenvikten på fettet på ett par veckor. Gah, bäst att hålla koll med dem.)

Så det är ju inte alltid man själv märker att man har personlighetsförändrats :) nu skippar jag allt sådant. Tål det uppenbarligen inte.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka