centrerad ridning

Sv: centrerad ridning

Hej, jag har tränat centrerad ridning till och från några år och tycker att det fungerar jättebra om man får tag i en bra tränare. Vissa centrerat tränare tar det lite för långsamt för min smak, man vill ju inte betala för att skritta i ett halvår.;)

En "träningsmetod" som tränar upp ryttarens balans, följsamhet, korrdination och känsla m.m. Är ingen ridgren, utan det passar alla ryttare oavsett inriktning. Jag är inte insatt, men har läst lite ur nedanstående bok.

" "Centrerad ridning - En bok för ryttare på alla nivåer" handlar om hur man kan förbättra sin ryttarkänsla. Genom att behärska sin egen kropp och använda den på ett medvetet sätt kan man uppnå harmoni med hästen, menar författaren Sally Swift.
Att rida centrerat handlar om att känna till sin egen kropp - det handlar om att förstå hur hästen upplever ryttaren och vilka förutsättningar du som ryttare ger din häst
För att åstadkomma detta finns handfasta övningar. Många av dem är på marken, utan häst. Det gäller att föreställa sig och skapa en känsla som du sedan kan återkalla på hästryggen."

- Från baksidan på boken "Centrerad ridning - En bok för ryttare på alla nivåer" av Sally Swift

Jag har ridit för en tränare i 2 år ca och det har verkligen gjort underverk för både mig och hästen. Sits, kroppskontroll mmmm är helt förändrade. Detta har gjort underverk både för mig o hästen.

//Elisabeth

Jag har tränat centrerad ridning till och från under ett antal år och det ger många aha-upplevelser! Det är ett bra komplement till annan ridning.

Nja, eftersom jag antar att Centrerad ridning nu är namnskyddat så kan man väl inte säga att man trränar centrerad ridning om man inte rider just för en sådan instruktör/rider enligt exakt den läran?

Jag tränar enligt samma principer, jobbar mycket med kroppskontroll, mindkontroll, känsla och andning tex.

Centrerad är ett bra komplement till all ridning. Jag har tränat i år o harvat för tränare gällande Western men med den centrerade ridningen så ramlade många 25 öringar ner.

//E

Ja, var det ett svar riktat till mig?

Jag har inte påstått annat, bara att det finns många som rider "centrerad ridning" utan att rida för en certifierad "centrerad ridning" instruktör.

Jag förmodar att TS menar Centrerad Ridning som i konceptet CR, som är namnskyddat.

Tycker det verkar svårt att "skydda" ett ridsätt liksom....

Jo det var det jag trodde om mig själv också tills jag började lära mig hela konceptet, och fick mig själv att tänka om.

Jag har suttit o galopperat 40 min på volt utan stigbyglar för att hitta mina sittben för westerninstruktör ..

Och sedan kunde jag hitta dom genom att centrera och andas rätt..

men jag vill verkligen rekommendera CR för att det har hjälpt så många att kunna känna att med kroppen som verktyg så ramlar massa andra saker på plats också gällande ridningen..

Helt okej ;)

Men jag har tränat "Centrerad Ridning" enligt konceptet också och vet att det jag gör är samma sak...

Det jag menar är typ att det finns en del som håller på med "Natural horsemanship" och har gjort i 78 år, innan P.Parelli kom på att det skulle hata nåt och tog patent...typ.

Men jag dissar inte på något sätt själva konceptet "Centrerad Ridning", det är skitbra träning rent ut sagt. Rekomenderar det också!
Jag var ju bara tvungen att förklara mitt svar till TS på nåt sätt, eftersom jag tränar en del så som jag tror hon menar men för den sakens skull inte för en "centrerad rid-instruktör" (lite emot när man tar patent på ett träningssätt, även om det är smart! )

Rörigt... hoppas du/ni fattar vad jag menar :smirk:

Bör man leta efter en CR-tränare med erfarenhet av western eller spelar det ingen roll?

Njae, det tror jag faktiskt inte spelar så stor roll, iallafall inte i början...

Ju mer avancerat man tar träningen desto bättre är det klart om tränaren har erfarenhet av det man vill hålla på med (i mitt tycke) om det nu är western, hoppning, dressyr eller något anant....

Håller med Wrangler;), inte i början men ju längre du kommer så kanske du har lite andra frågeställningar gällande vissa moment i din ridning och då finns det ju en fördel att ha en instruktör som har en liten aning om vad det är du menar.

Min tränare har ridit för olika instruktörer både western o klassiskt och gällande olika frågeställning, tex rollback, reiningmönster+ tempo, osv osv osv så förstår hon vad jag menar utan att jag skall behöva dra hela förklaringen ^^.

//E

Senast ändrad av en moderator:

Jag gick en kurs i centrerad ridning och det visade sig att jag har ridit på detta sätt i flera år utan att jag visste om att det hette något speciellt. Av kursen fick jag en teoretisk bakgrund till min ridning.

*knapplån*

För mig är all "korrekt" ridning kroppskontroll, dvs "centrerad ridning", så på ett sätt tycker jag det är synd att det ska "certificieras" eller vad man nu ska säga. Samtidigt är det ju bra att fler och fler blir medvetna om hur viktigt det är med kroppskontroll.

Ang det här med tränare för nybörjare;
Jag anser att ju tidigare man lär sig kontrollera kroppen och hur den påverkar hästen, desto bättre. Nu menar jag inte att man ska börja med avancerade övningar, men de kompisar/släktingar som jag förklarat ridning för har alltid fått en förklaring till varför man ska göra si o så och hur det påverkar hästen, för det är ju det ridning går ut på; att påverka hästen genom den egna kroppen. Ett bett kommer aldrig få hästen att gå i korrekt passage, en sadel kommer aldrig få hästen att galoppera korrekt om ryttaren sitter fel.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Mirre
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 825
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har...
Svar
11
· Visningar
1 770
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix