Centrerad ridning Sally Swift

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Centrerad ridning Sally Swift

Centrerad ridning är ju egentligen ingen egen stil utan ett sätt att förklara hur ryttaren bör hantera sin egen kropp för att inte störa hästen- och Ja det är effektivt :)

Ju mindre vi stör desto bättre presterar ju hästen :idea:

centrerad ridning - oavsett om det är sally swift eller någon annans tappning är ju egentligen bara ett sätt att lära ut i efterhand - allt det som en beridare får lära sig två år på lina....
- det är bara olika ord.

Synd tycker jag att inte fler förstår det - utan behandlar CR lite "farbroderligt" dvs milt överseende.

*KL*

*Räcker upp handen* Jag rider CR sen ca 2 år tillbaka och det är kanon! :love: Fattar inte vad jag hållt på med i alla dess år innan. :angel: De funkar super på min pojk.

Haha jaa eller hur, visst känns det så! Vad sjutton har jag gjort på hästryggen alla dessa år. Känns som man typ motarbetat hästen...

Jag har boken "Ett med hästen" av Sally Swift och jag tycker att den är jättebra! Att rida med skelettet försöker jag mig på ganska mycket och man orkar faktiskt rida längre och får inte lika mycket träningsvärk. Lika så att man ska tänka att ens fötter släpar i marken och att man ska tänka att man håller i med handen direkt i bettringarna...mycket bra, mycket bra....

*kl*
Böckerna av Sally Swift är jättebra, det var tack vare dom (den första i detta fall) som jag insåg att jag satt och knep med tårna hela tiden när jag red, när jag slutade med det slutade jag få ont av ridningen, sen har jag självklart fler fel :p men jag tar ett i taget :)
Tack o lov har jag en tränare som rider/tränar enligt detta tankesätt :)

Jag ordnade en studiecirkel i CR i vår lokala islandshästförening. Oj, så nyttigt. Nu är vi ett gäng som fortsätter utanför studiecirkeln, fyra gånger har redan gett mig fantastiskt mycket.

OA

Min tränare är lite CR inspirerad. Använder lite liknelser när hill förmedla vissa känslor och saker som ska hända i min kropp. Hon är också väldigt sitsfokuserad.

:eek:
Det där är knappast något som jag förknippar med CR, de jag träffat skulle aldrig använda en graman och framåtlutad i sadeln är ingenting de skulle träna en till att göra! :confused:

Kul att det är så många fler som håller på med CR. Jag fick Sally Swifts bok av ägaren till ett par hästar som jag red och jag blev helt frälst. :) Hon har så många bra "bilder" och förklaringar i boken som gör att ridningen blir mycket lättare. "Fight less and flow more" är ett motto som jag hämtade ur boken och det känns verkligen som att min ridning har blivit mycket mer av ett samspel än en dragkamp. Om ni förstår vad jag menar.

*kl*
Jag stänger nu denna tråd då jag fått radera ett tiotal inlägg som strider mot forumreglerna.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III