Centrerad ridning Sally Swift

Status
Stängd för vidare inlägg.

Carand

Trådstartare
Hur många rider efter hennes "synsätt"?

Jag började rida för min tränare ca 2 år sedan, hon lär ut enligt Sally Swift o det var som om någon öppnade ögonen på mig efter alla dessa år av ridning! I början kände jag mig som en nybörjare men nu börjar det lossna o finns det någon härligare känsla än en lösgjord häst som går i form..? :love:

Har fortfarande ett starkt minne av speciellt en gång när jag red en av hennes halvblodsvalacker, 172 cm hög fux som är väldigt känslig o ung o vi lyckas göra den mest perfekta "öppnan"...*himmelriket*

Däremot har jag vääldiga problem med galoppfattningarna..suck. Får inte riktigt in det här med "ditt bäcken ska säga: galopp". Några bra tips?

Så nu vill jag höra vad ni tycker om centrerad ridning o hur många som rider efter det?

Sv: Centrerad ridning Sally Swift

:eek: Gud så skrämmande, lånade just den boken från biblioteket igår och sökte efter trådar om den men hittade inga... och så skriver du en, skrämmande. Men iallafall så kan jag inte yttra mig om det än, då jag först har börjat, men det verkar ytterst intressant!:)

Haha där ser man, det e nog telepati.. Lite läskigt dock, hade precis en liknande upplevelse med min kompis på msn för en minut sen..:crazy: :confused:

Men återkom gärna med lite kommentarer sen när du läst o provat lite grejer..riktigt bra saker hon kommenterar!!
Lycka till

Hur många rider efter hennes "synsätt"?

Jag började rida för min tränare ca 2 år sedan, hon lär ut enligt Sally Swift o det var som om någon öppnade ögonen på mig efter alla dessa år av ridning! I början kände jag mig som en nybörjare men nu börjar det lossna o finns det någon härligare känsla än en lösgjord häst som går i form..? :love:

Har fortfarande ett starkt minne av speciellt en gång när jag red en av hennes halvblodsvalacker, 172 cm hög fux som är väldigt känslig o ung o vi lyckas göra den mest perfekta "öppnan"...*himmelriket*

Däremot har jag vääldiga problem med galoppfattningarna..suck. Får inte riktigt in det här med "ditt bäcken ska säga: galopp". Några bra tips?

Så nu vill jag höra vad ni tycker om centrerad ridning o hur många som rider efter det?

Jag har gjort det, red i ung. ett års tid för ett drygt år sen nu. tyvärr undervisar den tränaren inte längre då hon har mkt annat med sina hästar osv.
säger som du, det är en riktig ögonöppnare.

ang. "galopp" så prova att sätta dig på en fyrkantig sockerbit, dom där man har som hinderstöd. sen skall du med hjälp av enbart ditt bäcken "tippa" sockerbiten från högra bakre kanten, till vänstra främre kanten, utan att den studsar eller vinglar. samma sak för andra riktningen, dvs från vänster bakhörn till höger framhörn.
du kommer förstå när du provar, det är en riktigt riktigt bra övning tycker jag, som ger en känslan för att man inte ska göra en så stor grej av fattningen, men samtidigt måste vara väldigt precis.

Ah tack för tipset!! Nu vet jag inte riktigt vart jag ska hitta en sån där sockerbit men någon ska ut o leta iaf...:D

Tack tack..:)

Jag fick upp ögonen för centrerad ridning för något år sedan, läste boken och insåg att jag behövde någon som kunde undervisa mig då jag har svårt att bara läsa och sedan göra själv.

Efter mycket letande med noll resultat fick jag möjlighet att vara med på en träningshelg med en CR instruktör och det var precis vad jag letat efter!! :bump:

Tycker det är ypperligt komplement till "vanlig" tränare. jag hoppas jag kan hitta en tränare på närmare håll.. men så fort denna kommer till mina trakter vill jag iaf vara med :banana:

Åh av kul att det verkar finnas ett par stycken här på Buke iaf! Det känns lite konstigt att inte alla rider på det sättet, haha/ Caroline som ska omvända hela ridsverige...:idea:

Var bor du någonstans? Om du bor i närheten av mig så vet jag en ypperlig tränare! PM:a isf!!

Ah tack för tipset!! Nu vet jag inte riktigt vart jag ska hitta en sån där sockerbit men någon ska ut o leta iaf...:D

Tack tack..:)

det går säkert bra med ngt liknande men huvudsaken är att det inte är ngt som har typ "separerade" ben, för då blir det för rackligt och vingligt för att förstå känslan. Rapportera sedan, jag hoppas att du förstår hur jag menar när jag förklarade :D

JAG å andra sidan bor ju ganska när dig, även om jag nu i.o.f har en tränare som jag älskar även om det inte är en C.R tränare! du kan väl pm:a?

Senast ändrad:

Har båda hennes böcker och ska ta lektioner så snart jag får tid.Har flera vänner som rider centrerat och dom är supernöjda!:)

*

träna på att "rida" stående utan häst på marken. Fundera över på vilket sätt ditt bäcken rör sig i alla gångarterna, särskilt galopp. träna sen att "rida" galopp med ditt bäcken. När det sitter gör du samma sak på hästryggen. hästen kommer ganska snart att följa din nya rytm och gå upp i galopp.

träna oxå atts tå på alla fyra och lär dig i vilken ordning hästens ben rör sig i galopp. Försök sen känna det på hästryggen.

Tack! :idea:
Va roligt att alla har så olika varianter!! Haha va kul någon skulle få ha det genom o titta på mig när jag sitter o skumpar på sockerbitar o springer runt på alla fyra..:rofl:

Senast ändrad:

Puttar lite till, skulle va kul o höra lite fler åsikter o erfarenheter av CR!

j, centrerad ridning känns helt rätt för mig. är mkt på nybörjarstadiet i denna metod, men känner att min häst blir mkt mer avslappnad när jag "tänker rätt".

Har läst och försökt själv genom åren men svårt att göra själv tycker jag.
Fick möjlighet att ta ut en CR inspirerad tränare till stallet några gånger under senvintern och det gav blodad tand. Har bokat in mej på ett grundläger för T.G till sommaren för att komma igång tillräckligt så jag kan bygga vidare själv.
Känner att en lektion då o då är för lite för att jag ska lyckas. Gissa om jag längtar.

j, centrerad ridning känns helt rätt för mig. är mkt på nybörjarstadiet i denna metod, men känner att min häst blir mkt mer avslappnad när jag "tänker rätt".

Visst e det häftigt att man märker sån stor skillnad på så lite förändring? Man verkligen känner att man gör rätt!

Lycka till med fortsättningen!!

Åh avis:cool: ../ Caroline som inte har ridit på åtta månader nu (ofrivilligt)..:cry:

Jag var på en kurs i centrerad ridning för några år sedan. Det visade sig att jag har ridit centrerat hela tiden utan att jag visste om det. Skillnaden var att nu fick jag en teoretisk bakgrund till det jag håller på med.

*KL*

*Räcker upp handen* Jag rider CR sen ca 2 år tillbaka och det är kanon! :love: Fattar inte vad jag hållt på med i alla dess år innan. :angel: De funkar super på min pojk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka