Cementblandare

En blandare hör till var välförset hem! Här letar jag efter en planblandare, inte till foder men till lerbruk.
Det kan nog gå att blanda lerbruk i en planblandare men jag tror den måste vara av det lite kraftigare slaget. Jag har själv blandat och ältat för hand, både rent lerbruk och lera med halm och det går faktiskt ganska bra om det inte för stora arbeten.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det kan nog gå att blanda lerbruk i en planblandare men jag tror den måste vara av det lite kraftigare slaget. Jag har själv blandat och ältat för hand, både rent lerbruk och lera med halm och det går faktiskt ganska bra om det inte för stora arbeten.
Går åt planblandare eller lerbråka om det inte är små volymer, har för dåligt tålamod för att hållas med det för hand.
 
Går åt planblandare eller lerbråka om det inte är små volymer, har för dåligt tålamod för att hållas med det för hand.
Haha, jag försökte lära någon som kan det bättre än mig, gissade nästan det redan när jag skrev :)

Förr använde man förutom handkraft även hästar i vandringar. En sak jag funderat på är att vid större volymer använda grävskopan. Tror du det skulle fungera?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Haha, jag försökte lära någon som kan det bättre än mig, gissade nästan det redan när jag skrev :)

Förr använde man förutom handkraft även hästar i vandringar. En sak jag funderat på är att vid större volymer använda grävskopan. Tror du det skulle fungera?
Nej - för att gräva ja, men inte blanda. Det är ett evigt nötande med blandaren! Men det blir ett farsinerande material att jobba med.
 
Jag tycker att en blandare hade varit skitsmart när man har en del att blanda. Göra olika blandningar till olika hästar i större mängd. Då kan man fortfarande hålla sig till separata råvaror, göra i mindre partier (men lite större mängd) för att sedan kunna ändra till nästa blandning om man måste.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tycker att en blandare hade varit skitsmart när man har en del att blanda. Göra olika blandningar till olika hästar i större mängd. Då kan man fortfarande hålla sig till separata råvaror, göra i mindre partier (men lite större mängd) för att sedan kunna ändra till nästa blandning om man måste.
En planblandare på upp till 100 l går nog att köra tillräckligt lite i för att det ska funka. Finns även blandare som blandar i en balja, brukar kallas mixer. Tänker att de blir lättare att göra rent ordentligt.

Som ett exempel på en liten planblandare - men där är många flera varianter, modeller och märken.
http://www.soroto.dk/produkter/40-l-tvangsblander
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 461
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp