Cementblandare

MonteRose

Trådstartare
Funderar på det här att blanda hästarnas krubbmat med cementblandare. Det som ingår är lusernpellets, kruskakli samt enskilda mineraler och en del pulver. Ibland även linfröolja eller loppefrön. Någon med erfarenhet eller tankar att dela med sig av?
 
Vill gärna dölja smak på vissa ingredienser och jod samt koppar ges i sån liten mängd att det behövs blandas så jag vet det äts upp.
 
Jag tycker det låter onödigt krångligt med en cementblandare för att blanda foder. Om du tänker att du blandar för en rätt lång tid, dvs större mängder, blir det dessutom väldigt osäkert att hästarna får i sig rätt mängd av rätt saker varje dag.
Hur många hinkar/dag handlar det om?
Jag har två hästar, en morgon- och en kvällshink var. I morgonhinkarna har de 3 olika saker, i kvällshinkarna 7. Det tar max fem minuter att göra deras kraft, inklusive att röra ihop, fylla på vatten och ställa upp på hyllorna. Nästan inget job alls och då vet jag att hästarna får rätt mängd av det de behöver.
 
Nä, det tveksamt att blanda allt torrt för flera dagar. Rör sig om 5 hinkar per dag. Tanken är att det skulle spara tid, onda leder och säkra att allt var ordentligt blandat. Och lite kul.
 
Nä, det tveksamt att blanda allt torrt för flera dagar. Rör sig om 5 hinkar per dag. Tanken är att det skulle spara tid, onda leder och säkra att allt var ordentligt blandat. Och lite kul.

Jag tror inte du kommer spara mycket tid på det. Du måste ju ändå mäta upp allt, köra cementblandaren och portionera ut i hinkarna. Om du inte blandar hink för hink då, men då lär det ta ännu längre tid.

Men visst, tycker du att det verkar kul och vill prova så kör hårt! :up:
 
129510.jpg

fäst i borrmaskin
 
Funderar på det här att blanda hästarnas krubbmat med cementblandare. Det som ingår är lusernpellets, kruskakli samt enskilda mineraler och en del pulver. Ibland även linfröolja eller loppefrön. Någon med erfarenhet eller tankar att dela med sig av?
Om du bara blandar torrt foder tror jag det kan fungerar bra, med linfröolja mindre bra. Mineralerna hade jag lagt till efteråt för att vara säker på mängden blir rätt till varje häst och utfodring.
 
Finns handhållna blandare som har lite lägre varv än borrmaskin och ofta två rejäla handtag att hålla i. Är nog mera lagom om det nu ska vara något.

Det är klart att blanda i en planblandare går ju, men det är en rätt dyr pjäs. Men funka skulle det nog. Finns de som är på 80 - 100 l och blandar bruk utmärkt ner till några hinkar.

Ledsnar man på att blanda foder i den så får du väl börja mura något!
 
Om inte annat låter ju cementblandare otroligt mycket. Är kanske inget att hålla på med inne i stallet, åtminstone inte om hästarna är inne samtidigt? :D
 
Om inte annat låter ju cementblandare otroligt mycket. Är kanske inget att hålla på med inne i stallet, åtminstone inte om hästarna är inne samtidigt? :D
En blandare hör till var välförset hem! Här letar jag efter en planblandare, inte till foder men till lerbruk.
Har bekanta där frun i huset påstod att det var falsk marknadsföring att karln hade fabless för att ha rostiga oranga blandare i trädgården. Försökte inflika att där finns andra färger, men det postods att det inte skulle hjälpa. Eftersom jag nu vill ha en blandare är det väl bäst jag skaffar det först då, så jag inte för höra samma klagomål!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 460
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp