• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 097
I

IrishCobTinker

Mitt ena sto ska iväg på betäckning nu i maj och hingstägaren rekomenderade att jag cem testade henne? Är det vanligt att man gör det med ston? Hur går det till? Hur lång tid tar det innan svar? Och vad kostar det?

// IrishCobTinker

Sv: CEM test?

Är det ingen som vet om man brukar cem testa ston?

Man tar prov från några olika delar av slidan, slidmynningen och livmodertappen, har jag för mig.
Svaren brukar komma på en vecka ungefär. Det kostar runt nån tusenlapp har jag för mig.
Verkar vara en seriös hingsthållare tycker jag.

Hingst ägaren menar bestämt ett tupfa prov. Det är ett prov man går in och tar vi brunst tillfället på livmodern , eller dess sekret.
För att få veta om stoet är infekterad eller inte. Det kan även obetäckta ston ha likaså ston som inte ha varit dräktiga på ett par år.
Man gör detta för att förhindra smitta att gå från sto till hingst och så vidare, vid naturlig betäckning.
Likaså blir stona inte dräktiga om dom inte är rena.
Även vid seminering så är det vettigt att kolla upp sitt sto.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka