Cedar Oil - blistring, mer info sökes...

Q

Qula

Någon som vet var jag kan hitta mer info om cedar oil, dess användnings område m.m. Vad jag egentligen är ute efter är någon ställe där man kan läsa att det är förbjudet och egentligen inte ska användas på djur (vilket jag bara hört men skulle behöva det bevisat). Någon som vet?

Varför ska du ta reda på ATT det är förbjudet??? Är det inte bättre att ta reda på OM det är förbjudet. Preparatet i sig är inte, enligt, STC:s reglemente förbjudet.Blister innehållande krotonolja och/eller kvicksilver är det däremot. Man får heller inte blistra hursomhelst. Vill du veta mer om det så gå in på www.travsport.se och använd sökmotorn och sök på "blistring" . Eller så kolla i propositionshäftet om du har tillgång till det.

Varför jag ville ta reda på om det var förbjudet beror på att en kompis till mig fått sin häst sönder blistrad av en annan person och försöker ta reda på mer fakta angående detta. På omvägar hade jag hört att medlet är förbjudet att använda på djur, anledningen till att de kan säljas är att det är avsett för att impregnera utemöbler, men det verkar inte som det stämmer då...?

Det är "förbjudet" att blistra m "speed" (tror jag det hette, Martha???), men inte med cedar oil.

//Alice

De enda blisterpreparaten som i sig är förbjudna är som sagt de som innehålelr kvicksilverföreningar( t ex m.a.c.)och de som innehåller krotonolja("irländskt"=Mc Tarnahans och "franskt"= Baume Caustique).
Om det nu är så att din häst skadats av en persons blistring så är det sannolikt fråga om en felaktigt utförd blistring med ett preparat, i det här fallet Cedar Oil. n. Jag vill minnas att många sagt det förut men då drar vi det igen: Blistring ska inte utföras av folk som nte vet vad de håller på med!!!

Nä, precis... blistring ska inte utföras av folk som inte vet vad de håller på med. Precis därför försöker jag ta reda på mer info för att kunna hjälpa min kompis att stämma han som gjorde det! Om det nu går...?

Men det är bara att visa upp hästen för veterinär så kan den som blistrat hästen bli av med licensen....

Re: bli av m licensen

Jo...om det är en person med licens vill säga.( Han kanske t o m blir av m sina prispengar också*S*)

På licenskursen fick man i alla fall lära sig att man som tränare alltid alltid alltid är ansvarig även om man delegerar jobbet.

Om någon utan licens utfört själva blistringen borde väl tränaren riskera indragen licens i alla fall :confused:

Om hästen däremot inte är i träning blir det ju svårare.......men då borde ärendet kunna gå via en allmän domstol med hänvisning till djurskyddslagen .........om man kan bevisa skadan och vet vem som är skyldig.

Jo jag menade väl så fast uttryckte mig oklart. Tack för hjälpen med förtydligandet.

....ingen orsak. Det brukar vara jag som uttrycker mig oklart. :D

Ja, jag är också lite nyfiken på de bestående skadorna.
Att det måste vara oerhört smärtsamt för en häst att bli felaktigt blistrad är ju klart :cry:, men de efterföljande skadorna är jag osäker på........vore intressant att veta.

De akuta skadorna var rinnande vätska från benen och oerhört hög feber, efter några dagar utvecklades det till stora sår på bakre delen av bakbenen mellan hasen och kotan. Resulterade i flertalet veterinärbesök där de dessutom fick skära/bränna av delar av såren då de utveklades till svalkött/dökött.

De besående skadorna blev hårda knutor och vita hårstrån på större fält där skadorna suttit samt några större förhårdnader som ständigt måste smörjas med typ helosansalva etc för att inte spricka... samt att hästen tappade lusten och kunde inte springa fort längre, vilket resulterade i att funktionen som travhäst försvann :-(

Vad säger djurskyddslagen om något sånt här? Vilka paragrafer kan man använda sig av, någon som vet?

Cedar Oil ska endast användas på leder - aldrig på senor odyl. då det är ganske starkt! Reaktionen varierar också mycket från häst till häst. Använder du det för första gången på din häst ska du ta det försiktigt!! Använd blisterborste, doppa den i burken och "skrapa av" överflödet mot kanten och stryk sedan på den aktuella leden ett par gånger. Vanlig reaktion är svullnad som dock går ner efter ngra dagar. Tvätta bort blistret med vanlig grönsåpa och vatten dagen efter så riskerar du inte att det "blistrar om". Efter du använt det ett par gånger kommer du lära dig hur mycket just din häst tål. Vid rätt användning tycker jag det är ett mycket bra blister! Har också hört skräckhistorier om folk som blistrat sönder sina hästar.... ofta av okunninghet.. Lycka till!!

Bra beskrivning av hur man gör när man blistrar. Har sett många som gnuggar förtvivlat för att det ska "ta" jag brukar jämnföra med "osynlig text" det syns först senare.

OJ! Var det verkligen Cedar som användes??! Isåfall måste personen formligen vräkt på och gnussat som en tok!
Jag brukar använda cedar :angel: och det resultat jag får är att det blistrade området blir varmt. Och det brukar försvinna efter 1-2 dagar.

Sen om man ska blistra en häst för första gången så bör man testa med ytterst lite för det är olika från häst till häst hur känsliga dom är.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar