Cavalier king charles spaniel

Sv: Cavalier king charles spaniel

Grannen har 2 st. De ar bada trevlig hundar. Latta att ha att gora med. Totalt noll vaktinstinkt, har aldrig hort dem skalla. De ater precis allting, vindruvor, apelsin, sallad....precis allting.
Jag tycker att de ar lite dumma...och lite klumpiga. Men de ar trevliga hundar!!

Jag tycker att de ar en riktig nyborjarhund, arligt talat. Jag tror inte att det gar att misslyckas med en King Charles, om man ar normalt vettig och har sunt fornuft.

Oki. Jag är väl egentlgieniten i läge att skaffa hund just nu men hade jag gjort det hade jag velat ha en hund osm fungerar bra med min son...låter ju onekligen som en hund som även ett barn kan hantera (med översikt av oss förstås).

Ingen som har mer erfarenheter eller kanske har egen?

När jag tröttnat på att ränna runt i skogen med diverse bruksraser ska jag skaffa mig en cavalier. Jag tyckler att de är vackra, behändiga och dessutom trevliga i huvudet. Vänliga, glada och kontaktvilliga. De vill överlag gärna vara till lags och är robustare än vad man kan tro. Trots sin storlek så hänger de med på det mesta. En klubbkompis har två Schäfrar och en cavalier. Dessa cyklar hon med, någon mil per gång, och cavalieren ligger glatt i täten. Enda nackdelen med honom är att han är totalt tikgalen. Vissa exemplar av rasen är också något för veka för min smak och även här finns det hundar som är belastade med rädslor. Visserligen ska de ha ett mjukt spaniel-temperament, men de ska inte vara fjolliga.

En viktig sak med rasen äratt det är relativt vanligt med hjärtåkommor...

Men det låter ju jättebra. Nu blev jag sugen ju *S*

Hur är dom med sjukdommar och så? Har läst lite om dom och ärlite fundersam på det hjärtfelet dom kan få, är det vanligt?

/Ankan med tusen frågor

Gnist skrev:
En viktig sak med rasen äratt det är relativt vanligt med hjärtåkommor...

Jo jag har läst lite om det. Vet du mer om det (eller vart man kan läsa om det)?

Cavalierklubben skriver rätt mycket om det mesta, ta gärna kontakt med en uppfödare och fråga dem om deras avelsprogram och hur de arbetar för att få fram hundar som är så friska som möjligt :)
Jag är helsåld på denna vackra väldigt behändiga och mångsidiga ras :D

Den sidan har jag läst massor på...har kikat på lite uppfödares hemsidor också.

Har du en själv?

Nej jag har ingen hund alls nuförtin :( De har inte blivit av sedan jag började Gymnasiet och nu när jag (två år efter studenten) jobbar har jag inte den tiden jag vill för en valp :(
Så jag skaffade mej katter istället :D Lite mer självständiga och går på lådan på en gång ;) :D

Katter har jag med...brukar skämta och säga att dom är mitt hundsubstitut :p

Mina är hundsubstitut så tillvida att tjockisen på min avatar är så begåvad att han fått lära sej både sitt, ligg och skall :D :D

Min cavalier är iofs en omplaceringshund så vissa saker rår jag inte för. Men han är en underbar hund som älskar det mesta. Soffpotatis och träningskompis i ett! Behändig sk "första-hund" och brukar vara glada i barn.

Charlie, min cavalier, är motsatsen till en "normal" cavalier. 40 cm hög och väger 11 kg, lite skygg för nya människor, hundaggressiv (mot vissa hundar) och en jakttok. Han jagar allt som rör sig i skogen. Fast en sak; han är underbar med barn :love: vill han inte vara med längre går han till någon av oss i familjen och sätter sig.

Men andra exemplar som jag träffat har varit otroligt sociala hundar som älskar allt och alla. Och detta med sjukdomar - kolla upp kenneln noga så borde det inte vara några problem. Har hört att ruby- och black/tan färgade cavalier har större anlag till hjärtsjukdomar. Vissa cavalier har lite problem med öronsjukdomar pga öronen ligger så tätt. Min hund har problem med sina öron..

Men annars är det mesta gott med denna ljuvliga ras. Fast jag är nog den enda som säger; aldrig mer cavalier! Fast det är kanske bara är för att jag har haft lite mycket otur med sjukdomar på Charlie. Vill du veta mer så fråga gärna.

Nej men gud så söta :love: Sånna bilder får du ju inte lägga ut man blir ju alldeles kär *funderar på om jag ska visa den bilden för sambon :angel: *

Jo kenneln ärmanju noga med "uppfödd" med kennel som ajg är (nästan...pappas sambohar kennel). Är även medveten om öronen, hör ju till när det är raser med hängande öron :(

Det med öronen oroar mig egentligen inte, är mer orolig med hjärtproblemet.

Vad för sjukdommar har din hund haft?

hejsan!
jag och min familj hade en cavalier :love: , hon gick tyvärr bort i December förra året pga blåsljud på hjärtat.. :( hon blev 10 år gammal.
hon var den underbaraste av alla hundar! ville alltid vara till lags! vi gjorde väl "fel" med henne eftersom hon blev en väldigt vek hund. var väldigt underlägsen när vi träffade andra hundar.

om du ska köpa en Cavalier, kolla upp föräldrarna ifall de har anlag till några sjukdomar!!
det gjorde tyvärr inte vi, hon hade en fin pappa, men mamman va väl inget att hänga upp i granen ;)

lycka till! =)

ferrari : dina bilder fungerar inte :(
det står Otillåten länkning när man klickar.
:o

vacasso skrev:
Mina är hundsubstitut så tillvida att tjockisen på min avatar är så begåvad att han fått lära sej både sitt, ligg och skall :D :D

Ambitiöst...mina kommer iallafall på inkallning (och denena bruakr fungera på ligg) :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
638
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 298
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar