Cavaletti/hinder i dressyrjobbet?

N

nässla

Min häst har tidigare tävlat hoppning och älskar verkligen att hoppa, men pga att jag blivit både tung och feg hoppar jag väldigt lite numera (har en annan ryttare som sköter hoppningen). Dock skulle jag vilja använda mycket mer bommar och kanske lite hinder i dressyrarbetet, då jag tror att hon skulle få lite mer naturlig bjudning då.
Men jag har dålig fantasi när det gäller övningar. Så har ni tips på övningar som innehåller bommar och främjar bjudning och aktivitet så skulle jag bli väldigt tacksam.
Rider på LB-LA nivå.

Sv: Cavaletti/hinder i dressyrjobbet?

Det allra enklaste är väl att bara lägga ut två bommar med x antal meter emellan och sen variera antal galoppsprång/travsteg emellan dem.
Går att göra både på rakt spår och på volt.
Rid först i normal galopp/trav och räkna antal steg, och bestäm sedan att rida på 1 el 2 fler el färre - variera mellan att rida framåt och att korta.

Jag tränar markarbete för instruktör med min dressyrhäst en gång i veckan. Nåt har varit bra för min häst som tränar mycket samling är galoppbommar, både som Prince Fair beskriver men även så att det blir som studs. Det går att variera både på raka och böjda spår, och hur stora språng man vill ha. Min pålle har som sagt inga problem att samla sig så därför har det varit bra att träna "framåtläge", alltså att länga sprången.

En annan favvo-övning är att lägga fyra något upphöjda bommar i varje "beröringspunkt" på en 20-metersvolt. Du ska alltid hamna på mitten av bommen, suveränt för yttersidor på vift! Galoppera i så mycket samling du och din häst kan. Hästen ska inte hoppa över bommarna, utan bara lyfta benen mer för att komma över, och fortsätta i det tempo du har bestämt dig för = jättebra styrkeövning för bakkärran. Låter simpelt, men det är trixigare än man kan tro!

Lycka till!

Jag är likadan som du, TS. Jag är feg när det gäller hoppning, så min medryttare sköter det. Men så kom jag på häromvecna att det finns ju cavaletti! har bara använt dom i travarbetet ännu, då jag är osäker på avstånd i galoppen. Jag brukar då lägga fram fyra bommar med 1 - 1.5 meter imellan. Efter ett tag läggar jag upp varannan sida av bommarna på sockerbitar (först lägsta, sedan mellersta), dvs. första bommen höger sida upp, andra bommen vänster sida upp osv. Tycker jag är kul, och min pålle bjuder genast mycket mer! Och så är det bra för alla möjliga muskler.

Jag har faktiskt funderat på om jag ska lägga in cavaletti i mitt dressyrpass för jag är även jag hopprädd :/ Jag har också hört att det ska vara riktigt bra om man ska bygga muskler.

Jag tycer det är sorgligt att jag är hopprädd... Över 40 sm högt, ocj jag får panik... inte lika farligt ute i skogen... Men än en gång måste jag få säga att cavaletti är SUEPRKUL! det blir likom lite variation... Ska köra imorgon. Har lte problem med lägningen i traven, så då blir det travbommar:D

Vet ni vad det skämmiga i sammanhanget är? Att jag faktiskt har tävlat 1.10 och tränat 1.20-1.30 banor på samma häst... Men efter en skada hos hästen som upptäcktes i samband med att vi kraschade så har det blivit lite si och så med hoppningen... Så allt upp till "stående sockerbit" går bra men jag har liksom inga ambitioner med hoppningen längre.
Men eftersom hästen gillar det vore det kul att kunna använda det inom den gren där mina ambitioner numera är.

ojdå. det lät ingen vidare... men du HAR iaf vågat:) Se det positiva med det

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i...
Svar
5
· Visningar
1 401
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka