Caslick-operation?

marrissparris

Trådstartare
Problemet med ett av mina ston är att hon ibland vid hoppning och i galopparbeten ibland "sätter under sig" och rusar iväg. Framförallt när det blåser ute men har hänt annars också. Har hänt även ute i hagen ibland vid blåst att hon rusar iväg. Vi har planer att betäcka henne i år och vid första vet-undersökningen så märkte vet att hon var röd och lite inflammerad i slidan. Detta trots att hon aldrig tidigare varit betäckt/haft föl. En bekant till mig som går med som domaraspirant inom ASVH kom med ett tips till mig att hon kanske "sög luft" då symptomen ovan stämde med detta. Hon hade pratat med L Berglund (hoppdomare inom ASVH) och han sa att det var vanligt bland hoppston att de sög luft. Tydligen större risk bland fullbloden (min är 50% fullblod). Så nu funderar jag på att göra en caslick-operation på henne efter betäckning. Är det någon som har erfarenhet av en sådan operation/om det kan funka?

Sv: Caslick-operation?

Självklart fungerar det om hästen är besvärad av det. Det är ingenting som stör hästen att den är sydd, däremot om ni ska betäcka så skyddar det mot infektioner. Vid fölning kan det behövas klippas upp om det ör mycket sytt för att förhindra att stoet spricker mer än nödvändigt.Sen syr man igen några dar efter fölning för att förhindra smuts att komma in.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 805
Senast: mackan
·
Hoppning Problemet med ett av mina ston är att hon ibland vid hoppning och i galopparbeten ibland "sätter under sig" och rusar iväg. Framförallt...
Svar
2
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka