cartrophen och hälta??

P

plymen

Har nån erfarenhet av att cartrophensprutan får hunden att halta?? Jag börjar sakta misstänka det med min hund, men är det möjligt??

Sv: cartrophen och hälta??

Av det jag vet om cartrophen, så är det knappast troligt att hältan kommer av det.

Eftersom det används som läkemedel mot hälta och smärta vid osteoartrit (artros), så är det kanske mer troligt att det inte hjälp fullt ut och att hunden fortfarande har viss smärta kvar trots behandlingen.

Artros är en tämligen smärtsam reumatisk sjukdom som uppkommer på grund av en successiv nedbrytning av ledbrosket samtidigt som en om- och påbyggnad av ben och broskvävnad sker, vilket kan leda till stelhet och smärta redan i hundens medelålder, eller tidigare vid allvarligare fall.

Tillägg: http://www.hundartros.se/index.php?kat=Patientf%F6reningen+Dolores
Kan kanske vara en intressant sida?

Senast ändrad:

tack för svaret!
Hunden är knäopererad och på röntgenbilderna syns inga tecken på artros, men det kan ju finnas iaf!

Känns så underlit när det råkar sig att hunden börjar halta samma dag som den fått sprutan två gånger i rad! Där emellan springer hunden lös och busar alla dagar och vi går en 40-60min länk varje dag:crazy:..
Senast hunden fick cartrophen så gjorde vi inget annat än var ute och kissade och tre timmar efter sprutan så är hunden jätte styv och haltar...:crazy:

Har du pratat med behandlande veterinären?

Även om ökad stelhet inte finns med bland bieffekterna, så kanske just din hund är känslig för ämnet?

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka