Cardento eller en son o isf vilken?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whiskey
  • Startdatum Startdatum
W

Whiskey

Vill väldigt gärna betäcka mitt sto med Cardento då jag tror att det skulle passa. Men han finns ju numera bara på fryst och hon har aldrig haft föl innan. Så då är frågan hur är sönerna, och vilka finns i år (Algot & Cyklon?) och vilken är "bäst"? Jag har inte sett nån av de godkända sönerna live men många Cardento-ungar.
Stoet är e Irco Mena, hyfsad typ, svag trav, bra galopp, super psyke, snäll och hoppar som en gudinna :)

Sv: Cardento eller en son o isf vilken?

nu har jag inget svar på sin fråga så, men om hon har hyfsad typ, varför vill man då avla på en häst med bara hyfsad typ?

Kanske för att den har superpsyke och hoppar som en gudinna?...

TS
Jag såg två treåringar efter Cyklon på treårstestet som imponerade på mig.
Hade jag haft ett passande sto så hade jag gärna testa honom.

ett sto som inte är inprövad än i avel och för mig när någon säger "hyfsad typ" är för mig inget avels värde, speciellt inte då vi idag avlar på faktiskt rent ut sagt skit hästar i många fall typmässigt. Att just hon hoppar som en gudinna skoj, men kanske inte nedärver de till sin avkomma, och i vissa fall kanske de är så att som i många fall ägaren till en häst haft ofta högre tankar om sin häst än vad som är en sanning.

Till TS, jag menar absolut inte att de är rent av något fel på ditt sto, vet ju inget om den mer än vad du skriver men för mig och dig kan hyfsad typ vara helt olika saker. Bara de att med så många skithästar som står i avelsboxen idag hoppas jag att alla tänker till en extra gång innan de sätter ett sto i avel.

Samt vilken hingst som är "Bäst" beror ju helt på ditt sto i slut ändan.

Skulle välja Cyklon, utan att tveka. Algot är jag inte alls förtjust i, men Cyklon är så fin och hoppar riktigt riktigt bra. Gillar egentligen inte Cardento, men det finns ju en del fina avkommor och Cyklon är absolut den finaste, dessutom har ju dem visade treåringarna varit riktigt fina.

jag hade valt Cyklon :) var på samma 3-års test som Orkan och jag håller med henne :) 3-åringarna efter honom som vi såg imponerade stort!!!!

Förtydligar mig själv-
Hyfsad typ: hon är inte en 10poängare eftersom hon inte ser ut som en dressyrhäst utan en hopphäst, korrekt i benen, okej halsansättning, enl nån syns det det dubbla Irco Marco i henne (har inte heller sett Irco Marco live, så huruvida det stämmer får vara osagt)
Visst är typ viktigt men ridbarheten känns dock något intressantare och hon har inga deffekter exteriört, hon är bara inte en 10poängare.

Hennes helbror tävlade GP med bla John Whitaker och mamman har tävlat hoppning och mormor svår internationell hoppning, GP och WC, så jag tror att min lilla tös möjligen kan tillföra hopphäst-aveln något. ;)

Förtydligar mig själv-
Hyfsad typ: hon är inte en 10poängare eftersom hon inte ser ut som en dressyrhäst utan en hopphäst, korrekt i benen, okej halsansättning, enl nån syns det det dubbla Irco Marco i henne (har inte heller sett Irco Marco live, så huruvida det stämmer får vara osagt)
Visst är typ viktigt men ridbarheten känns dock något intressantare och hon har inga deffekter exteriört, hon är bara inte en 10poängare.

Hennes helbror tävlade GP med bla John Whitaker och mamman har tävlat hoppning och mormor svår internationell hoppning, GP och WC, så jag tror att min lilla tös möjligen kan tillföra hopphäst-aveln något. ;)

låter som ett avelsämne;).Jag hade valt cyklon :)

Låter som ett Super fint avelssto!:) jag hade valt Cyklon till henne om du inte tar Cardento! Fryst sperma sägs vara bra på maiden ston mellan 3-8 år. Jag har använt Irco Mena på fryst och fick dräktigt på första försöket...

Tyvärr dog fölet pga navelsträngsomvridning och för tidig fölning:(

Hur gammalt är ditt sto?

nu har jag inget svar på sin fråga så, men om hon har hyfsad typ, varför vill man då avla på en häst med bara hyfsad typ?

Sen är det faktiskt så att det finns de som överdriver sina hästars egenskaper, men också de som är blygsamma med deras egenskaper;) Bara TS stam på stoet skulle jag vara lycklig över om jag hade på en häst:D

ett sto som inte är inprövad än i avel och för mig när någon säger "hyfsad typ" är för mig inget avels värde, speciellt inte då vi idag avlar på faktiskt rent ut sagt skit hästar i många fall typmässigt. Att just hon hoppar som en gudinna skoj, men kanske inte nedärver de till sin avkomma, och i vissa fall kanske de är så att som i många fall ägaren till en häst haft ofta högre tankar om sin häst än vad som är en sanning.

Till TS, jag menar absolut inte att de är rent av något fel på ditt sto, vet ju inget om den mer än vad du skriver men för mig och dig kan hyfsad typ vara helt olika saker. Bara de att med så många skithästar som står i avelsboxen idag hoppas jag att alla tänker till en extra gång innan de sätter ett sto i avel.

Samt vilken hingst som är "Bäst" beror ju helt på ditt sto i slut ändan.

Visst är det bra om ett avelssto har en bra typ, MEN om hästen har andra egenskaper som väger upp så behöver inte typen vara det viktigaste sålänge inte hästen har exteriöra defekter.

Satt i helgen och tittade på internationella hopptävlingar och tänkte just på hur många det var med i 145-150 hoppningen som såg riktigt "fula" ut. En del överbyggda, en del med smala halsar, några ganska lågställda och några med riktigt dåliga gångarter. Men hoppa kunde de! Om man kollar på flera av våra "stjärnor" i hoppningen så finns det en del som faktiskt inte är av den bästa typen. Men har de bra ridbarhet och hoppteknik så är typen inte så avgörande alltid...

Själv så värderar jag typen högt när jag avlar, men det beror på att jag vill att mina avkommor ska kunna visa upp sig på dressyrbanan också. Skulle jag var enbart hoppryttare så är det inte säkert att jag skulle välja de snyggaste hingstarna.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 980
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: HMQ
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 317
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka