Canon Eos 350D

F

februaribarn

Eftersom man brukar kunna få råd om lite av varje här på buke som kommer nu en kamerafråga! Tacksam för hjälp av någon som är lite mer insatt... Jag har länge gått och suktat efter ovan nämnda kamera, och nu börjar det äntligen bli ekonomisk möjligt att köpa en! :bump: Men som den okunniga amatör jag är behöver jag nog lite råd på vägen...

Min första undran gäller minneskorten. 1 gb, 2, gb eller 4 gb... det säger mig inte så mycket :crazy:. Någon som istället kan berätta hur många bilder man kan lagra beroende på antalet gb?

Sen har jag förstått att Eos 350D kan finnas med olika egenskaper, vilket jag egentligen inte bryr mig så mycket om. Det jag är ute efter är en skaplig förstagångssystemkamera som jag kan lära mig på och sen om ekonomi & intresse finns isåfall byta upp mig till en bättre.

Sen finns ju dessutom en uppsjö av olika objektiv. I skolan använde jag mig av ett zoomombjektiv upp till 300, och tycker att det blev finfina bilder med det, men även objektiven finns ju med olika egenskaper...

Hjälp!

| E - förvirrade hobbyfotografen som faktiskt gick media en gång i tiden...:p (men ni förstår nog att jag inte lärde mig så mkt som jag borde ha gjort)

Sv: Canon Eos 350D

Hur många kort som får plats på ett minneskort beror på vilken kvalitet du har på dom, så det är svårt att säga hur många som får plats. Men bilderna (iaf med en dslr) blir iaf inte mindre än 1MB, och då får ca 1024 bilder plats på 1GB osv...

Ca 2.5mb per bild i bästa jpeg kvalitet.
Fotar man RAW så är det ca 7mb per bild.
Objektiv finns det en hel del av, kortfattat så gäller desto lägre mm tal destore bredare "synfält" dest högre mm tal desto smalare "synfält".
F som står efter mm beteckningen står för största bländaröppning.
Ett objektiv som är f2.8 är ljusstarkare än ett som är f4 tex.
Det flesta billiga zoomobjektiv står med två f tal, ex 3.5-6.3 eller likanden.
Där gäller att vid lägsta mm talet så är det den första siffran som gäller och vid högsta mm talet så är det den andra som gäller.
Dvs desto mer du zommar desto mörkare blir det.

Nu skall jag kanske inte ge så mycket som råd till kamera och vad för objektiv som kan vara lämplig. Mycket handlar om vad är det du har intressa av att fotografera etc. etc...

Mycket att gå igenom här men det kommer definitivt fylla på med inlägg och en kort väg till att få bra information och hjälp och läsa tidigare inlägg som oftast inhåller samma fråga är på fotosidan.se. Det är en sida med människor med varierande kunskap och många åsikter. Jag rekomderar att du tar en titt där.

//ToyShot

Liknande trådar

IT & mobiler Vilka här inne har fullformatskameror som ni fotograferar (häst)sportfoto med? Jag har en Canon 40D som jag köpte för snart 4 år sen och...
Svar
18
· Visningar
3 096
Senast: YlvaG
·
IT & mobiler Detta är ingen annons!! Utan en rådfrågning, jag är lite sugen på en SLR och har fattat tycke för Canon. En kompis till mig har...
Svar
2
· Visningar
1 261
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Domenico
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 671
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023