Cane corso

Sv: Cane corso

Mentaliteten är upplever jag ännu värre utomlands ( det är ju därifrån det kommer)
Varför köpa utomlands ?

Vad finns det för belägg för att skiten kommer från utlandet? Dåliga uppfödare med importhundar?! ;)
Eller är det vanliga visan i ankdammen sverige?

Varför import? För att jag upplever att dom generellt har bättre hund där än här (på dom raserna jag har/haft) och att jag vill ha något ingen annan har.

Redan vid mentalites pratet började jag och tveka och efter att ha läs rasbeskrivningen så vet jag att det inte är rasen för mig.Jag vill nämligen inte ha en hund med underull,i min enfald trodde jag dom var lika släthåriga som frallor o dobbisar (har aldrig klappat en)

Har ALDRIG sagt ett ljud om att man inte ska kolla mentaliteten.
Jag tycker absolut att man ska avla på stabila jyckar - du gör det till ett allt eller inget. Det är ju när man börjar avla på En specifik sak som det går åt helsicke. Driv, räkrumpor, plattnäsor - you name it.
En gång i tiden så uppmuntrade nästintill alla schäferuppfödare sina valpköpare att göra Muh.
Idag? Knappast.
Jag ska om jag kommer åt gå muh - alltid kul att veta vad man har i snöret. En och annan utställning ska det nog också bli. Dock kommer det inte bli någon avel då föräldrarna i mina ögon inte har ok HDstatus (oplanerad kull).

Dina och de andras bilder gjorde susen - jajamen. Men det var ett annat forum där jag hittade rasen först - där den just rekommenderades för sitt temperament och vad den avlats för.
Sen kollade jag kennlar - och redan på de olika hemsidorna så fick jag schäfervibbar a la 80-tal. Det var som ett eko.

Jag hoppas innerligt att rasen inte går åt olika håll. Att det kommer att fortsätta finnas både soffpotatisar och atleter. Om man avlar på en frisk exteriör enligt rasstandard - där mentaliteten faktiskt ingår - så är det ju inga problem. Men elitindivider åt något håll är inget att trakta efter.
Så vi tycker nog i grunden likadant.

Grattis till uppgraderingen till Lk3.

Senast ändrad:

Vad finns det för belägg för att skiten kommer från utlandet? Dåliga uppfödare med importhundar?! ;)
Eller är det vanliga visan i ankdammen sverige?

Varför import? För att jag upplever att dom generellt har bättre hund där än här (på dom raserna jag har/haft) och att jag vill ha något ingen annan har.

Nu missförstod du mig, jag menar att eftersom rasen inte funnits så länge i sverige, ( ca 13 år ) så kommer ju alla hundar från utlandet i andra eller tredje led och därför även mentaliteten på hundarna från importhundar.

Sen upplever jag att eftersom CC i sverige är sällskapshundar i större utsträckning har vissa uppfödare i alla fall satsat på mentalt stabila hundar medan många utländska uppfödare mer satsat på utseendet ( många av de utländska uppfödarna har hundarna på ett sätt som inte är lagligt i sverige), och tyvärr har många av direktimporterna jag träffat haft usel mentalitet, svårt att veta om det beror på miljö eller arv.

Utan att vara insatt i shäferhundsaveln, vad var det som gjorde att det gick åt helsike? Min uppfattning är ju att det som brukar göra att en ras går utför, är knappast det att man ser mer till egenskaperna i rasen än utseendet, tvärtom.
Så jag välkomnar att man premierar mentaliteten mer än utseendet i avelsarbetet även om jag tycker att hundarna ska se korrekta ut också, jag vill ha allt. Friska, mentalt stabila och snygga hundar.

Jag vill inte heller att rasen går åt olika håll men jag har heller ingen oro för det i nuläget och beroende på hur man fortsätter avla kan ju arbetsegenskaper och exteriör fungera ypperligt att kombinera.

Om man tittar på vilka hundar som idag arbetas med och tävlas med så är det ju inte exteriört några sämre individer, snarare tvärtom.

Många är flerfaldiga champions.
Den enda lydnadschampion som vi har i rasen är ju dessutom minst lika meriterad på utställningssidan som på tävlingssidan och är svensk, dansk, finsk , norsk, nordisk och internationell champion.
Fendis mamma som tävlar Elit lydnad, Elit spår och Högre klass sök är även hon Such och Min egen Fendi som nu är uppflyttad till LK3 är även hon SUCH och NOUCH och går som tåget på utställningar.

Dvs man kan utan problem kombinera utseende och andra kvaliteter, det jag istället ser som ett problem och som vi ser nu det är att man avlar för mycket på utseendet och glömmer ( alla ) andra bitar som hälsa och framför allt mentalitet, och i vissa har man inte ens utseendet på hundarna.

Just nu är det så många kullar på gång där jag inte förstår poängen alls. Exteriört mediokra hundar med halvkass hälsostatus och bristande mentalitet, varför ens avla då?

Jag skulle vilja se att man hade högra krav på föräldradjuren innan man satte in dem i aveln, det bästa hade ju varit att uppfödarna själv var så nogräknade kanske som ett resultat av pålästa och kräsna valpköpare, men tyvärr är så inte fallet, ( många verkar välja uppfödare beroende av körsträcka) så det enda sättet att styra upp rasen, tror jag är genom att få igenom vissa grundläggande krav på föräldradjuren, så att vi inte får se ännu en underbar ras förstöras i händerna på oseriösa uppfödare.

Nu var det ju min tråd och mina hundar du blev förälskade i men jag håller inte alls med dig.

Det är ( mig veterligen , och är nog ganska insatt) inga tjafs i leden om att folk vill avla åt "brukshåll" det tjafs som är som du hänvisar till är, att på grund av den explosionsartade aveln med mentalt dåliga hundar, vill en grupp uppfödare att åtminstonde ett av ( ett väldigt lågt krav tycker jag) den andra gruppen uppfödare ( majoritet tyvärr) tycker dock att Mh inte behövs och vill varken ha det som krav eller rekommendation.

En CC är ingen malle eller BC och kommer aldrig bli , däremot finns det linjer och individer som även går att träna med om man så önskar, som mina exempelvis, ( blev förresten uppflyttad till LK 3 igår :) men även dessa hundar hade likaväl fungerat ypperligt som vilken normalmotionerad sällskapshund som helst. Jag har varit sängliggande veckor i streck och mina har varit ypperligt tillfreds med att kissa på tomten och gå en långsväng när sambon kommit hem.

Jag tycker att det är kanon att fler och fler hittar denna ras som faktiskt även vill träna med dem, de kräver mer av föraren än att ha en malle men det är ju själva nöjet , dessutom hoppas jag att detta ska göra att vi kan får ordning på aveln igen för som det är nu är det katastrof och får det fortsätta så här är jag övertygad om att rasen är med eller mindre sabbad på bara ett par år.

Jag vill inte heller se rasen delas upp i två läger som labbarna, eller shäfern utan det ska vara en ras med korrekt exteriör, trevlig mentalitet som duger både som sällskapshund och familjehund. Men sköter man det rätt är det ju inga problem.
Fick jag välja så skulle man ställa mycket högra krav generellt på avelsdjur än man gör idag. För att jag tycker en hund ska in i aveln ska den helst vara både Such, friröntgad höfter och armbågar OCH ha genomfört ett MH med godkänt resultat, jag kan tänka mig att nöja mig med ett exellent på utställning, men att ha en mentalbeskrivning tycker jag är självklart när det handlar om vakthundar i 60 kilos klassen, jag tycker det är absurt att inte valpköpare kräver det av föräldradjuren.

Åh vilket bra svar du skrev :)

Åh, jag skrev ett utförlig svar om hur schäferaveln gick åt helsicke och det försvann.
Du fokuserar på att utställning inte är allt - jag håller med - utställningsmeriter är EN del av aveslurvalet. Mentalt stabila hundar ska det vara - ABSOLUT.

Men när man börjar avla på EN egenskap- det är då det blir snett.
Med en bred avelsbas så får hundarna med driv och soffpotatisarna födas - och sen plockar man avelsdjuren. Du ska inte blanda in mig i uppfödarskaran - jag tänker inte avla. Jag vill kunna köpa hundar som följer den rasstandard som det står att CC är. Varken mer eller mindre.

RACC hoppas jag kan bli en trevlig rasklubb med en intention att föra fram denna trevliga ras som den är och sluta racka ner på varandra. Heder åt dom uppfödare som inte snackar skit om andra.

Ja som jag skrev tror jag inte alls på att avla på en egenskap, varken på utseende, hälsa, eller mentalitet, jag vill ha allt.

Men ska man prioritera ska man göra det i den här ordningen anser jag, Mentalitet, hälsa och sist utseende, där är inte aveln inom cc idag, inte alls.

För mig spelar det liksom ingen roll hur snygg och frisk hunden än är, om den skiter på sig av rädsla när någon vill hälsa eller sitter i handen när den sträcks fram.

Ja det är tråkigt med bråk och tjafs bland människor som borde ha samma intresse, dvs att föra rasen framåt men det är en utopi att tro att alla skall hålla sams och samtidigt måste man se vad konflikterna består i.

Jag förstår att vissa uppfödare blir förbannade på andra oseriösa uppfödare som avlar på skräp vilket leder till ledsna hundägare och ger rasen dåligt rykte, det är svårt att leva efter devisen " sköt dig själv och skit i andra " när andras beslut även påverkar dig själv.

Jag tycker att det är bra att man ger uttryck för sitt missnöje när andra beter sig illa, om man gör det motiverat och konstruktivt.

Jag hoppas också att vi ska få ordning på rasklubben men det är lång resa, och själv växlar jag mellan glädje, ilska och uppgivenhet i omgångar ;)

Nu missförstod du mig, jag menar att eftersom rasen inte funnits så länge i sverige, ( ca 13 år ) så kommer ju alla hundar från utlandet i andra eller tredje led och därför även mentaliteten på hundarna från importhundar.

Sen upplever jag att eftersom CC i sverige är sällskapshundar i större utsträckning har vissa uppfödare i alla fall satsat på mentalt stabila hundar medan många utländska uppfödare mer satsat på utseendet ( många av de utländska uppfödarna har hundarna på ett sätt som inte är lagligt i sverige), och tyvärr har många av direktimporterna jag träffat haft usel mentalitet, svårt att veta om det beror på miljö eller arv.

:idea: Aha ! Du menade så,det gjorde ju inte jag :D Märks det att jag är van vid att importerna alltid får skyllen. Sitter ju med hela huset o stallet fullt med importer.

Jo du högg direkt ;)

Jag har inget emot importer, det behövs blodförnyelse och i rasens hemland finns oftast ett större urval.

Däremot anser jag inte generellt att det som finns i vårt land per automatik är sämre heller, det finns stora fördelar många gånger med att köpa djur i sverige.

Själv letar jag efter det jag vill ha och köper det där jag finner det oavsett oavsett om det råkar vara i sverige eller utlandet, så ja alla mina hästar är egen-importerade men mina hundar är svenskfödda då jag hittade det jag sökte här.

Jag var senast i förra veckan i spanien igen och tittade på hästar men hittade inte det jag själv sökte, men hittade det istället i sverige den här gången.
:laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 165
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka