Nu var det ju min tråd och mina hundar du blev förälskade i men jag håller inte alls med dig.
Det är ( mig veterligen , och är nog ganska insatt) inga tjafs i leden om att folk vill avla åt "brukshåll" det tjafs som är som du hänvisar till är, att på grund av den explosionsartade aveln med mentalt dåliga hundar, vill en grupp uppfödare att åtminstonde ett av ( ett väldigt lågt krav tycker jag) den andra gruppen uppfödare ( majoritet tyvärr) tycker dock att Mh inte behövs och vill varken ha det som krav eller rekommendation.
En CC är ingen malle eller BC och kommer aldrig bli , däremot finns det linjer och individer som även går att träna med om man så önskar, som mina exempelvis, ( blev förresten uppflyttad till LK 3 igår
men även dessa hundar hade likaväl fungerat ypperligt som vilken normalmotionerad sällskapshund som helst. Jag har varit sängliggande veckor i streck och mina har varit ypperligt tillfreds med att kissa på tomten och gå en långsväng när sambon kommit hem.
Jag tycker att det är kanon att fler och fler hittar denna ras som faktiskt även vill träna med dem, de kräver mer av föraren än att ha en malle men det är ju själva nöjet , dessutom hoppas jag att detta ska göra att vi kan får ordning på aveln igen för som det är nu är det katastrof och får det fortsätta så här är jag övertygad om att rasen är med eller mindre sabbad på bara ett par år.
Jag vill inte heller se rasen delas upp i två läger som labbarna, eller shäfern utan det ska vara en ras med korrekt exteriör, trevlig mentalitet som duger både som sällskapshund och familjehund. Men sköter man det rätt är det ju inga problem.
Fick jag välja så skulle man ställa mycket högra krav generellt på avelsdjur än man gör idag. För att jag tycker en hund ska in i aveln ska den helst vara både Such, friröntgad höfter och armbågar OCH ha genomfört ett MH med godkänt resultat, jag kan tänka mig att nöja mig med ett exellent på utställning, men att ha en mentalbeskrivning tycker jag är självklart när det handlar om vakthundar i 60 kilos klassen, jag tycker det är absurt att inte valpköpare kräver det av föräldradjuren.