mian1

Trådstartare
Någon som har/haft hund med cancer?
Min gamla tik har juvertumörer. Vi märkte dem för 2 år sedan, men eftersom hon redan var 7 år då valde vi att inte operera bort tumörerna. Vi visste ju ändå inte om de var godartade eller inte.
Nu tycker jag att den större av tumörerna har förändrats. Förut var dem som en såndär plastfigur som man får i flingpaketet och den satt löst under huden så att den gick att flytta på. Nu har den på ganska kort tid blivit större och är inte lika flyttbar. Dessutom kommer det lite ofärgad vätska i den närmaste tutten om man trycker på tutten. :cry:
Hon är lite trött, men det kan ju bero på åldern också? Hon är fortfarande glad, leker med sin kompis och hon har god aptit, inget ont och inga personlighetsförändringar. Fast hon orkar inte gå promenader längre, vill inte iallafall.

Kan jag ändå ha henne kvar tills hon verkar sjuk eller har ont? Är det egoistiskt? För än så länge är hon inte sjuk så att det märks på henne. Inte mer än att hon är trött och hundar som passerat 9 år är ju iallafall lite gamla?
:cry::cry::cry:

Sv: Cancer

Min familj hade en hund som blev avlivad för några år sedan pga hennes cancer.

Dock levde hon några år från det att vi märkte av det och var pigg och glad för det mesta. När hon började bli sämre så tog vi oss i kragen och lät henne somna innan hon blev allt för dålig. Inget lätt beslut men nu är jag glad att vi gjorde det. Det var en aktiv hund som ville arbeta, så när hon inte orkade det längre försvann gnistan i henne.

Om jag var du skulle jag ta henne till en veterinär och undersöka vad dem tycker om det. Är ju väldigt svårt att sitta här och gissa hur pass illa det kan vara. Det kan ju vara bättre än du tror?

Hoppas de går bra!

Så länge hon inte verkar påverkad av cancern tycker inte jag att det är djurplågeri. Men för att slippa gå och oroa sig kan ni ju låta ta ett prov från tumören för att fastställa om den är god- eller ondartad. Det gör man med hjälp av sk. finnålsaspirat, dvs. man sticker in en nål i tumören och får på så vis ut celler. Visar det tecken på att vara en ondartad tumör kan man ta prover från den dränerande lymfknutan och röntga brsötkorgen för att avgöra om den hunnit sprida sig.

Får ni svar på att tumören är godartad är det ju skönt att få veta det så slipper man oroa sig i onödan.

Har haft två stycken. Den första var en liten taxtik som fick juvertumör. Hon togs bort då hon var till åren kommen. Den andre var min första schäfer, han hade en tumör i magen som var enormt stor. Togs också bort då han var över 10 år. Det otäckaste är att numera är det så vanligt med cancertumörer på hundar, vad det nu kan bero på. Förr hörde man aldrig talas om det, fast det kanske förekom då också. Fruktansvärt tråkigt är det.

Har haft två stycken. Den första var en liten taxtik som fick juvertumör. Hon togs bort då hon var till åren kommen. Den andre var min första schäfer, han hade en tumör i magen som var enormt stor. Togs också bort då han var över 10 år. Det otäckaste är att numera är det så vanligt med cancertumörer på hundar, vad det nu kan bero på. Förr hörde man aldrig talas om det, fast det kanske förekom då också. Fruktansvärt tråkigt är det.

Jag tror inte att det enbart är så att hundarna blir sjukare och sjukare. Mycket beror nog på att man idag VET OM att hundarna är sjuka. Vi har helt enkelt bättre veterinärvård och är mer nogranna med att ta dem dit.

För trettio år sen var det nog så att "hade karo en knöl, så hade karo en knöl" och dog sen karo när han var 8år så var det ingen som satte det samman med knölen.

Operade bort två snabbväxande knölar mellan min hunds tår, och jag är säker på att ingen hade brytt sig om att göra det för 30år sedan - och med tanke på att de var godartade så hade han säkert kunnat leva hela sitt liv med dem utan några problem. (om de inte hade växt mer)

Någon som har/haft hund med cancer?
Min gamla tik har juvertumörer. Vi märkte dem för 2 år sedan, men eftersom hon redan var 7 år då valde vi att inte operera bort tumörerna. Vi visste ju ändå inte om de var godartade eller inte.
Nu tycker jag att den större av tumörerna har förändrats. Förut var dem som en såndär plastfigur som man får i flingpaketet och den satt löst under huden så att den gick att flytta på. Nu har den på ganska kort tid blivit större och är inte lika flyttbar. Dessutom kommer det lite ofärgad vätska i den närmaste tutten om man trycker på tutten. :cry:
Hon är lite trött, men det kan ju bero på åldern också? Hon är fortfarande glad, leker med sin kompis och hon har god aptit, inget ont och inga personlighetsförändringar. Fast hon orkar inte gå promenader längre, vill inte iallafall.

Kan jag ändå ha henne kvar tills hon verkar sjuk eller har ont? Är det egoistiskt? För än så länge är hon inte sjuk så att det märks på henne. Inte mer än att hon är trött och hundar som passerat 9 år är ju iallafall lite gamla?
:cry::cry::cry:
Jag hade behållt henne tills hon verkade sjuk eller tröttare. Jag operade en tik i samma ålder som din är nu- men hon var fräsch och hade mkt ork, och hade goda odds att kunna bli ett par år äldre. Men är din redan trött så skulle jag nog inte operera. Det känns inte riktigt schysst att låta henne genomgå det.

Vi bestämde redan när tumörena upptäcktes att vi inte ville operera. Basset är inte världens mest långlivade ras och vi tyckte (och tycker) inte att hon ska behöva gå igenom en sådan omfattande operation. De ville ta bort alla tuttarna och för en kortbent hund är det ganska smärtsamt. Även för en långbent antar jag. Veterinären tyckte att det var vårt val och att det fanns fördelar och nackdelar både med operation och utan.
Vi pratade även om att ta ett prov på tumören för att avgöra om den var godartad eller inte, men där fanns också en risk. Dels vet man ju inte hur tumören sedan utvecklar sig. En godartad kan ju bli elakartad med tiden. Sedan finns alltid risken att "sporer" ger sig iväg i kroppen om man är inne och pillar i.
I nuläget gör vi inget åt det. Operation är absolut inte aktuellt och prover känns meningslöst. Vi vet att hon har tumörer och har hela tiden varit medvetna om att det finns en risk att hon blir sjuk.
Hon blev trött när Doris dog. Trött och grå och gammal. Ett tag efter det upptäckte vi knölarna. Eftersom hon redan blivit grå så kändes det som om hon faktiskt var ganska gammal och även om tumörerna skulle förkorta hennes liv så skulle hon få leva tills hon blev gammal. Veterinären tyckte att chansen var lika stor att hon skulle dö av ålder som av tumörerna.
När vi skaffade en ny hundkompis levde hon upp och har varit helvild, busat hela tiden och sprungit som en galning för att hålla jämna steg med GD-kompisen. Fast hon har inte orkat så länge. Nu vill hon inte ut och promenera alls. Hon leker gärna en stund inne eller i trädgården och kan tänka sig att leka "spår & dressyr" med lillmatte i dungen bredvid huset. Men annars vill hon inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·
L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 078
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 065
Senast: Sol
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 488
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10