Camping i torkan

Magiana

Trådstartare
Jag tänkte sticka ut på en liten road trip med bilen och tälta på nätterna som jag brukar göra. Idag slogs jag av tanken att inte kunna använda mitt gasolkök i den här torkan. Den använder jag för att koka kaffevatten på, koka ägg eller annat på, steka pannkakor på m.m.

Kan jag använda gasolköket under några omständigheter alls, typ bord på rastplats eller i bilens baklucka, eller ska jag konstatera att jag får klara mig utan den här gången?

Jag tänkte sticka ut på en liten road trip med bilen och tälta på nätterna som jag brukar göra. Idag slogs jag av tanken att inte kunna använda mitt gasolkök i den här torkan. Den använder jag för att koka kaffevatten på, koka ägg eller annat på, steka pannkakor på m.m.

Kan jag använda gasolköket under några omständigheter alls, typ bord på rastplats eller i bilens baklucka, eller ska jag konstatera att jag får klara mig utan den här gången?

Jag hade inte använt det. Det är så lätt hänt att det går fel, med förödande konsekvenser.

Gasolkök kan väl jämställas med stormkök? I så fall inte tillåtet i t ex Örebro län.

https://www.lansstyrelsen.se/orebro...8-07-02-eldningsforbud-i-hela-orebro-lan.html

Varje länsstyrelse har säkert info på sin web, det kanske kan variera lite.
Okej. Ja, då går det inte alls (även om jag inte kollat hur det ser ut på andra håll). Jag trodde/tänkte om det fanns några undantag/omständigheter som kunde göra det möjligt i alla fall.

Hur farao gör de som semestrar i husbil/husvagn?

Spisen i husvagnen/bilen går på gasol. Det är samma scenario som jag gav exempel på ovan, d.v.s. använda gasolköket i bilen. Varför går det i husvagn/husbil men inte bil?
Kanske för att en gasolspis är anpassad efter att användas inomhus medans ett stormkök inte är det. Jag skulle inte vilja riskera min bil med att ha ett stormkök igång i den, aldrig. Tänk om det välter. :eek:

Kanske för att en gasolspis är anpassad efter att användas inomhus medans ett stormkök inte är det. Jag skulle inte vilja riskera min bil med att ha ett stormkök igång i den, aldrig. Tänk om det välter. :eek:
Jag använder inte stormkök.

Men då skulle jag kunna montera mitt gasolkök på en större platta så riskerar den inte att välta, även om jag alltid är försiktig ändå.

Man får inte grilla på campingar.
Mycket man inte får, som görs ändå. Var på besök på en camping i helgen där det grillades i grillar, satt inga lappar uppe om grillförbud, däremot fanns det flera lappar om bevattningsförbud, samt fanns brandsläckare utplacerade. Kanske skiljer sig från kommun till kommun?

Mycket man inte får, som görs ändå. Var på besök på en camping i helgen där det grillades i grillar, satt inga lappar uppe om grillförbud, däremot fanns det flera lappar om bevattningsförbud, samt fanns brandsläckare utplacerade. Kanske skiljer sig från kommun till kommun?
Det beror väl på om det var eldningsförbud i det länet eller inte.

Rätt säker på att det är eldningsförbud på allmän plats i hela Sverige nu. Om inte så är det enstaka län som är undantag, men känns tveksamt med tanke på situationen.
Jag säger inget annat än att länsstyrelserna beslutar om eldningsförbud och då kanske det finns regionala variationer. Bra att kolla på hos de länsstyrelser vars län man tänker besöka; m a o.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka