Camarguisk ridning

Sv: Camarguisk ridning

sante skrev:
Och det handlar om ett nytt tänkanden, nya människor och nya ideér.

Tja, historiskt sett är det väl inte speciellt "nytt"?

Som t.ex. exemplet med vildhästverkning - det är ju absolut inte något nytt (vilket Redhorsefarm redan påpekade) utan snarare en mer utbredd vilja att lära sig förstå det som hästar i alla tider gjort - slitit ner hovar.

Och det här forumet heter dessutom barockridning, så...I rest my case. ;)

Mycket av det som upplevs som nytt idag handlar om att komma tillbaka till något gammalt. På gott och ont. :)

Redhorsefarm skrev:
Den moderna hästen används för lite. Där är en stor orsak till skador.
För mycket foder och för lite arbete.

Precis!

I regel bor hästarna också på för små utrymmen, med för lite stimulans, och -som du skrev- för mycket foder. Mängder av söt mat.

Sante: Du har helt rätt, allt fler börjar få upp ögonen för equiterapeut-behandlingar. Vilket förstås är kul (har själv övervägt att utbilda mig till det...;) )

Men varför? Jag menar det inte som kritik, tänker bara högt...
Varför behöver vi equiterapeuter nu? Varför klarade man sig utan dem innan? Och var ligger skillnaden?

Gjorde man för lite av nångonting då, som vi gör för mycket av nu, eller vice versa?

Trådskaparen: Ber om ursäkt för att tråden spårar ur, men den här diskussionen blev så himla intressant, hoppas det är OK! ;)

Carmenzita skrev:
Vad händer när överviktiga svenska ryttare utan sitsutbildning sitter i dessa sadlar?

Det har jag också funderat på. Jag har absolut ingenting emot bomlösa sadlar (har dock inte så stor erfarenhet av dem), och skulle gärna låna hem en för att testa en tid, men ärligt talat vet jag inte om jag vågar.

Jag har hört av många att min sits är bra, men jag känner ju själv att jag fortsättningsvis av misstag inverkar fel med sitsen massor av gånger under ett och samma ridpass. Jag ser fel både här och där - och är hela tiden obehagligt medveten om att jag sitter på en förbannat känslig häst.

Och det är i en bomsadel. Vad händer då om jag avlägsnar bommen, tryckfördelaren, och skickar ÄNNU mer signaler åt min stackars pålle som redan nu är förvirrad? Och får ännu fler signaler tillbaka?
Jag är helt enkelt rädd för att göra honom döv för sitshjälperna.

Jag har läst, funderat, försökt känna efter, gått på sitsövningar med jämna mellanrum, sysslar med yoga/pilates ca 4 gånger/vecka, men bomlöst? Vågar jag? :o

Ni som har mera erfarenhet av bomlöst än vad jag har; vågar ni? Är det jag som är en mes? :o ;) Hur upplever ni det när ni "skickar fel signaler av misstag" via sitsen i en bomlös sadel resp. i en bomsadel? Känner ni att ni har en bra sits i grunden?

Om jag har tolkat alla inlägg om sadlar rätt så är bomlöst en ersättare för sadeln, där det inte finns någom bom som passar. Det kan vara för feta hästar, för runda hästar, hästar med en olämplig rygg och så vidare. Förenklat, hästar som inte passar en sadel.

noprogress skrev:
Det har jag också funderat på. Jag har absolut ingenting emot bomlösa sadlar (har dock inte så stor erfarenhet av dem), och skulle gärna låna hem en för att testa en tid, men ärligt talat vet jag inte om jag vågar.

Och det är i en bomsadel. Vad händer då om jag avlägsnar bommen, tryckfördelaren, och skickar ÄNNU mer signaler åt min stackars pålle som redan nu är förvirrad? Och får ännu fler signaler tillbaka?
Jag är helt enkelt rädd för att göra honom döv för sitshjälperna.

Ni som har mera erfarenhet av bomlöst än vad jag har; vågar ni? Är det jag som är en mes? :o ;) Hur upplever ni det när ni "skickar fel signaler av misstag" via sitsen i en bomlös sadel resp. i en bomsadel? Känner ni att ni har en bra sits i grunden?

Bra och bra sits. Jag sitter kvar babacka i det mesta.....Stick Out Tongue
Jag upplever det snarare som att den mjuka sadeln(utan bom) snarare är en dolyby(brusredusering) än en med bom. I en bom så finns det något styvt och ger klarare signaler(på gott och ont).
I en bomsadel så var det hästen som fick sålla bland alla mina signaler nu är det min rumpa som måste vara tydlig i stället.
/T

Jo, självklart! Dressyren är till för hästen och dess ridbarhet. MEN jag tycker att många lätt förvillar sig i dressyrens vägar och krumilurer utan att ha det praktiska syftet med dom framför sig. Det finns ju visserligen två syften; det gymnastiska och det praktiska arbetet ute på fältet. Kanske man kommer långt med bara en av dessa, men jag hävdar att båda behövs för att göra skolningen av hästen så värdefull som möjligt.

Redhorsefarm skrev:
Om jag har tolkat alla inlägg om sadlar rätt så är bomlöst en ersättare för sadeln, där det inte finns någom bom som passar. Det kan vara för feta hästar, för runda hästar, hästar med en olämplig rygg och så vidare. Förenklat, hästar som inte passar en sadel.

Min Camargue har som alla Camarguer kort och bred rygg. Om han vore kvar i Camargue skulle de slänga på en sadel som är för smal och möjligtvis för lång. De flesta camarguesadlar jag har sett är alldeles för smala för hästen. Vet inte om du vet hur de är uppbyggda, men det är iaf ett framträ och ett bakträ, dessa är förbundna med ett metall-stag och sen har man ullfyllda bossor under. Ofta är framträt för smalt vilket gör att sadeln ställer sig på bom-benen fram (ortspetsarna går långt ner på sidorna) och gör att ryttaren hamnar i bakvikt och bak-träet trycks ner i ryggen på hästen. Trots detta arbetar dessa hästar flera timmar om dagen (eller åtminstone på helgen, kanske en timmas tillridning om dagen i veckorna). När jag kommer åka ner dit ett år och jobba kommer jag rida både hästar av denna sort, men även min häst i en bomlös sadel (dock med framträ). Vi får väl se efter ett år hur hans rygg ser ut jämfört med de andras, det kanske är tillräcklig utvärdering av sadeln? Jag är sjukgymnaststudent och börjar bli bra på att utvärdera statusen på muskler hos iaf människor och har som specialintresse hästar så något ska jag kanske kunna komma med?

Redhorsefarm skrev:
Kan mycket väl vara så. Men det legaliserar inget. För vad gör man i regel? Masserar symptomet. Ett bra stall har inget behov av något av kvacksalveriet. Ett bra stall har bara veterinärbesök när det ska göras saker som det är ensamrätt på.

Rider man så att hästen får arbeta i riktig utrustning och har rätt muskelmassa utan underhudsfett så blir kvacksalvarna utan uppdrag.

Jag kan hålla med om att man i många fall behandlar symptomet, men det är väl nästan ett större problem i läkar- eller veterinär-praxisen?! Hela vårt samhälle är uppbyggt på att behandla symptom istället för att angripa det verkliga problemet. Hur man hittar rätt i djungler av diplomerade eller legitimerade personer är svårt, man måste själv veta vad man letar efter. Inte alla "alternativ-behandlare" är bra, och långt ifrån alla veterinärer är bra. Sen är frågan vad som räknas som alternativ-vård? Har du varit något i asien och sett deras LÄKARvård där (som inte bygger på väst-världens läkarvård)?

Sen kanske inte alla är ute efter att ha en häst på elitnivå? Vi vill ha en häst som håller länge (upp i 30årsåldern?), inte någon som presterar så mycket den bara kan under en begränsad tid av sitt liv. Kajsa Bergquist har slitit av hälsenan, Christian Ohlsson är skadad etc etc... Det är iaf inte något jag eftersträvar med min häst. Jag vill ha en häst med kroppskontroll och medvetenhet, en häst med bra muskelmassa där den ska sitta, en som är mjuk i musklerna och trivs med livet. LITE underhudsfett har då inte dödat någon.

Redhorsefarm skrev:
Skor har bara använts sen järnåldern, innan dess sandaler. Behovet uppstod av att hoven inte höll för användningen. Idag används inte hästen och kan därför vara utan skor. Det är inte tiderna som orsakar ändringen utan den moderna människans lilla användande av häst. Och ändå är behovet at kvacksalveri större än någonsin.

Oj, har du varit ute i världen något? Vet du vad du pratar om? Jag har då sett hästar som används flera timmar om dagen och sliter sina hovar ordentligt och de går barfota. De mår också betydligt bättre i benen än de som går likadant, fast med skor. Alla har vi träffat på olika saker vilka skapar de åsikter och fördomar vi har idag. Jag har andra än dig och tyvärr verkar inte våra två överensstämma, troligtvis har vi båda en liten del av sanningen men ingen av oss helt rätt.

Jag skulle inte ge mig på en bomlös och ändå tycker jag att jag har mer koll på min sits än gemene man (för den sakens skull innebär det inte att jag är speciellt duktig!). Bommen uppfanns för tryckfördelning, men helt plötsligt verkar det ok att skippa det? Jag tycker det är lite märkligt?

*knapplån*

Rent krasst är det väl helt enkelt så att tack vare okunskap och dåligt med pengar så är en bomfri sadel oftast bättre för hästens rygg än en bomsadel för de flesta fritidshästar.
Tror också att bomfria sadeln hade levt kvar under alla år om det var förträfflig för det hårda arbete som hästarna fick utföra förr i tiden. Och jag håller difinitivt med Redhorsefarm(?) att hästarna tränas för lite idag. Såg en vet i tv som varnade för övergödda hästar. Många hästar har nog ägare som tror att de utför medelarbete när det enbart är lätt arbete. Jag tittade på bilder på hästar för 40-50 år sedan, de har inte alls lika mycket fett som de har idag.
I och med AR så finns det de som rider 15-20 minuter inkl upp och nervärmning. Hästen är gjord för att röra mycket på sig, om man inte har en optimal hage där den verkligen får utöva denna rörelse så tror jag inte på så liten träning eller varannandagsträning för fritidshästen.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Windy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama