Zuzzi

Trådstartare
Några superavkommor inom travet har han väl inte direkt givigt men hur är dom humöret på dom?

Har själv en valack e.Callit (första kullen) som har ett helt otroligt psyke! Skulle vara intressant att veta av lite fler avkommor hur dom blev.

Några ridhästar e.Callit rent av kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Callit

Jag har ett 5-årigt sto efter Callit som jag fick (betalade bara ägarskiftet) på grund av att hon hade en mystisk hälta på ett framben som inte försvann.

Från början tyckte jag att denna häst var opersonlig att ha med att göra, även om hon gjorde precis vad man begärde av henne förutom att hon hängde som en tok på bettet. Men det kan man knappast lasta hästen för. Hon var även väldigt skyggig och slängde massor med huvudet från början.

Nu, efter lite drygt ett år, visar hon betydligt mera vilja även om hon lätt kan snurra till det om hon inte förstår vad man menar. Det gör hon bara för att hon försöker så mycket att hon blir stressad om hon inte fattar eller inte klarar det jag begär av henne. Hon har haft (har) svag rygg vilket gör att hon inte riktigt klarar några längre sträckor i högre farter ännu, men det jobbar vi på. (Ridning (krökt), tung vagn, backintervaller och allt vad jag kan hitta på)

Hon har gjort 9 starter och tjänat 15 000 kronor men jag vet att hon har kapacitet för betydligt mer bara kroppen hänger med på henne. Men får jag inte ordning på henne tills nästa vår får jag nog inse att hon bör göra andra saker än att vara travhäst...

/// ghost
 
Sv: Callit

Vet du vad det var för hälta på henne?
För att min hade nämligen nån konstig hälta som visade sig när det gick riktigt fort, då började han linka på höger fram och gå orent.

Du har ingen bild på detta sto?
 
Sv: Callit

jag har haft en avkomma från callit....det visade sig dock att han var bakskygg, sparkade tills det gick av om det krävdes..gällde transporter, vagnar och allt du kan tänka dig....han var dock grann som en julgran och snäll i stallet, också den första hästen jag har skenat med på riktigt...han stack inte utan skenade........

har dock inte kvar honom längre....
 
Sv: Callit

Va synd...

Ser sällan Callit avkommor nånting varken på travbana eller ridbana...
lite trist.
Har bara sett 1 annan valack e.Callit och det var Call the Light
 
Sv: Callit

Här är två bilder på donnan tagna i år (den i hagen togs i helgen)

Wia i hagen

Wia på banan

Hennes hälta berodde på snedbelastning förmodligen på grund av att hon hade en djupt inkapslad hovböld i höger fram och att hon kan ha gått omkull ordentligt i hagen för där tror hon att hon är 4 månader gammal och en vuxen häst har inte riktigt samma bromssträcka och mjukhet i kroppen som en fölunge. :crazy:
Tyvärr blev fick jag reda på tidigare problem med henne då jag fick henne men den informationen hade varit bra att ha när jag tog över träningen.

Hon är väldigt lång i kroppen och linjegångare vilket gör att hon får svårt att få plats när hon håller igen någon ben...

/// ghost
 
Sv: Callit

Från nacke fram till höften är hon och Johan slående lika! :eek:
Skulle man ta bort huvud och baken och visa syrran samma bild (hon som äger Johan) skulle hon nog tro det var Johan :p

Iallfall snett framifrån.

Fin var hon :love: Härligt mycket tecken har hon också, precis som Johan! Callit själv har ju fina tecken också.
Har hon gått nått på banan?

Johan får inte plats under sig. Utan när han kom så gick han nästan med vänsterbakhov i högerframs hovspår, men nu går han endast utanför med högerbak när han "skrittar fri", i dressyr så sätter han höger bak under sig både i skritt och trav.

Johan018.JPG

våren -04
sommaren_-04.jpg

maj -04
Johan4.jpg
 
Sv: Callit

Likheten var verkligen slående. :), men såna muskler vill jag också ha på Wia!!!! :eek: (den skulle vara grön) ;)

Hon har gjort 9 starter, 7 stycken hos förra ägaren och 2 st. hos mig innan hon blev halt. De två sista resulterade i rekordsänkning med 2,5 sekunder och en seger och en tredjeplacering...
Hon har kapacitet för mycket mer när hon är fräsch men hon saknar fortfarande en del muskler för det, speciellt i ryggen och rumpan. Men med tanke på vad som hänt med hästen under den tid jag haft henne så har jag inte tappat gnistan ännu även om hon har en tendens att göra de mest konstiga saker. I våras snubblade hon med ett bakben och skaffade sig en mjukdelsskada på höger bakknä, och för 1,5 månad sedan lyckades hon sträcka hela lårmuseln på vänster bak!!!

Kul att se en riktigt välmusklad ridtravare i arbete, jag ser hur lång väg jag har att gå. :o

/// ghost
 
Sv: Callit

Oj vilken skillnad! Du verkar ha gjort ett superjobb med henne!
Får hoppas hon fortsätter i samma stil på banan i framtiden :)

Bara hon blir fräsch igen, Johan är också en riktig klump och lyckas ALLTID göra illa sig. Fast det är bara små sår men varje gång han kommer in från hagen brukar man hitta nått litet på honom.
Tur att han har gott läkekött och är okänslig för sina sår annars hade det nog aldrig gått att göra nått med honom :smirk:

För mig har det tagit 2 år att få honom så här pass fin, syrran kör honom regelbundet 2-4 dagar i veckan medans jag rider honom kanske 1-2 gånger på vintern, på sommaren rider jag mera men mest ute i skogen med honom.
Så synd att han inte får starta längre.... har nog aldrig varit så fin som han var maj-04, skulle ha varit spännande och se vad han skulle ha kunnat åtstatkomma, han älskar att springa framför vagn!

och så hoppa såklart!

hoppeli.jpg
 
Sv: Callit

Hej hej!
Ja har en häst efter callit.
Han gick inte och ha på travet så ja har honom nu som ridhäst.
Han var för stressad för att gå på travet. han har lugnat sig jätte mycket nu.
mvh josefin
 
Sv: Callit

Har ett 7årigt sto e.callit.
Hon är nu avels/promenadhäst och dräktig med Indian Silver.

Har tidigare varit misshandlat och mådde inte så bra psykist när jag fick henne men det har ändrat sig totalt sen hon började lita på mig.

Nu är hon en toppen häst som jag hoppas ska få många fina avkommer.
 
Sv: Callit

graaah äntligen nån som har en avkomma som RIDhäst :)

hur är han att rida? nån exteriör bild?
 
Sv: Callit

GreekNaxos skrev:
Har ett 7årigt sto e.callit.
Hon är nu avels/promenadhäst och dräktig med Indian Silver.

Har tidigare varit misshandlat och mådde inte så bra psykist när jag fick henne men det har ändrat sig totalt sen hon började lita på mig.

Nu är hon en toppen häst som jag hoppas ska få många fina avkommer.

vad heter hon? nån exteriörbild? :d
 
Sv: Callit

haha jo det är klart ni gör :rofl: men Wia ska ju bli framgånsrik travhäst igen först och främst ju ;)
 
Sv: Callit

Har en valack f.99 efter Callit. Callippo J.P.

En helt underbar häst som bara används för ridning.
Har aldrig startat på travet endast kavalt men var för långsam så de gav upp...tur för mig.

Han är en lugn o nyfiken herre som är alltid vill och försöke göra sitt bästa.Han är ljusbrun med en stjärn i pannan.Är ca. 160 cm hög.
Är väldigt lik Wia på korten.

Vi tränar o tävlar i Distans, har en tävling bakom oss och han skötte sig utmärkt, lugn hela tiden men lagom taggad på banan.

En toppen häst.... :banana:

ska försöka ordna bild....

Finns som min profilbild!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 091
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 374
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 233
Senast: Amha
·
Avel På tal om det för med modehingstar, så har jag nog råkat ut för det. Min avkomma är inte efter det hetaste på marknaden, men han...
2
Svar
33
· Visningar
1 568
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp