CAD, vad är det för fjoll? ;)

-Catherine-

Trådstartare
Så här ser mitt nästa projekt ut:

vlidret.jpg

Denna fantastiska skapelse till ritning avslöjar hur mitt eminenta vagnslider/förråd/spolspilta/äggaförvaring kommer att se ut. Jag tänkte att eftersom jag brukar visa upp mina projekt här på Buke så är det väl kanske dags att även visa upp hur de brukar se ut i planeringsstadiet. Notera att ritningen även innehåller en kostnadskalkyl. Erkänn att nu blev ni allt lite imponerade! ;)

Vem behöver trista (ja-ja, jag fattar inte hur de fungerar heller...får väl erkänna det då...) CAD-program när man kan göra ritningen på baksidan av ett gammalt kuvert :p

Sv: CAD, vad är det för fjoll? ;)

Tusen tack för ditt erbjudande, det var väldigt snällt av dig :)

Men faktum är att mina ritningar ser alltid ut såhär (ja, kuverten varierar ju beroende på vad mina fordringsägare använder för stunden) och eftersom det bara är jag som behöver fatta vad som står där så funkar det otroligt nog jättebra.

Men sonen kommenterade såhär: "Skulle jag behöva bygga efter ngt sånt där, då skulle jag gråta..." :rofl:

Jag förstår dig! Trots att jag kan CAD och har det på datorn så ser också mina ritningar ut så, vafan, bara man vet själv vad som menas!!!

Dock tror jag att jag ska rita mitt nya badrum i CAD...

Vad har du för CAD-program och hur lär man sig grunderna i CAD?
Jag vill göra nåt sånt när vi ska planera badrum etc, istället för
mina sträck-ritningar på kuvert precis som TS gör, eller i paint :)

Jag har auto-CAD och ritar i 2D, men jag har lärt mig det i skolan och det tog sin lilla tid eftersom CAD har helt egna kommando... Om du ska rita för husbehov så lär dig SketchUp (Google) eller InDesign i stället. SketchUp kan du ladda hem enkelt och det är mycket lättare att lära sig än CAD.

Jag skulle tro att det finns tutorials på alla CAD-program på nätet. Bara att googla på tutorials och programmets namn så får man upp det man behöver för att lära sig just grunderna. :)

Jag har auto-CAD och ritar i 2D, men jag har lärt mig det i skolan och det tog sin lilla tid eftersom CAD har helt egna kommando... Om du ska rita för husbehov så lär dig SketchUp (Google) eller InDesign i stället. SketchUp kan du ladda hem enkelt och det är mycket lättare att lära sig än CAD.

Kan också rekommendera Sketchup, det går relativt fort (ett par timmar) att lära sig rita ganska snabbt och effektivt med Sketchup.

Men InDesign? Nu kanske det finns flera, men jag känner bara till ett InDesign, från Adobe och det är inget program/verktyg man vill använda till ritningar. Det är ett layoutprogram för trycksaker som böcker, posters mm (jobbar själv som designer så jag använder det regelbundet).

Nej det är jag som virrar! Klart man inte ritar i InDesign... så går det när man är på släktträff och snackar arkitektur samtidigt som man svarar på inlägg :o

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i...
Svar
10
· Visningar
3 829
Senast: rutigarut
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 272
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar