Ca/p kvot?

R

rosenknopp

Sitter och räknar på min årings foderstat hon ska äta efter avvänjningen. Jag får hela tiden fram att Ca/p kvoten är för låg. Det står "Ge ett mineralfoder". Jag har skrivit med mineralerna.

Hur gör jag för att ändra kvoten? Vad ska man ge för slags mineralfoder då? Jag ger biomineral. Är ganska förvirrad över det här :crazy:

Sv: Ca/p kvot?

Om allt är ok för övrigt och du bara behöver mer Ca så köp foderkalk o lägg till.
// Linda

Är det någon som har tips på vad som gör foderkalken smakligare?

Behöver ge min åring extra kalk, blandar ut med betfor och lite korn men han lämnar i princip allt. Har testat att dela upp kalkgivan på två gånger så att det ska bli så lite som möjligt per gång, men icke. Följden blir att han varken får i sig kraft eller kalk...

ge något kalciumrikt foder lr köp foderklak om det bara är kalcium som fattas i foderstaten. Ca/p kovten är väldigt viktig framför allt för unghästar!

Är det någon som har tips på vad som gör foderkalken smakligare?

Behöver ge min åring extra kalk, blandar ut med betfor och lite korn men han lämnar i princip allt. Har testat att dela upp kalkgivan på två gånger så att det ska bli så lite som möjligt per gång, men icke. Följden blir att han varken får i sig kraft eller kalk...

Då skulle jag köpa ett passande fullmineralfoder istället. Tex Kraffts. Det är pelletsar och de slinker ner utan problem enl. min erfarenhet. Min ena häst är sådär, hon ratar allt om det är för mkt pulver.

Jag har ett liknande problem och Kraffts pelletsmineraler räcker inte. Jag måste ge 20 g foderkalk till min blivande åring i alla fall, plus 80 g Miner Grön alltså. Jag tycker att det låter som väldigt mycket till en shettisåring, men jag har inte fodrat med foderkalk förut så jag har egentligen inget att jämföra med. :o

Hur mycket grovfoder ger du då? Det brukar inte bli en så stor lucka, du måste ha calciumfattigt grovfoder... Måste du ge så mkt bara för att täcka behovet eller är det för att få upp kvoten över 1,1? Byt ut allt eventuellt kraftfoder mot lucern och betfor (calciumrika) och byt minerlarerna mot en sort som är anpassad för att ges med spannmål.. de brukar ha högre ca/p kvot (om nu inte miner grön redan har det, har inte koll på värdena nu) Men kolla så behovet av P ändå blir uppfyllt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka