Ca/p-kvot på 1,25. Nojjig...

HannaZ

Trådstartare
Har en Ca/p-kvot på 1,25. Blev lite nojjig nu och undrar om jag ska pytsa i lite extra kalcium för säkerhets skull. Ifall det är skillnader i de olika ensilagebalarna och man råkar hamna i underkant en tid. Är jag tramsig?

Hon får följande och jag tycker att det funkar bra så jag vill helst inte börja mixtra med betfor etc för att få upp kvoten. Då ger jag hellre bara lite foderkalk.

8kg hösilage
1kg krafft grund
1kg havre
e-vitamin/selen

Sv: Ca/p-kvot på 1,25. Nojjig...

Fet och fet, det beror på vad man jämför med... ;)
Men det är knappast så att man kan uttala sig om energiinnehållet utifrån antal kg hö, eller hur?

Fortfarande ingen som tycker någor om ca/p-kvoten.

Senast ändrad:

Det ska ju vara okej med kvot ner till 1,2 för vuxna hästar, har jag fått lära mig. Men jag förstår att du funderar.
Jag hade kanske bytt ut något mot lite kalkrikt lusern för att vara på den säkra sidan. Men jag hade inte brytt mig om att köpa nån säck med foderkalk bara för detta... :p

Tack!

Fast jag är nog ändå mer inne på foderkalk än lucern, framförallt för att det är billigare (25kg för 35kr) och tar mindre plats, trångt i foderkammaren där jag står. Får fundera lite till.

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 824
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248
Foder & Strö Hej! När jag räknar på min hästs foderstat så får jag lite låg Ca/P kvot, den hamnar på ca 1,5 och jag vill ha minst 1,8. Hur rättar...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Ottilia
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka