Ca 25 min till stallet i bil…

Stall två låter helt ärligt bättre. Att bli bunden till in och utsläpp/fodringar är hemskt. Om du bara behöver mocka och ställa fram foder så kanske det inte alls stjäl så mycket tid med transport. Det tar då längre tid att ta in och ut eller fodra hästar...

(mvh hon som flyttade till ett lösdriftstall för 2 veckor sedan och fortfarande inte kan fatta hur skööönt det är att bara behöva åka ut en gång till hästen, och inte är bunden till fodringar eller in/utsläpp. Eller egentligen behöver man inte åka ut dagligen alls, men jag gillar att åka till hästen minst en gång per dag...)

Jo, stall två lockar helt klart mest. Lutar åt att jag startar där iaf och om jag går helt död på pendlingen så får jag se mig om efter andra alternativ igen igen…
Och jag gillar också att åka ut 1 g/dag, dock blir ju det här lite väl långt att åka ut för att klappa häst om man inte ska rida, behöver visserligen mocka men det kan man säkert få hjälp med en dag om det krisar…
 
Är inte i stallet dagligen utan bara 3 dagar i veckan. Ca 20 minuters åktur dit beroende på underlag och andra bilister. Fungerar helt okej faktiskt. Man hinner liksom samla krafter på vägen dit och bara ta det lugnt på vägen hem.
 
Oj, jag har faktiskt inte ens reflekterat över att det skulle vara så långt :o
Är i stallet varje dag, till stallet tar det 30 min med bil och ca. 2 h kommunalt pga. bristande kommunikationer. Det sistnämnda är segt, absolut. Men 30 min har jag alltså inte ens reflekterat över.
Sen när jag börjar plugga 2016 så kommer jag ha 1 h 45 min till skolan och ff 30 min till stallet. Blir väl i översta laget, men ser inget direkt problem med det.
Men det här är väl våndan av att bo mitt emellan Sthlm och Stälje med ickefungerande kommunikationer och vägar :banghead:
 
Tack för svar allihop. Beslutsångest deluxe här. Finns bara ett stall inom 10 kms radie hemifrån, kom ihåg att jag visserligen bor i utkanten av Köpenhamn men fortfarande inte mer än 20 min cykling från "centrum". ;)

Finns ett stall 10 km hemifrån, med skog, nära galoppbanan där jag ridit i många år. De kan acceptera att hästen krubbiter verkar det som och man kan köpa till utsläpp och morgonfodring i vardagarna. Dock är det rotering på insläpp och kvällsfodring och all skötsel på helger. Jag kommer jobba dagtid var tredje helg, dagtid två veckor, kväll/natt + plus helgen 1 vecka och ha 1 vecka "fri"/standby där jag inte kommer åka till jobbet såvida inte någon annan blir sjuk. Inget ridhus, en belyst ridbana. OK hagar men sommarhagarna ligger dock ca 3,5 km från stallet så man får ha sina saker i en container där (som där tidigare varit inbrott i…) eller släpa dom. Vinterhagarna inte lika kul men OK.

Stall två är det som är långt bort. Men här ingår ut-/insläpp och fodring alla dagar i veckan, man ska bara mocka själv och ställa fram foder. Där är ridhus, dressyrbana, hoppbana, galoppbana, fälttävlanshinder och skog. Ägaren har själv en häst som krubbiter och ser det inte alls som ett problem. Kommer nog dock bli liite dyrare/månad och såklart dyrare i bensin! Jättefina hagar som inte bör bli ett stort lerhål på vintern. Hästarna kommer dock in på natten året om.

Stall två känns spontant mest rätt men det lockar dock att stall 1 ligger såpass nära, måste dock kolla hur många insläpp och fodringar man ska ha så att det överhuvudtaget funkar med jobbet. En del stall går bort pga tråkiga hagar, inga uterittsmöjligheter eller att de inte vill ha krubbitare i stallet.

Har under studietiden haft ca 25 min cykling till stallet vilket inte varit ett problem. Men det kostar ju ingenting ;)

*gaaaah* :arghh: Hjälp mig att spåna!

Jag hade valt stall två trots avståndet. Det är jobbigt (och dyrt) med att ha hästen så långt borta, extra speciellt om den blir sjuk och behöver tillsyn oftare. Men det beror också på vad som ingår i servicen. Att slippa ta fodringar och in-utsläpp, möjlighet att köpa till mockning och nära till ridhus är fantastiskt bra om man själv blir sjuk, åker på kurs med jobbet el. liknande. Börja där och känn sedan efter.
 
Jag har ca 30 min till stallet nu, och det fungerar jättebra. Visst känns det lite segt ibland när jag lägger mer tid i bilen än i stallet, om jag bara åker dit för att gosa lite i hagen, men å andra sidan behöver jag egentligen inte åka dit annat än för att rida.

Stod tidigare i ett annat stall lika långt bort, men det fungerade inte alls. Där fick vi inackorderade sköta allt (utsläpp, insläpp, fylla på vatten 2 ggr om dagen etc.) vilket innebar att jag ibland fick åka två gånger på en dag, även om jag inte skulle rida den dagen. Det var för mycket.

Så jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vad det är för stall och hur stallkamraterna är. Nuvarande stallet skulle jag inte byta bort om inte något EXTREMT bra dök upp!

Sedan får man ju inte glömma att det kostar mycket att sitta och köra bil så mycket. I mitt fall går det inte ens att komma till stallet med kollektivtrafik, så jag måste ta bilen.
 
Tack för svar allihop. Beslutsångest deluxe här. Finns bara ett stall inom 10 kms radie hemifrån, kom ihåg att jag visserligen bor i utkanten av Köpenhamn men fortfarande inte mer än 20 min cykling från "centrum". ;)

Finns ett stall 10 km hemifrån, med skog, nära galoppbanan där jag ridit i många år. De kan acceptera att hästen krubbiter verkar det som och man kan köpa till utsläpp och morgonfodring i vardagarna. Dock är det rotering på insläpp och kvällsfodring och all skötsel på helger. Jag kommer jobba dagtid var tredje helg, dagtid två veckor, kväll/natt + plus helgen 1 vecka och ha 1 vecka "fri"/standby där jag inte kommer åka till jobbet såvida inte någon annan blir sjuk. Inget ridhus, en belyst ridbana. OK hagar men sommarhagarna ligger dock ca 3,5 km från stallet så man får ha sina saker i en container där (som där tidigare varit inbrott i…) eller släpa dom. Vinterhagarna inte lika kul men OK.

Stall två är det som är långt bort. Men här ingår ut-/insläpp och fodring alla dagar i veckan, man ska bara mocka själv och ställa fram foder. Där är ridhus, dressyrbana, hoppbana, galoppbana, fälttävlanshinder och skog. Ägaren har själv en häst som krubbiter och ser det inte alls som ett problem. Kommer nog dock bli liite dyrare/månad och såklart dyrare i bensin! Jättefina hagar som inte bör bli ett stort lerhål på vintern. Hästarna kommer dock in på natten året om.

Stall två känns spontant mest rätt men det lockar dock att stall 1 ligger såpass nära, måste dock kolla hur många insläpp och fodringar man ska ha så att det överhuvudtaget funkar med jobbet. En del stall går bort pga tråkiga hagar, inga uterittsmöjligheter eller att de inte vill ha krubbitare i stallet.

Har under studietiden haft ca 25 min cykling till stallet vilket inte varit ett problem. Men det kostar ju ingenting ;)

*gaaaah* :arghh: Hjälp mig att spåna!

Efter att ha läst det här säger jag helt klart stall två!
In- och utsläpp samt fodringar ingår, så du blir inte uppbunden. Du kanske rent av kan köpa till hjälp/hjälpas åt med någon annan i stallet om du inte kan mocka och fixa foder någon dag?
Det verkar dessutom finnas bättre träningsmöjligheter och finare hagar, och på hur du beskrivit stallen låter det som att du är klart mer positiv till stall 2.
Avstånd är bara EN grej, och med facit i hand kan jag säga att det INTE är så mycket värt att ha hästen nära om man blir uppbunden hela tiden på fodringar etc, och om man vet att det finns andra ställen som kanske egentligen passar ens egna behov bättre.
 
Jag kör 15 min till jobb - 25min från jobb till stall - 15 min från stall till hem.
Alltså totalt ca 60 min aktiv körtid varje dag oh är inne på 7'e månaden av detta. Jag gillar det!
Jag kopplar av när ja kör och ser det lite som min "egentid" varje dag.
 
Ni som har hästarna 25 min + hemifrån med bil (ca 30 km). Funkar det eller blir man trött på att köra i längden? Kommer i såfall ha 25 min till jobbet, 35-40 min från jobb till stall och ca 25 min från stall --> hem.

Erfarenheter från andra som pendlar lika långt med heltidsarbete och varierande arbetstider?

Handlar om stall i Köpenhamns trakten och är fullt medveten om att jag inte kommer hitta ett inom 5 min som jag har det nu så länge vi blir boende inne i Köpenhamn. Är dock lite tveksam till om jag tycker det här blir lite väl långt iaf och ska hitta något annat.

Det vill ta ca 1 och 10 min med kollektiv transport om jag tar cykel med.
Jag har bott i Lund en tag nu och haft hästen på 2,5 mils avstånd. Till att börja med så blir det ju väldigt dyrt i bensinkostnad. Trivs man väldigt bra i stallet så kan det absolut vara värt det, men i mitt fall har jag senaste tiden varit så trött på stallet och vissa folk där, och då tar det fasen emot att köra den biten varje dag.
Jag brukar passa på att prata i telefon (Headset). För det är sällan jag brukar tid till det annars :D
 
Har min häst 25 min med bil från hemmet. Skulle inte vilja ändra det då jag trivs så bra där.
För mig är trivsel viktigare än restid
 
Jag har haft min häst på lite mindre än tre mils avstånd enkel resa, vilket är en bilresa på mellan 20-25 minuter mest p.g.a dåliga vägar med mycket sträckor på 50 och 30. Skulle jag åkt kollektivt dit hade det nästan varit en omöjlighet, jag hade fått åka ungefär 30 minuter med en buss först (landsortsbuss som aldrig går), sen bytt och åkt ytterligare tio med en annan buss (som visserligen går regelbundet, men den ska ju passa med bussen hemifrån både när jag ska dit och hem) och slutligen till slut gå flera kilometer från busshållplatsen till stallet. Dessutom låg stallet på helt fel håll från stan sett, så det gick aldrig att kombinera stallet med resor till jobb/skola. Jag "behövde" bara åka till stallet en gång/dag, vilket givetvis var en stor bidragande orsak till att det gick överhuvudtaget, hade jag behövt åka fler gånger och på konstiga tider hade det varit totalt uteslutet.

Under den tiden jag stod i det stallet pluggade jag heltid på campus i stan (två och en halv mil enkel resa från mitt hem, ungefär 20 minuter i bil om det inte är under rusningen), jobbade heltid först på ett ställe tre och en halv mil från mitt hem och sen på cykelavstånd hemifrån, och slutligen pluggade jag på distans. Det som fungerade bäst var självfallet när jag pluggade på distans (och kunde lägga upp dagarna som jag ville) och i andra hand när jag jobbade nära hemmet och den restiden inte var något att prata om. Det som fungerade absolut allra sämst var när jag dessutom hade lång resväg till jobbet, tiden i bilen fullständigt åt upp mina dagar. Det var ändå under sommaren när dygnet går att utnyttja på ett annat sätt.

Jag flyttade min häst till ett stall som ligger närmare mitt hem (lite mindre än två mil, men det är bättre vägar med 70 nästan hela vägen och på sina ställen till och med 90), och det stallet ligger dessutom helt rätt geografiskt så att det går att kombinera stallet med jobb och andra ärenden inåt stan. Jag har fortfarande en bit att åka, men jag trivs och hästen trivs i det nya stallet och med de som står där, och då är det värt det. Men att stå i ett stall med lång restid där man dessutom inte riktigt trivs är en mardröm.
 
Tusen tack för svar alla! Skönt när någon annan kan reda ut tankarna åt en ibland när de bara snurrar runt. Jag provar stall två till att börja med och så får jag se om det hänger samman ekonomiskt och tidsmässigt!
 
Lite OT:
Jag blir alldeles fascinerad över alla svar där folk tycker att 20-25 min med bil är långt till stallet. Tänk så olika man kan se på det beroende på ens tidigare erfarenheter!
Jag har 25 min nu och tycker att det är perfekt, hade 35 förut och det var också helt ok. Ett tag testade vi ett stall där restiden blev 45-50 min, varav stor del på slingrig liten väg, och där gick min gräns faktiskt.
 
Lite OT:
Jag blir alldeles fascinerad över alla svar där folk tycker att 20-25 min med bil är långt till stallet. Tänk så olika man kan se på det beroende på ens tidigare erfarenheter!
Jag har 25 min nu och tycker att det är perfekt, hade 35 förut och det var också helt ok. Ett tag testade vi ett stall där restiden blev 45-50 min, varav stor del på slingrig liten väg, och där gick min gräns faktiskt.

Det beror väl på hur det ser ut i övrigt. Tidigare hade jag över en timme mellan jobb och stall, det var väldigt drygt i vintras då väglaget stundtals gjorde att det blev 1,5 timme enkel resa. Nu har jag bytt jobb och jobbar i närheten av min bostad och då är det inte jobbigt att köra i en halvtimme till stallet.
 
Lite OT:
Jag blir alldeles fascinerad över alla svar där folk tycker att 20-25 min med bil är långt till stallet. Tänk så olika man kan se på det beroende på ens tidigare erfarenheter!
Jag har 25 min nu och tycker att det är perfekt, hade 35 förut och det var också helt ok. Ett tag testade vi ett stall där restiden blev 45-50 min, varav stor del på slingrig liten väg, och där gick min gräns faktiskt.

Lägga nästan en timme om dagen i bil skulle bli jättejobbigt för mig.
Jobbar jag 11 - 22 får jag gå upp mitt i natten om jag ska hinna rida på morgonen om jag måste lägga så stor del av tiden i bilen.
 
Ja tänk vad olika det är. :) Som längst har jag haft 20min bilresa enkel väg till stallet. Tyckte det var en pina, stod där kanske 3-4 månader innan jag flyttade hästen närmare hemmet. Då var jag i och för sig van att ha hästen hemma på gården innan dess så det blev ju stor skillnad för mig. Vill ha hästen nära så jag kan åka ut spontant om jag vill. Senaste åren har jag haft 5 min bilresa eller 20min promenad till stallet, det var lagom för mig!
 
Lite OT:
Jag blir alldeles fascinerad över alla svar där folk tycker att 20-25 min med bil är långt till stallet. Tänk så olika man kan se på det beroende på ens tidigare erfarenheter!
Jag har 25 min nu och tycker att det är perfekt, hade 35 förut och det var också helt ok. Ett tag testade vi ett stall där restiden blev 45-50 min, varav stor del på slingrig liten väg, och där gick min gräns faktiskt.

Haha jag med! Men beror väl på om man "alltid" har bott och haft häst på landet eller bor inne i en större stad… Jag tycker också om att kunna åka till hästen spontant, men jag tycker också om att bo i Köpenhamn ;)
 
Jag hade häst i ett stall 13 min ifrån oss, kändes suuperlångt och blev så glada när vi hittade ett 11 minuter ifrån, och nu 10. :angel: (Fast det var motorväg lång väg fram till det stallet som låg 13, medans de andra två är hela vägen 50-70)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 755
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 167
Senast: Yrsel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hur långt åker ni? Hur mycket orkar man resa om man jobbar heltid och vill vara i stallet varje dag? Nu letar jag stallplats och det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 837
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp