R

royalimp

Jag har i tidigare trådar sett diskussionen om nya regler som träder i kraft 31/3-04, som gäller medicinering av djur.

Jag som stallägare, som ibland behöver ge inackorderade hästar antibiotika, skall enligt nya regler, gå en så kallad C15 kurs, för att ha rätt att ge dem sprutor, ordinerade av veterinär. Problemet är bara att hitta en kurs att gå..
Är det någon som vet vart jag kan vända mig, för att gå en sådan här kurs? (svara inte Jordbruksverket, för de hänvisar till Svenska Djursjukhusföreningen, och de i sin tur hänvisar till Jordbruksverket...)

Detta skall alla som arbetar med djursjukvård på ett eller annat sätt, tänka på. Alla som ger hästar medicinering skall gå en C15 kurs!!

Behövs inte. När vet lämnar ut läkemedel till uppföljande behandling behövs ingen kurs, det står inget i författningen om att det måste var djurägaren som utför behandlingen. Kravet om utbildning gäller vid delegerad läkemedelsanvändning (inte aktuellt på häst) samt vissa behandlingar utförda av klinikpersonal.
PL

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka