remmis

Trådstartare
VAd är er ställning till att fodra med c-viatmin? det finns ju alla möjliga och omöjliga fodersorter på marknaden och enligt mig och mina källor så är det fullkomligt onödigt att fodra med c-vitamin då
hästar och nötkreatur producerar c-vit. själva.

vill veta hur folk resonerar!!!

Sv: C-vitamin

Håller helt med dig. Det är bortkastade pengar. Men eftersom det är ett billigt vitamin att tillsätta i preparaten så låter det ju bättre om det finns i för okunnigt folk.

Tycker det är onödigt. Vill man ge så visst, men tror ej det behövs.

Tänkte precis på det. Fick Horze-katalogen idag, och där säljer dom c-vitamintillskott :confused:

Vad jag vet är det bara människor och marsvin som inte bildar eget c-vitamin.

Men det skadar ju knappast att ge om man nu vill slänga bort sina pengar.

Jag har gett c-vitamin-tillskott vid två tillfällen.
Men det har varit på order från veterinären, när hästen varit förkyld och blodprov visat på järnbrist. Järn och c-vitamin samverkar, lägger man på ett tillskott av järn måste man också ge tillskott av c-vitamin. Dock gav jag inget pulvertillskott, utan nyponsoppa, helt enligt veterinärens tips ;)

Annars skulle jag aldrig ge det som tillskott, kasta pengarna i sjön...

Vår lilla shettis ville ha c-vitamin förr förra sommaren, tror jag det var, så han fick en om dagen i var det 1-2 veckor sen gick det som över. Skratta åt mig om ni vill men det var något han "sagt" till en bekant som kommunicerar med djur, o jag tror faktiskt ärligt att hon kan det för det är så mycket som stämt som hästarna "sagt" till henne. Vet inte riktigt varför men c-vitamin ville han ha just då.
kanske inte hade så mycket med tråden i sig men... ett tillägg var det iaf ;)

Hans sug efter c-vitamin, jag kanske inte var så tydlig, han slutade helt enkel äta apelsinerna.

:rofl: :rofl:
detta styrker min tro på hästpratare..................INTE

Hon e inte hästpratare! Utan kommunicerar eller rättare sagt lyssnar på hästarna. Kan inte kommunicera tillbaka till hästen som många oseriösa påstår sig göra. Sen har hon inte gått ut med det in public så att säga heller. Men det hästarna berättade stämde faktiskt! Men som jag skrev tidigare, skratta åt mig då...

jag vill inte att min seriösa vitamintråd spårar ut i något flams tjaffs om häst pratare!!!

ursäkta, var inte meningen att knycka tråden, men vi pratar faktiskt om vitamin c, eller snarare så finns det tydligen en person som hävdar att en häst har talat om för henne att den behöver vitamin c, vilket låter skrattretande tycker jag, eftersom hästar producerar eget c-vitamin.
Alltså måste slutsatsen bli att hästen är sjuk, och då skulle jag nog ta reda på vilken sjukdom, så att jag kom tillrätta med grundorsaken.

En frisk häst behöver inte vitamin c tillskott.

enligt mig finns det inga hästpratare... bara konstiga människor som hör röster.... men det hör inte hit!

jag tror dessutom inte en häst kan tala om eller ens veta att den behöver ett visst ämne....

sen dessutom så produserar hästar eget c vitamin, så det är inget som behöver stödfodras med

och dessutom så gillar de fletsa hästar all typ av frukt....

URSÄKTA DÅ! Inte meningen att sabba din seriösa vitamintråd.

Va bara ett tillägg av min erfarenhet av C-vitamin! Men den dög tydligen inte. Sen det där med hästpratare...sa aldrig att hon var det... ville inte starta en diskussion eller flams tjafs om det heller utan skrev klart o tydlig "skratta åt mig"

Men men mina inlägg duger ju inte så fine låt det va då :cool:

Till TS.
Vad va poängen med att starta tråden från början eg.? Känns inte så seriöst eftersom du redan har alla svaren själv...Då hästarna inte behöver c-vitamin då dom producerar det själva. O c-vitaminet är vattenlösligt och överskotter kommer ut med urinet.

Så kortfattat dom behöver det då inte. Vad ponnyn "sa" till henne kanske inte va sant o han inte behövde det men han gillade apelsinerna iaf. :smirk: Sen så var vi ju tvungna att pröva för att se om det funkade...apelsiner är ju ganska ofarliga så.

Så det jag har att säga är att alla dessa fodertillskott är bara ett sätt för fodertillverkarna att tjäna mer pengar på lättlurade hästmänniskor :cool: o det gäller fler fodertillskott än bara c-vitamin..

Jag har gett c-vitamin-tillskott vid två tillfällen.
Men det har varit på order från veterinären, när hästen varit förkyld och blodprov visat på järnbrist. Järn och c-vitamin samverkar, lägger man på ett tillskott av järn måste man också ge tillskott av c-vitamin.

Jag har oxå fått order av vet. om att ge c-vitamin o järn till min häst. Men vart kan man köpa det? Tips på någon bra sort?

Köpa vilket av det, järn eller c-vitamin?
Järntillskottet köpte jag på granngården, Feratone heter det, och c-vitamin gav jag som sagt i form av nyponsoppa, köpte pulver i affären och blandade ut med vatten, 1 liter om dagen. Mums!

Har nu hittat vad jag sökte efter. Men nu hörde jag att hästen inte får gå hårt om man ger järn. Stämmer det? Jag som hade tänkt träna maraton (körning) nästa söndag...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 545
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka