C-vitamin till marsvin

Böcker om gnagare är oftast rätt kassa :angel:
Bättre med internet ;)
Sedan är det lag på att zoo-affären skall lämna ett informationsblad när dom säljer djur.
Skall sätta mig och författa ihop ett själv som skall med när jag skall sälja från mina kullar.
Jag har väl en 7-9 månader på mig :D
Jag har sällan gjort som du har föreslagit skall jag vara ärlig :o
Jag har förlitat mig till att affären som säljer djuren skall ha expertisen (vilket med facit i handen idag var något som jag inte skulle göra) och upplysa mig om vad djuret behöver.
Idag köper jag stort sätt sällan djur i zoo affärer utan hos uppfödare :)

Jo visserligen, men nog fasiken tror man väl att en som säljer djur i affär har något så när hum om ett marsvins behov. Sen finns det tyvärr idag ingen bra faktabok om marsvin....fast det kommer får vi hoppas.
Allvarligt?!!? INGEN bra faktabok om marsvin? Jag har i alla fall läst nånstans i en smådjursbok som köptes för över 20 år sen (som handlade om olika sorters smådjur) om just marsvins c-vitaminbehov.
Jovisst kan man tycka att kunskapen borde finnas på djuraffären, men hur mycket frågade ni om skötsel? De kunde ju uppenbarligen detta, eftersom de gav er svar när ni ringde...
Jag tror det är svårt för personal i en djuraffär att ge råd ibland. Om någon kommer in o köper ett djur och helt enkelt säger att de kan djuret så håller de nog tyst. Men ett faktablad att dela ut vore väl inte helt fel... kanske ska ni tipsa affären om det? :)

Min åsikt är fortfarande att det trots allt är upp till en själv att ta reda på så mycket man bara kan om djuret. Även enskilda uppfödare av smådjur och annat är inte alltid experter. Fick ett samtal om en kanin när jag jobbade på djursjukhus där kaninen var så dålig i magen. Vi pratade om foder mm och det visar sig att uppfödaren (som var en välkänd man som födit upp kaniner i många år) inte sagt att grundfodret för kaniner är HÖ. Kaninen fick bara pellets och grönsaker, inget hö alls! (konstigt att den överlevt så länge). Kanske tyckte uppfödaren att det var så självklart så han helt enkelt inte tänkte på det...

Mitt råd till alla som ringde o ville veta om skötselfrågor när jag jobbade med djursjukvård var just att skaffa information från flera håll och gärna genom litteratur.

Böcker om gnagare är oftast rätt kassa :angel:
Bättre med internet ;)
Sedan är det lag på att zoo-affären skall lämna ett informationsblad när dom säljer djur.
Det visste jag inte! Det är ju jättebra! Om de nu följer det...
Jag har sällan gjort som du har föreslagit skall jag vara ärlig :o
Jag har förlitat mig till att affären som säljer djuren skall ha expertisen (vilket med facit i handen idag var något som jag inte skulle göra) och upplysa mig om vad djuret behöver.
Idag köper jag stort sätt sällan djur i zoo affärer utan hos uppfödare :)
Jaa, det är ju så att man BORDE kanske kunna lita på uppfödare OCH zoo-affärer. Men min erfarenhet säger mig att man absolut inte alltid kan det. Bättre söka mycket information från flera håll.

Jag vill lägga till till trådskaparen att jag absolut INTE vill klandra dig! Jag tycker inte du gjort något helt ovanligt eller korkat på något sätt alls. Det är synd att det blev såhär, hoppas marsvinet mår bättre!?
Å andra sidan skulle jag undra om jag inte fick någon som helst info (eller fick ni det för övrigt?) om ett djur jag köper. Det säger ju tyvärr en del om seriositeten.... :crazy:

Jag håller helt med att man ska ta reda på så mycket som möjligt innan...det är därför jag och alla uppfödare förespråkar att köpa djur av oss istället för på djuraffär! Priset är ju ingen skillnad, och vi kan förmedla MASSOR av nyttig kunskap till köparen, både i o m köpet och sedan efteråt när alla frågor dyker upp :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka