C-vitamin, brustabletter

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 962
C

caroline_star

Kan man ge sin häst c-vitamin i brustablettform? Isf hur mkt ska man ge dom? Har ett sto som är runt 157 cm och väger 500 kg. Jag ska börja ge henne extra järn nu på veterinärens begäran och ska då tillsätta c-vitamin. Jag känner att nyponsoppa som de flesta verkar ge är alldeles för dyrt.

Mvh carro:love::love:

Sv: C-vitamin, brustabletter

Men.. hästar tar väl knappt upp c-vitamin i tarmen? Eller är jag helt ute och cyklar?
Annars är ju nypon c-vitaminrikt. Brustabletter hade jag nog inte vågat prova, vet hur dålig i magen jag själv blir av sånt (tål inte ens kolsyra) :crazy:

Varför ska C-vitamin läggas till om du ska ge extra järn? Jag försöker fundera ut anledning till kombinationen men kan inte få ihop att c-vitamin skulle göra att järnet lättare skulle tas upp i blodet eftersom c-vitamin endast i mycket liten grad tas upp via dieten hos häst.

Det finns c-vitamin för häst på burk (biofarmab). Men att köpa c-vitamin är slöseri med pengar. Om vet säger att du måste blanda dessa två produkter tycker jag att han/hon ska föklara anledningen till det. Det ska tilläggas att c-vitamintillskott inte är farligt för hästar, bara slöseri med pengar för det går bara rätt igenom och ut i urinen.

De flesta som jag har pratat med ang om att utfodra med mer järn, är att man ska tillsätta extra c-vitamin för att järnet ska tas upp lättare i hästens kropp. Det e samma här på flera trådar om man läser ang just järn, de flesta skriver här oxå att man ska tillsätta c-vitamin i hästens foderstat då. Är därför som jag tänkte att tillsätta det.. Jag vet inte så mkt just om järn eftersom det inte är så vanligt att ge. Så därför har jag läst mkt i tådar och pratat med flera pesoner ang detta.

Mvh Caroooo :cool:

Om du nu ska ge x-tra järn på veterinärens rekommendation tycker jag att du borde rådgöra med veterinären även om C-vitamintillskott.
Du har alldeles rätt i att järn tas upp bättre när man tillför vitamin C men det finns även många olika järntillskott att ge och de tas upp olika bra, vilket ska du ge?
C-vitamin "tillverkas" normalt sett i tillräcklig mängd i hästens kropp och det är i normalfallet inte någon idé att ge något utöver det, det är bara "bortkastade" pengar.

En fråga, antog bara veterinären eller togs det några prover ? Järnbrist är ganska sällsynt på häst. Brukar mest förekomma om hästen har haft kraftig blödning eller kraftig parasitinfektion. Bara för att HB värdet är lågt så behöver det inte handla om järnbrist. Det kan lika gärna bero på underkott av koppar.

jag ger mina hästar det, innbillar mig att det stärker immunförsvaret lite xtra såhär på vintern, samt att det smakar gott=bra om man har en kräsen häst, som jag.

vitaminer som vitaminer, du behöver inte köpa häst vitaminer... annars har biofarmab c-vit pulver.

jag ger mina hästar det, innbillar mig att det stärker immunförsvaret lite xtra såhär på vintern, samt att det smakar gott=bra om man har en kräsen häst, som jag.

vitaminer som vitaminer, du behöver inte köpa häst vitaminer... annars har biofarmab c-vit pulver.

Njae... inte "vitaminer som vitaminer"... det skiljer endel i upptag och ger man t.ex. brustabletter så tillförs ju endel salter oxå, olika salter beroende på vilken brusis man väljer... Men Biofarm e´bra! :idea: Även om C-vitamintillskott i regel är bortkastade pengar till hästar i allmänhet! :)

Veterinären har skickat in blodprov för att kolla detta. Min häst har elichia oxå, hur det nu stavas. hehe. Så veterinären tyckte att ja skulle ge henne det eftersom värdena inte var det bästa heller..

mvh carro

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 030
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har tagit blodprov på min häst som visade sig ha rätt mkt zinkbrist och något lågt selenvärde. Trodde att även koppar skulle vara lågt...
Svar
13
· Visningar
6 614
Senast: Skolli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka