C-linjernas skimmelanlag

Mabuse

Trådstartare
Väldigt många av C-hingstarna är ju skimlar, men det slog mig just att varken Cor de la Bryére eller Cottage Son xx var skimlar. Så vart kommer skimmelanlaget ifrån egentligen?

Tänker på t ex Cornet Obolensky, Cardento, Cento, Cassini...

Är det Ramzes som gjort allihop till skimlar, eller?

Sv: C-linjernas skimmelanlag

Capitol var ju skimmel, kom från fädernet, jag gissar från Ramzes som var hans farmors far. Hans mamma är brun i paardenfokken, men båda hennes föräldrar är reggade som skimlar.

När det gäller Corland så kommer det från mamman, Thyra var skimmel och det kom från mödernet, från Maximus !

Cornet Obolensky - ja där kommer det ifrån Clintons pappas Corrado 1's möderne...och vem finns där om inte Capitol (även Corrados mormor är skimmel)

Och Cassinis pappa heter Capitol...

Precis som Dobels Cento (om det är honom du tänker på)

Så jag tror att mycket av skimmel anlagen är från Capitol

Vad det gäller Calido så kommer det ifrån pappan (Cantus) möderne, med Ramzes som morfars far

Senast ändrad:

via hingstarna
Magnat
Kalif
Heiredin
Ramzes AA
Manometer xx
Mackensen
Mahmud
Maestose xx

Väldigt många av C-hingstarna är ju skimlar, men det slog mig just att varken Cor de la Bryére eller Cottage Son xx var skimlar. Så vart kommer skimmelanlaget ifrån egentligen?

Tänker på t ex Cornet Obolensky, Cardento, Cento, Cassini...

Är det Ramzes som gjort allihop till skimlar, eller?

Svaret blir nog i huvudsak ja, vad det gäller linjen från Cottage Son xx så finns den ju bara via Capitol I och där finns ju denna intrikata historia bakom vad det gäller fadern Capitano.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=16649.
De du nämner ovan har ju alla färgen via Capitol I.

Skimmelanlag finns också via Maximus från fadern Manometer xx, även en annan fullblodshingst, Maestoso xx skm e. Grey Sovereign xx verkade i Holstein och kan ha gett färgen via stolinjen men han är ovanlig. Silbersee SF e Silver Matal xx med Grey Sovereign xx som farfar är nästa skimmel källa.
Fanns ju ännu äldre linjer i Holstein (ex. Mackensen f.1920) som hade Amurath blod med skimmelanlag bakom sig.
Man får försöka följa anlaget bakåt så gått det går och i de flesta fallen går det till Ramzes.

Great minds (mostly) think alike!

Såg inte de andra svaren innan jag skrev, men det verkar stämma bra.

Svaret blir nog i huvudsak ja, vad det gäller linjen från Cottage Son xx så finns den ju bara via Capitol I och där finns ju denna intrikata historia bakom vad det gäller fadern Capitano.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=16649.
De du nämner ovan har ju alla färgen via Capitol I.

Vad menar du med ovanstående ? Fattar inte riktigt vad du menar Cottage Son har ju flera söner som använts i aveln. Har honom i flera av mina via andra söner också.

Givetvis hade Cottage Son xx fler söner i avel, men det är via Capitol I som hingstlinjen existerar idag. Genom de andra sönerna finns han ju i stostammarna. Möjligtvis finns det några hingstar inom KWPN via Joost (Conus) som var sonson till Cottage Son xx, han har åtminstone gett sönerna Palfrenier och Germus R, som låter bekanta.

Cottage Son xx hann bara verka 4 säsonger i Holstein (59-62) innan han förolyckades men gav totalt 14 söner, enligt min gamla Holsteiner bok.
Consul, Colombo, Cromwell, Conte (som kom till Sverige på gamla dar),Cobalt, Colibri, Colonel, Corse, Codex, Cornett, Chronist, Corporal, Cottage Incident och Corsar.
Av dessa var väl Consul och Cromwell de mest betydande som fäder till några hingstar var. Consul lämnade ju dessutom Granat som på sin tid var helt i "Totilas" klass.
Capitol I hade ju också bröderna Capitol II och III, ingen av dem verkar ha lämnat några särskilda spår i aveln efter sig.

Även Colonel hade ju några söner förutom den som utpekas som trolig far till Capitol. Ser dock på paardenfokken att där bara finns en med där som dessutom helt saknar avkommer i databasen.
Vet dock att jag hittade en del info som uppgav fler gdk söner när jag sökte runt på honom på nätet (uue på ett av mina ston).

En fråga utanför ämnet. ZZ-hopp vilken klass är det ?

Tyvärr är inte holländska mitt bästa språk. Vet att det finns andra på Buke som kan systemet bättre.

Så här säger nl.wikipedia, förmodligen samma system för hoppning, se tabellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dressuur
Nationella klasser enligt det holländska utbildnings sytemet.
Fast när de talar om ZZ-Licht och ZZ-Zwaar blir jag helt förvirrad.
Hjälp, kan någon reda ut detta??

Tyvärr är inte holländska mitt bästa språk. Vet att det finns andra på Buke som kan systemet bättre.

Så här säger nl.wikipedia, förmodligen samma system för hoppning, se tabellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dressuur
Nationella klasser enligt det holländska utbildnings sytemet.
Fast när de talar om ZZ-Licht och ZZ-Zwaar blir jag helt förvirrad.
Hjälp, kan någon reda ut detta??

Snokade runt lite och fattar det som att det som finns är i stigande ordning av svårighetsgrad som jag fattat det
B-springen
L-springen
M-springen
Z-springen
ZZ-springen

På dressyr var det
B-dressur
L1-dressur
L2-dressur
M1-dressur
M2-dressur
Z1-dressur
Z2-dressur
ZZ-licht
ZZ-zwaar

Så gissningsvis så är det ju i dressuren kanske ungefär motsvarande våra klasser som jag faktiskt skall erkänna att jag inte har hundra koll på ordningen men här finns ju både de som benämns svår sen finns ju tex intermedier, st george odyl.

Så då bör väl L M Z motsvara våra lätt, medelsvår och svår men vad tusan är ZZ extrasvår ;) Kan det kanske vara så i hoppningen att de skiljer på 150 = Z 160 = ZZ ?

Kanske någon känner till hästen jag såg det på troligen tysk, namnet känns bekant men jag kan inte alls placera den Coldplay (f.94) e.Capitol I - Lamour - Colonel

Hittade själv lite info om den när jag ändrade min google sökning lite och den verkar gå svårklass internationellt. Blev en rolig överraskning då jag har haft helt hopplöst att hitta info om vad mamma och mormor har gett i tyskland. Fick syn på att det lagts till en avkomma för första gången på paardenfokken när jag var inne och kollade på Colonel och så är den första och enda man verkligen hittar en som det verkar ganska framgångsrik svårklasshäst (trots att han var 18 år i fjor så var där segrar i svårklass) gick över och sökte på bilder och fick fram att han vann en höjdhoppningstävling 09 i namnkunnigt sällskap över 205 och hittade denna bild därifrån. Än mer intressant för min del är att han är framavlad på nästan identiska linjer/crosses som jag har gjort nu, så nu får lilldamen ute i stallet lite större krav på sig att visa vad hon går för ;)

Mauer.jpg

Ja! Hej förresten Dark Ronald. Och äntligen nån som efterfrågar denna kunskap som jag tänkt lägga ut på min egen f n dåligt uppdaterade hemsida. Jag har hittat det på KWPN:s utmärkta sida, minns tyvärr inte riktigt var, hingstar, tävling, . Dressyrtabellen är omöjlig att klistra in här men mailar dig den.

HOPPNING

Holland internat
B 1.00 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’3”
L 1.10 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’7”
M 1,20 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’11”
Z 1,30 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’3”
ZZ 1,35 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’5”
International C 1,35 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’5”
International B 1,40 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’7”

Ja! Hej förresten Dark Ronald. Och äntligen nån som efterfrågar denna kunskap som jag tänkt lägga ut på min egen f n dåligt uppdaterade hemsida. Jag har hittat det på KWPN:s utmärkta sida, minns tyvärr inte riktigt var, hingstar, tävling, . Dressyrtabellen är omöjlig att klistra in här men mailar dig den.

HOPPNING

Holland internat
B 1.00 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’3”
L 1.10 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’7”
M 1,20 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 3’11”
Z 1,30 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’3”
ZZ 1,35 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’5”
International C 1,35 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’5”
International B 1,40 m (Jump-offs may go up to 10 cm [4”] higher) 4’7”

Det kan inte vara den tabellen de går efter där eller ja då har de flesta som lagt in uppgifter där missuppfattat vad de står för, då det inte finns högre alternativ att välja. Såg när jag letade vidare på sidan att flera välkända hästar bla från världscupstävlingar är inlagda just med ZZ-springen.

Jag gillar PaardenFokken, den är betydligt bättre än allbred, man slipper se xx med fjordhästmormor el. dylikt, men det är ju fortfarande en sida där man själv kan lägga in uppgifter, så man får fortsätta att kritiskt granska det som finns.

Tack ranunkel för länken, det är kanske ett lysande försäljningsargument att ha lite inflaterade namn på sina klasser. Så mycket fler Zwaar klass hästar att sälja!
Har också för mig att i Tyskland räknas Prix St. George som Svår klass medan det i Sverige är MSv, fast ovanför MA.

Tack för länken.

Kommer ihåg att det blev diskussioner om en hingst för ett antal år sedan. Tror det var Nooitgedachts meriter som i frågasattes, d v s vad ZZ motsvarade.
Eller tänker jag på någon annan...

En fråga bara vad gäller dressyrklasserna,
jag har aldrig stött på 5th level i resultatlistorna från USA.
Efter 4th level brukar Prix St G komma, finns verkligen 5th level?

Senast ändrad:

Vet inte - får stå för KWPN.....
Men för egen del gjorde jag en svensk kolumn i tabellen, och då blev det ju msv A där treorna kommer. Tur att KWPN lämnade info om innehåll i dressyrprogrammen, annars hade det varit svårt!
Vi kanske skulle fråga AVN för de kan väl det här - hoppas vi? :angel:

Oavsett hur det var med meriterna hos Nooitgedacht, kan jag inte se att han lämnade något av värde här. Holländarna drog onekligen det längsta strået, Flamingo betäckte där 121 ston, det blev 86 föl enligt paardenfokken, många av dessa har tävlingsresultat och många högt bedömda ston om jag förstår KWPNs system rätt. Flamingo fick detta värde 1998: KWPN fokwaarde dressuur 140 57%

Nooitgedacht kom som bäst upp i:2003: KWPN fokwaarde dressuur 124 77% och verkar ha blivit tagen ur avel 94 pga svag förärvning.

Nu är denna tråd helt urspårad , hur vore det om ni startade en egen........

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 558
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 576
Senast: SeagirlM
·
G
Avel Undrar hur ni resonerar när det finns flera fina hingstar i samma hingst linje verksamma samtidigt. Avel skall ju blir bättre för varje...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka