Alexandra_W

Trådstartare
Rent genrellt, hur mycket ska man i det vardagliga 'bry sig om' att hunden har C-höfter? Hunden är en 'familjehund', ska inte gå agility eller liknande, däremot så ska hon möjligen, eventuellt dra pulka om det inte är klart olämpligt.

I övrigt så soms agt, familjehund, inga konstigheter. Men ska man t ex undvika hopp upp/ner i höga bilar (lastbil) exvis? Något annat?

/Alex - som var in och smygkikade på SKK:s hunddata, och nu bara väntar på att pappa ska komma hem från långjobbet, läsa posten inkl brevet från SKK och ringa mig och fråga 'Vad innebär det här då?' :devil:

Sv: C-höfter

SYrrans cocker har visat sig ha C-höfter, så hon kommer självklart inte att gå i avel som var tänkt och vi försöker undvika att hon hoppar för mycket, svårt med en överlycklig hund som älskar att leka. :crazy:

Det beror ju helt på av vilken anledning hunden fått C på höfterna.

Dysplasi?
Slappa leder?
Norbergs vinkel?

Ring Skk's veterinäravdelning och be att få prata med avläsande veterinär, så får du reda på orsaken till resultatet och är det ingen dysplasi, så kan hunden göra gott sagt vad som helst.

C-höft är ju normalt inte så stort fel, om det inte är en massa pålagringar då.
OM det vore min hund så skulle jag köra på som jag hade tänkt så länge hunden klarar det. Jag skulle låta hunden vara hund helt enkelt och motionera och hålla den i form, även jobba med den med det jag hade tänkt.
För jag tror att den hunden lever ett lyckligare liv än den som blir inlindad i bomull för att den KAN få ont längre fram.
Många hundar med C-höfter lever ett långt liv med jobb utan att få ont av det!

Men jag skulle absolut inte avla på den!

Aldrig varit påtänkt för avel, så ingen risk. det är ju för övrigt avelsförbud på C-höfter, men som sagt, hon har aldrig varit påtänkt för avel.

Röntgande vet, tillika min hemmavet, tyckte ju inte heller man behövde 'tänka på' det, visst är det ökad risk för problem senare i livet, samtidigt så det går aldrig att veta. Och är det en 'vanlig familjehund' som inte ska högprestera, så typ 'glöm bort det där, kom ihåg det om den får problem bara, att påminna den ev beh vet då om att den har C-höfter'..

Vet har dock en vovve, gammal och sund hela livet, som har typ F-höfter :devil: Dvs det ser (och har gjort i många år) så illa ut som det någonsin kan. Och han (hunden) har aldrig haft minsta problem. Vilket säkert spelar in, sen är vet av typen 'if it aint broken, dont fix it, and if it is broken but doesent matter- ignore it' rent allmänt, så jag ville gärna höra fler åsikter =)

Jag visste inte det fanns mer än höftledsdysplasi som gav anmärkning?? Enligt rtg vet så trodde han hons kulle få B på ena höften och C på den andra (men hon fick dubbelC som sagt). Den ena höften visade lindrig dysplasi. Det var ett elände få bra bilder dock, vaggan var på vift och hunden är i lågt hull (ej dålig muskling, utan normalmusklad för en familjehund) och ett riktigtelände att få henne ligga rakt. Så efter en ziljard projektioner skickade vet 3 stycken till SKK, för det skulle bli en rättvis bild.

Det är möjligt att man med vagga får 'upp' den där ena höften till ett B, men det går inte förneka att det finns en väldigt lindrig dysplasi på den andra höften.

Pappa struntar mest troligt i vad det står för bokstav, det är ju exakt samma hund som han hade innan. Men han kommer ju fråga vad det innebär, och om han ska tänka på något. Och det enda jag kommer på som jag tycker han kan göra, är att hon INTE ska hoppa/klättra i och ur lastbilen (den är ju hööög) själv utan kan få hjälp. Och att han kanske inte ska dra med henne då om han tänkt det (inte hört ngt, men alla de tidigare har dragit). Men i övrigt 'inte bry sig'..

Men jag har ju en ras där HD-problem är ungefär lika vanligt förekommande som maskrosor i Sahara ;P

Senast ändrad:

Vi fick C på höfterna på vår pudeltik! Vi har resonerat så att hon får göra precis allt hon tycker är kul så länge hon håller. Den dagen hon får ont (om hon nu får det) får vi ta bort henne i så fall.

/Jenny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka