Sv: C-höfter
Aldrig varit påtänkt för avel, så ingen risk. det är ju för övrigt avelsförbud på C-höfter, men som sagt, hon har aldrig varit påtänkt för avel.
Röntgande vet, tillika min hemmavet, tyckte ju inte heller man behövde 'tänka på' det, visst är det ökad risk för problem senare i livet, samtidigt så det går aldrig att veta. Och är det en 'vanlig familjehund' som inte ska högprestera, så typ 'glöm bort det där, kom ihåg det om den får problem bara, att påminna den ev beh vet då om att den har C-höfter'..
Vet har dock en vovve, gammal och sund hela livet, som har typ F-höfter
Dvs det ser (och har gjort i många år) så illa ut som det någonsin kan. Och han (hunden) har aldrig haft minsta problem. Vilket säkert spelar in, sen är vet av typen 'if it aint broken, dont fix it, and if it is broken but doesent matter- ignore it' rent allmänt, så jag ville gärna höra fler åsikter =)
Jag visste inte det fanns mer än höftledsdysplasi som gav anmärkning?? Enligt rtg vet så trodde han hons kulle få B på ena höften och C på den andra (men hon fick dubbelC som sagt). Den ena höften visade lindrig dysplasi. Det var ett elände få bra bilder dock, vaggan var på vift och hunden är i lågt hull (ej dålig muskling, utan normalmusklad för en familjehund) och ett riktigtelände att få henne ligga rakt. Så efter en ziljard projektioner skickade vet 3 stycken till SKK, för det skulle bli en rättvis bild.
Det är möjligt att man med vagga får 'upp' den där ena höften till ett B, men det går inte förneka att det finns en väldigt lindrig dysplasi på den andra höften.
Pappa struntar mest troligt i vad det står för bokstav, det är ju exakt samma hund som han hade innan. Men han kommer ju fråga vad det innebär, och om han ska tänka på något. Och det enda jag kommer på som jag tycker han kan göra, är att hon INTE ska hoppa/klättra i och ur lastbilen (den är ju hööög) själv utan kan få hjälp. Och att han kanske inte ska dra med henne då om han tänkt det (inte hört ngt, men alla de tidigare har dragit). Men i övrigt 'inte bry sig'..
Men jag har ju en ras där HD-problem är ungefär lika vanligt förekommande som maskrosor i Sahara ;P