bytt inriktning

E

Expensive_Hobby

från western till dressyr?ju mer jag ser av westernridningen desto mer undrar jag vad folk håller på med?finns mycket avvarter inom den engelska ridningen också.var finns det bra ridning?

Sv: bytt inriktning

Det är inte disciplinen som avgör om det är bra eller dålig ridning. Man väljer en inriktning som har ett syfte och ett mål med ridningen som rimmar med ens egna syfte och mål. Sen rider man bra eller dåligt, hur kan bara individen ställas till svars för, inte disciplinen...

kan du nämna någon som du tycker rider bra?

Det finns många som rider bra utan att vara på elitnivå, eller på annat sätt vara namnkunniga. Jag tycker att man kan hitta nybörjare som rider bra, likaväl som att man kan hitta rutinerade ryttare på hög nivå som har brister.

”kan du nämna någon som du tycker rider bra?”
Kan, men vill inte… nästa fråga kommer säkert att vara: ”varför tycker du att h*n rider bra?”
Det är mycket intressantare att höra vad du tycker är bra kontra dålig ridning?
”var finns det bra ridning?” Vad är det för ’bra’ i ridningen du letar efter?

det är ju för att jag har blivit besviken på toppryttarna som jag börjar undra.vm ryttarna från sverige t.ex.jämfört med övriga nationer som kvalade till finalen så ligger senskarna efter.

jag håller med. vilken knasig tråd!
Det är upp till en själv att rida så bra som möjligt för hästens skull och sträva efter att bli bättre!

Tack och lov för våra underbara ridskolehästar som står ut med så många elever som vill lära sig rida bättre hela tiden!

Vad tycker du själv är bra ridning?

Jag tycker att jag själv rider hyfsat bra men jag vill ju bli bättre hela tiden =)

Har jag förstått dig rätt om du vill byta från westernridning till dressyr för att vi som westernridningsnation inte kan mäta oss internationellt med USA, Canada, Italien och Tyskland?

Haha...menar du allvar?
Bara för att Sverige inte är lika duktiga som de andra länderna du skrev.......är western en "dålig" gren då?

Då har du nog en del att lära......

jag ville rida western eftersom jag trodde att det var mjukare och trevligare än den engelska ridningen,men det finns tydligen inte en enda ryttare som någon här på forumet tycker rider mjukt och bra?har inte lyckats se så mycket bra ridning,ännu.tror att tråden missuppfattas lite av er som hugger på mig?
kan nämna en engelsk ryttare som rider mjukt som jämförelse:tinne wilhelmsson

Hur mycket western har du sett? Bara på TV? Eller har du varit runt på olika tävlingar m.m?

Det finns många westernryttare som är följsamma, mjuka och som rider väldigt bra. Jag för min del vill inte skriva namn då man inte får diskutera enskilda personer enligt forumsreglerna.

Sedan beror det också lite på vad du har sett för grenar ?
Vissa kogrenar kan se "hårda" och stökiga ut...samma med roping och fartgrenar.
Tittar du på "ridgrenarna" så måste man vara mjuk och följsam...annars får du inga poäng.

Sedan är det också skillnad på tävling och träning. De grenar som inte bedöms med stil, följsamhet osv. bedöms på annat sätt och det handlar om ca. 2 min som de är inne på banan.

På träning är det annorlunda...för att hästen ska fungera till de ändamål man vill (som i all ridning) så är det följsamhet, mjukhet, markarbete osv osv.....

jag vill inte berätta det,tänkt att det skulle poppa upp lite åsikter ändå,men det verkar vara för svårt?

Hola,
Vad menar du med att rida mjukt och bra?

Jag kan rida min häst härifrån Stockholm till Göteborg i bara grimman (jaja, grimskaft oxå) imorgon dag om tidsutrymmet fanns. Vi äter och sover ihop, no problemas.

Jag rider inte snyggt, vinner inga tävlingar men min häst och jag har väldigt roligt tillsammans.

Jag är en sån som "rider med röven" om man nu får säga så.

Är det bra eller dålig ridning? För mig och min häst är den det enda som funkar.

mvh Eva

jag vill inte berätta det,tänkt att det skulle poppa upp lite åsikter ändå,men det verkar vara för svårt?
Hej ! Du ska få min åsikt efter som du letar efter fler. Har ridit i 30 år ägt egna hästar ,3 st i tonårstiden, d-ponnys som man fick rida in själv och rida för tränarna i DRESSYR. När jag blev äldre blev det HBL hästar och DRESSYR. För 7 år sedan fick jag en precent till 3 st Horsemensh clinics då jag var på väg att lägga hjälmen på hyllan för gott och mitt hbl sto var sålt. Efter de 3 clinicarna var jag fasst i western ridningen. Har under de här åren ridit för en mkt duktig proffesionel tränare och lärt mig MASSOR med nya BRA saker och vi tränar även för DRESSYRTRÄNARE 1 ggr/ veckan. Dressträn/dressdomaren brukar ibland komma me roliga kommentarer när jag ex joggar henne,-skulle jag döma skulle ni discas , eller vid stoppträning-skulle jag döma och se en sådan snabb halt skulle du discas, men han vet varför vi tränar det här, han vet att momenten är rätt i Westerndomarens ögon, så vi rider WESTERN för att kunna kliva av utan svett i hjälmen och muskelkramp i hela kroppen, tränar o tränar OCH DÅ LOSSNAR DET, tempoväxlar, stoppar ,spinner, öppnor, skänkelvikningar, ryggar utan att man behöver ta i hästen(javisst ja ,vi samlar dem till bettet i bland och rider fram m säte, vader) I går satte sig en kompis upp på henne (DRESSYR ryttare) och var salig , hur får ni den så känslig för hjälperna, man behöver ju bara nästan tänka så händer det man vill. Ha de bra !

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 931
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka