Bytestips?

MetalFairy

Trådstartare
Någon som har något bra tips på lager när det gäller byten? Min häst byter klockrent höger till vänster. Men vänster till höger blir han spänd o lite sned o kastar sig in i bytet, med jämfota-hopp bak som följd.
I höger varv vill han gärna gå med baken lite innanför o inte riktigt ta stöd på yttertygeln (dvs vänster). Men även när man får honom 'rätt' så är det sällan det blir helt rent iaf. Vill inte att det ska bli en 'grej' för honom nu. Känner lite hopplöshet o frustration...

Sv: Bytestips?

Låter som om hästen hellre använder ena bakbenet. Det är "bara" att försöka ta reda på varför den gör så.

Lite detektivarbeta alltså. :angel: :D

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

antingen så har h*n ont nånstans, lr så e h*n bara ojämt musklad.
kanske kan det även vara så att ryttaren har lättare för ena galoppen?

jobba på att rama in hästen ordentligt så den sätter under sig lika bra i bägge galopperna, jobba mkt med förvänd galopp och byt inte förrän det känns helt rätt

jag vill ockspå ha lite tips, fast på annat.. Min häst vill inte byta bak, bara fram, och helst bara frpån vänster till höger.. Vad ska jag göra för att få bättre byten?

En häst som byter fram men inte bak använder inte sina bakben i första hand. Bara att träna grundläggande dressyr alltså.

mvh Jessica

Byten är en rätt så avslöjande rörelse vad det gäller rakriktningen och liksidigheten. Som du själv upptäckt så är h*n lite svagare i höger bak. Och eftersom att du märker det även på raktspår så skulle du behöva jobba ännu mer för att stärka upp höger sida.

Även när man har en häst som är väl rakriktad och någorlunda liksidig så kan man stöta på problem i bytena. Oftast så går det då att härleda till ryttaren. Eftersom ryttaren måste få fram sitt bäcken ordentligt i rörelsen så har de flesta ryttare själva lättare för att byta från höger till vänster än tvärtom. Kontrollera därför så att du verkligen kan föra fram din höft ordentligt åt båda hållen. Om du märker att du inte riktigt får fram bäckenet ordentligt så rekomenderar jag att börja rida lite övningar med koner. Ställ ut mga koner på ridbanan på både böjda och raka spår. Rid "slalom" igenom enbart med hjälp av höftrörelser.

Så för att få rätt på bytena igen utan att det förvandlas till ett stort problem så behöver du alltså bryta ner rörelsen till mindre pusselbitar. Gå helt enkelt tillbaka och kontrollera rakriktningen och framförallt att du kan kontrollera framdelen på bakdelen så att du kan korrigera ev snedhet.
Jobba mkt med skolor så att du får kontroll på bakbenen och så att du kan stärka upp framförallt höger sida.

En annan sak att fundera över är om du timear din hjälper rätt i bytena. Ger du hjälperna i det andra språnget så blir oftast bytet överrumplat och litet och ofta också orent. För även om han byter bra åt andra hållet så kan det vara för att han är starkare i den sidan och därav har lättare för att byta rent även om inte timingen är helt rätt i hjälpgivningen (jag menar alltså inte att du behöver svara på det utan bara att det kan vara värt en tanke när du funderar över vad som kan vara fel)

Det viktigaste av allt för att få bra byten är trotsallt kvalitén på galoppen. För att få till ett bra byte så måste kvalitén på galoppen vara mkt bra innan, under och efter bytet. Annars så blir inte bytet bra.
Var lägger du dina byten? Om du mest byter på diagonalen så föreslår jag att du istället börjar att byta på en stor volt. Fördelen med det är att du inte behöver byta när du kommer till ett visst ställe om inte galoppen känns bra. Känns den spänd och markbunden så ska du inte genomföra bytet.
Lättast är att rida i förvänd galopp på volten och byta till rätt.

Hoppas att du får rätt med det! :banana:

Du behöver jobba med rakriktning och liksidighet, precis som du redan fått tips om här. Det är ju viktigt att hästen spårar.

Jag får jobba lite mer med höger bakben på min häst för att hon ska spåra. En övning som jag tycker är jättebra är förvänd sluta, som jag gör på den öppna delen av volten. Jag jobbar mycket med skolorna överhuvudtaget. Både i trav och galopp.

Använder mej även mycket av den förvända galoppen. Rider gärna stora serpentiner under framridningen, så att jag omväxlande rider i rättvänd- och förvänd galopp. Sedan under ridpassets gång kan man ju minska serpentinerna och gå in på mindre volter, diagonaler etc.

En annan sak som jag tycker är viktigt när man håller på med byten om hästen har en tendens till att kasta sej in i bytet, eller blir uppstressad, är att efter ett byte - stanna hästen och ge den långa tyglar och stå så en liten stund.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar