Byter ni hage vintertid?/Skulle du byta om du kunde?

Polle

Trådstartare
Sitter och funderar lite på mina hästar. Dom ser ut att ha enormt trist & tråkigt i sin vinterhage just nu, har ju gått där rätt länge, och jag har börjat fundera om jag skulle släppa dem i en av sommarhagarna nu istället.
De blir alltid mer energiska och livar upp rejält då de får byta miljö (byta hage) och det är nu av den orsaken jag funderar på detta. Just nu står de mest bara och hänger i ett hörn hela dagarna och tycker livet är allmänt trist & tråkigt :(
Däremot direkt man byter miljö så blir det fart å fläng och de leker och hoppar och har sig. Man brukar riktigt se på dem hur glada de blir ;)
Men samtidigt funderar jag också på hur marken påverkas av det, gräset i sommar osv.
Jag har 4 olika hagar tillgängliga, varav en är vinterhage och 3 är sommarhagar. Alla är ungefär på 1 ha/st.
Hur gör ni andra som har flera hagar tillgängliga vid stallet? Byter ni hagar vintertid eller har ni en vinterhage och där ska de vistas hela vintern?
Ni som inte har tillgång att byta, skulle ni göra det om ni kunde?
Och blir det någon (negativ) påverkan på marken i sommarhagarna om jag byter nu?

Sv: Byter ni hage vintertid?/Skulle du byta om du kunde?

Vi har vinterhagar och sommarhagar som används så. Nån gång har vi tagit nån sommarhage i bruk och den blir då ganska förstörd. Om den fick vila till hösten så gick sommarhagen att använda. Så det förutsätter ju att man har några hagar att välja på. Eftersom vi har lösdrift så måste det ju finnas vindskydd i och det begränsar ju antalet en del.

Vi har 1 st vinterhage och 2 st sommarhagar. Sommarhagarna ligger precis intill varandra och är precis lika platta och fyrkantiga båda två. Alla tre hagar har ungefär samma storlek. Våra hästar går i sommarhagarna under betessäsongen dvs 6 månader, och vinterhagen resten av tiden, dvs 6 månader. Jämnt fördelat här alltså. :p

Vi har våra i halvstora (50x40m) grushagar under vår/höst samt vintertid när marken är mjuk. Sedan har vi en stor och en liten gräshage som de får gå i när det är hårt i marken + 3st stora sommarhagar.

Att investera i bra grushagar är det bästa vi gjort, underbart att slippa leriga ben! Att sen samtidigt ha möjlighet att släppa ut hästarna på större ytor även under vintern är toppen och hästarna uppskattar det.

Så länge det är fruset eller snö förstörs väl inte sommarhagarna? Vi låter hästarna gå på allt höst och vinter (3ha) 7 hästar. Däremot när det börjar växa stänger vi av pga. fånghästar och lite överviktiga ponnyer.

Det är just det jag har funderat på också. Om jag släpper dem nu i en av sommarhagarna, men flyttar tillbaka dem till vinterhagen då snön börjar smälta bort så gräset får växa ifred, då kan väl inte själva marken bli påverkad på något sätt?

Jag skulle tycka det var trist om sommarhagen blev infekterad av parasiter. Är inte så hemma på sånt, men nog vill man göra en maskkoll innan man släpper dem i beteshagen?

Vi hade våra hästar i små rasthagar på "lersäsong" så fort marken tillät (oavsett årstid) så fick de gå i "sommarhagen" (som var deras beteshage innan/efter betet men inte geggahage)

Jag skulle tycka det var trist om sommarhagen blev infekterad av parasiter. Är inte så hemma på sånt, men nog vill man göra en maskkoll innan man släpper dem i beteshagen?

Under vintern så ligger maskarna i vila och släpper inte ut några ägg och även om det skulle komma ut ägg så dör de när de hamnar i snön så det är rätt säkert.

Det är just det jag har funderat på också. Om jag släpper dem nu i en av sommarhagarna, men flyttar tillbaka dem till vinterhagen då snön börjar smälta bort så gräset får växa ifred, då kan väl inte själva marken bli påverkad på något sätt?

Under vintern så ligger maskarna i vila och släpper inte ut några ägg och även om det skulle komma ut ägg så dör de när de hamnar i snön så det är rätt säkert.

Jag tänkte visserligen ha hästarna i vinterhagen när det var fruset men det förslaget blev ganska sågat när jag ringde kollamaskens veterinärkontakt.

"Gör allt för att hålla nere parasittrycket i beteshagen" löd det i mina ögon vitigaste tipset. Hellre då ha 2 vinterhagar o en sommarhage. Så man kan byta dem emellan men varan noga med att kolla parasiter och ev maska innan insläpp på gräs.

Man kanske inte ska vara så snabb att svara fast man tror att man kan ;)

Lärde mig precis i avmaskningstråden att stora blodmasken inte går i dvala.

Att investera i bra grushagar är det bästa vi gjort, underbart att slippa leriga ben!

Jag kan bara hålla med! Det är så skönt när hästarna den värsta geggperioden på sin höjd är lite geggiga på nedre halvan av hoven.
Det var också väldigt skönt att ha en säker hage när den ena hästen fick fång och senare diagnostiserades med cushing. Han kunde aldrig mer gå på gräs, inte ens med betesreducerare så då kändes det bra att han ändå kunde få röra sig på större yta än en liten sjukhage när han var tillräckligt frisk för det.

Delvis knapplån
Till Ts

Jag har alltså en uppgrusad vinterhage och sedan har jag också två sommarhagar. Jag använder aldrig sommarhagarna på vintern utan de är enbart beteshagar.

Men alltså, vad Gör hästen i en helt grusad hage?

Delvis grusad är super men hela? Det bästa min vet är att vandra iväg medan den andra fortfarande står vid frukosten. Han pillar året runt i allt på marken. Därför tycker jag inte heller det är ok med bara lera. Det är ju ett grundläggande behov att just gå och peta i marken efter föda? Eller är det bara ponnyer som har det kvar :-D

Att investera i bra grushagar är det bästa vi gjort, underbart att slippa leriga ben! Att sen samtidigt ha möjlighet att släppa ut hästarna på större ytor även under vintern är toppen och hästarna uppskattar det.

Det bästa vi gjorde var att investera i tillräckligt mycket mark ;)

*KL*
Sorry kunde inte låta bli, men det är bra att tänka att man kan inte bygga till mark och ofta är det svårt att köpa till. Att arrendera är väldigt osäkert och man ska ha 5-årsarrende i så fall så man inte står med ett antal hästar utan mark :eek:

Det är mycket mer att tänka på men börja med att få till så mycket mark det går. Det är en bra investering också, bättre än bank :cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har två vinterhagar och två sommarhagar hemma på gården samt mer bete en bit bort.

Jag har gjort så att jag har delat av vinterhagarna (rena skogshagar) och har en stor grind som står öppen den mesta tiden. Under höst och vår kan jag dela av om det blir väldigt lerigt och upptrampat så att en del av hagen får vila lite. Jag skulle vilja grusa de delar som är värst utsatta men pengarna måste gå till annat så då är detta en bra lösning.

Sommarhagarna (gräsbete samt skog) står helt oanvända från höst tills det har kommit upp gräs som är nåt att beta av. Även sommarhagarna går lätt att dela av så att de kan växelbetas och mockas av då och då under betesperioden. Vinterhagarna är en dryg hektar/styck och sommarhagarna runt 2 ha.

Man kanske inte ska vara så snabb att svara fast man tror att man kan ;)

Lärde mig precis i avmaskningstråden att stora blodmasken inte går i dvala.

:eek::eek::eek: Just ja , vi har en i min hage som hade det förra året och avmaskades vår och höst. Undrar hur det är ställt nu då? Skit:devil:

Men alltså, vad Gör hästen i en helt grusad hage?

Delvis grusad är super men hela? Det bästa min vet är att vandra iväg medan den andra fortfarande står vid frukosten. Han pillar året runt i allt på marken. Därför tycker jag inte heller det är ok med bara lera. Det är ju ett grundläggande behov att just gå och peta i marken efter föda? Eller är det bara ponnyer som har det kvar :-D

Jag lägger ju ut hö till dem så de har att äta den största delen av tiden och då inte i en hög utan i flera. Av 16 timmars ute tid så äter de ca 12 timmar. Sedan har de också sly och grenar att gnaga på som jag också lägger in. Sedan står de och dåsar och njuter av solen eller står och kurar och halvsover i sitt vindskydd om det är sådant väder. Jag har bara haft en häst här på lån som gick och grävde efter rötter. Mina egna har inte gjort det eftersom de har haft annat att äta på/gnaga på så de har väl inte haft det behovet.
För min del var det ju tvunget att ha hela hagen uppgrusad eftersom den hästen som hade fång blev sjuk direkt om han åt gräs.

Jag har två vinterhagar och en sommarhage + beteshage (alla går inte på bete). Vinterhagarna tjänstgör varannat år, men den vintern har de faktiskt fått knalla över i den "vilande" hagen ett par dagar här och där när det varit stenhårt i marken och ingen snö, den vilande hagen är ju helt platt och knölfri vilket min dräktiga uppskattade mycket :)
Lera är vi nästan helt förskonade från tack vare bra mark och lagom många hästar i förhållande till ytan, men vid grindar, vattenkar och utfodringsplatser blir det ändå lite knöligt även om leran inte når upp över hovarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 544
Senast: Magiana
·
Anläggning Är detta på fel ställe, så får någon flytta den. Visste inte riktigt i vilken kategori det skulle vara. I nuläget har jag två hagar att...
Svar
11
· Visningar
1 623
Senast: kanske
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: Nelle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31