Byter galopp innan hindret....Hjälp tack!

Tweety1985A

Trådstartare
Hejsan!
Har ett litet problem me pållen min, när vi hoppar i höger varv på raksträcka så byter han jämt galopp innan hindret... Om man ger järnet å driver på honom så hoppar han i rätt galopp, men landar ändå i fel... :confused: (trots att jag verkligen försöker ställa honom åt höger, å tynga över så att han ska landa i rätt galopp) Om jag däremot hoppar på volt i höger varv så går han i rätt galopp å landar i rätt, men så fort han ska hoppa på raksträcka så funkar d inte... I vänster varv e d inga problem. Nån som har nåt tips på hur jag löser detta problem? :crazy: :confused: undefined

Sv: Byter galopp innan hindret....Hjälp tack!

ÄR det ett problem? Alltså får hästen problem iom att han byter om/landar i fel galopp? Annars så skulle jag låta honom hållas, det finns hästar som ALLTID landar i fel galopp, men sålänge de inte har besvär av det så. (Min tränares motto i frågan är btw: Finns där inga problem, leta inte rätt på några).

Men annars lite tips:

Travhoppa kryss, låt bli att tynga och ha dig, utan TITTA bara dit du ska, och gör det redan över hindret.

Hoppa på volt, kräver att hästen är en bit kommen i sin utbildning dock. Du bara rider på och tittar dit du ska, och struntar i galoppen och låter hästen själv räkna ut att rätt galopp underlättar.

Min herre är otroligt känslig i galoppen och byter ofelbart om jag sitter snett/vinglar t ex, och jU MER jag anstränger mig för att han ska landa i rätt galopp dessto FLER felfattningar får vi. När jag bara rider banan, blicken uppåt och tittar dit jag ska så landar han 99% av tiden i rätt galopp åt båda hållen, och kommer han fel byter han själv på nästa böjda spår. Men det tog ett tag innan jag tog till mig tränarens 'STRUNTA i hur han galopperar, bra rid och titta dit du ska och håll linjerna' ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 211
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 882
Senast: zooii
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka