byte till hösilage!

Madde_padde

Trådstartare
kommer flytta till nytt stall i slutet av veckan...där andvänder de sig av hösilage istället för vanligt hö.. hur ska ja gå till väga för bäst "invänjning" för min häst?
tack tack!

Sv: byte till hösilage!

Först och främst "måste" du vaccinera hästen mot botulism, om den inte redan är det. Det är tre sprutor med minst en månads mellanrum, max tre, och sen årligen. Du får börja ge hösilage efter andra sprutan.

Jag har aldrig upplevt att hästar mått dåligt av att byta tvärt, men ge 50/50 vid varje giva kanske?

Först och främst finns det inget MÅSTE med att vaccinera mot botulism! Det kan vara bra att göra det men inget måste. Även en vaccinerad häst kan få botulism för vaccinationen tar bara en del av de typer som finns. Dessutom är bakterierna väldigt ovanliga i Sverige.

Beroende på hur känslig hästen är och hur stor skillnad det är på värdena mellan höet och ensilaget så kan det gå bra att byta direkt eller i värsta fall behöva en lång övergångsperiod på upp mot en månad med sakta inväjning.
Se om du har möjlighet att få lite av ensilaget redan nu att ge hästen och/eller om du kan få med några höbalar när du flyttar. Så att du kan blanda det i början.

Hej!

NÄr vi bytte till hösilage så tog vi ju med en del hö från gamla stallet , bytet gick väl på en , två veckor.. innan han helt åt hösilage.. gav då hösilage i hagen och vanligt hö inne eftersom de andra hästarna käkade hösilage i hagen , sedan tog jag mål för mål och blandade ut... gav också A-fil , eftersom de i början kan bli lite knäppa i magen.. Så det är ett tips att ge lite A-fil i krafftfodret eftersom det innehåller goda magbakterier..
Vi vaccinerade efter han börjat käka hösilaget , hade inte möjlighet att göra innan... nu ska han ha sista sprutan nu i feb..men det är inget måste att vaccinera..som ovan sa..Men jag vill vara på den säkra sidan.;)

hmm jo tänkte de ja me..jobbade i avelsstall förr då var ingen häst vaccinerad och vi hade ändå rullians på ca 100 hästare om året å ingen va nånsin sjuk

tänkte ta med typ 2 balar från gammla stallet så får han vänja sig under dne perioden i bsrsta fall går de säkert att få tagp å mer

Någonstans har jag sett en rekommendation på att vänja hästar med nytt foder...där stog det två veckor så det brukar jag vilja hålla mig till.

Alltså 50/50 i två veckor eftersom hästar är så känsliga i mag- tarm- systemet. Det kan ju gå bra att byta tvärt men det kan lika gärna bli så att man slår ut magen och de goda bacillerna och då blir risken för fång stor.

// M

Nej, men det var därför jag skrev "måste" också. Det finns inget som säger att en häst måste vaccineras mot något, men man kan ju "offra" en 700 spänn och va på den säkra sidan? Jag skulle inte våga chansa.

Jag tycker det är helt förkastligt att argumentera som om vaccineringen ger ett 100 % skydd. Det gör den inte.

Nej, men den ger ett skydd, annars skulle den inte finnas om den var helt onödig. Jag är sån personligen att jag hellre tar alla säkerhetsåtgärder jag kan för min häst, och skulle han få botulism så vet jag att jag gjort vad jag kunnat iaf, det skulle ju kännas bättre än att jag snålade på ynka 250 spänn om året och sen är han död, men det är ju upp till var och en...

Akta dig för att göra ett foderbyte tvärt som någon sa man kunde. Tvära foderbyten kan resultera i fång. en invänjning bör ske under ca 3 veckors tid.

Min pålla har precis bytt från ett stall där hon bara åt hö. Nu får hon bara hösilage. Jag tog med två balar hö och blandade vartannat mål (morgon=hösilage, lunch=hö, em=hösilage, kväll=hö). Det har tagit ungefär 1,5 vecka och nu får hon bara hösilage. Hon blev lite lösare i magen men utöver det har jag inte märkt nånting!

lite OT:
vart skall du flytta? :)

Det är ju bra om det går att blanda. Jag försökte, men det tog inte lång stund innan hästarna fattat sådant tycke för hösilaget att de petade bort höet:D .

Jag vet oxå att inte vaccination ger ett 100% skydd, men jag har för mig att det kan bli strul med försäkringsbolag OM det skulle hända något och du inte gett vacc mot botulism. Kolla upp det med ditt försäkringsbolag för säkerhets skull.

Lycka till med flytten:bump:

Vad bra att det gick bra :)

MEN... (inte bara menat till dig...)
...det är när de blir lösa i magen som mag/tarm-floran blivit störd och de kan då få fång har jag fått lära mig...
det är alltså när de blir störda i magen man ska hålla noggrann uppsikt...

// M

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
625
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023