byte till hösilage?!

R

Rubban

vårt hö har tagit slut och har ej fått tag i nå nytt, men fick då köpa hösilage i stället, våra hästar har aldrig ätit de förut men stoppar i sig de med glatt humör. Har hört att man ska vaccinera/ge nån spruta till hästar som äter de? sant? är helt förvirrad just nu, det är tillfälligt, släpps på bete i juni å efter sommaren ska vi väl fått tag på nå bra hö igen. tacksam för svar!!
 
Sv: byte till hösilage?!

Det finns en liten men dock risk att hästen drabbas av en sjukdom som heter botulism. Det finns olika typer av botulism, man kan vaccinera mot en av typerna.

Sök gärna här på forumet och på google.se så får du många träffar på botulism och kan själv fatta ett bra beslut för just din häst.
 
Sv: byte till hösilage?!

Du kan gå in på www.sva.se och söka på botulism. Hoppas du får den informationen du behöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 602
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 808
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Känner mig synnerligen förvirrad angående GRÄS.Har skogsbete som hästarna nu ätit kort-kort. Ska nu släppa på nytt bete som angränsar...
Svar
5
· Visningar
1 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp