Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

T

Thornbird

På grund av att våran höleverantör endast har mögligt hö kvar, så var jag tvungen att hitta hö någon annastans. Det är tyvärr svårt att få tag på hö, så det fick bli ensilage. Jag har lite torrhö kvar, så nu blandar jag i ensilage vid utfodringen för att inte foderbytet ska bli så drastiskt.
Så vitt jag kan se så är ensilaget av bra kvalitet, men jag har inte fodrat med ensilage på väldigt länge så jag vet inte hur blött det brukar vara.

Men hästarna vill inte äta av ensilaget!
Beror det på att de inte är vana vid det?
Jag läste just att hästar i de allra flesta fall väljer ensilage/hösilage framför torrhö, men det verkar ju inte stämma i det här fallet...
Och snart är mitt torrhö slut, så då blir de ju tvungna att äta ensilage... De kan ju knappast vägra när det inte finns något annat att välja på :crazy:

Någon som har några idéer?
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Jag tror du ska ha lite is i magen, de vänjer sig troligtvis. Om det inte är något fel på det som gör det väldigt osmakligt. Min häst började på torrt hösilage i höstas och fick gå över på lite blötare för någon månad sedan, han tappade aptit först men äter nu som vanligt.
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

kanske bara är för att det är nytt? Har oxå erfarenhet av att hästar brukar gilla hösilage/ensilage bättre än hö.
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Mina hästar ÄLSKAR hösilage, den lite torrare varianten. Men ensilage ratar dom. Dom väljer hellre torrhö framför ensilage, och torrhö slinker väl ner i brist på annat ^^

Hösilage är ju egentligen ensilage, skillnaden är bara blötheten. Sen är det dock vanligt att det tillsätts olika syror i ensilage, medan hösilage i stort sett är inplastat gräs (Enkelt förklarat)

Kan kanske vara en eventuellt tillsatt syra i ensilaget som spökar? Jag tycker som en tidigare användare, vänta en stund, så kommer de nog äta det.

Jag har precis som du höbrist häromkring, så tyvärr får man ta det man hittar..

Hoppas det löser sig för dig :)
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Det kan vara så att ensilaget har mycket sämre värden än höet, och hästarna är känsliga för sånt. Oftast är det just värderna som spökar när hästarna väljer hö framför ensilage, så därför kan det vara en bra idé att göra en analys. Då ser du ju också om och vad du behöver komplettera med.
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Va roligt ändå, det brukar vara tvärt om. :p

Låt det bero. De svälter inte sig själv pga att inte maten smakar som de behagar. De vägrar kanske några dagar, petar och puttar, men de kommer att äta sig mätta och de kommer att vänja sig vid den nya maten.

Våra hästar blev tjuriga när vi bytte till en annan skörd med grövre strån och högre ts. Bra tyckte jag, mindre åtgång på foder. :angel: Och ett par veckor senare åt de precis som vanligt.

Vad är det för ts? För det är väl inte ko-ensilage?
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

hörde nyligen utav min veterinär att hästar oftast inte brukar tycka det är gott att blanda hö och hösilage!
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Jag vet tyvärr inte ts, och har ingen analys på det. Men det är väldigt blött.

Vad är det för skillnad på "ko-ensilage" och ensilage som man ger till hästar?
Det är möjligt att det vi har köpt är ko-ensilage, men det var tyvärr det enda vi fick tag på. För mögligt hö kan jag ju inte fodra med, och vi har inte hittat någon annan som säljer hö/hösilage än.
Jag läste i en veterinärtidskrift att hästar, precis som idisslare, fungerar lika bra på ensilage/hösilage som torrhö.

Nu har hästarna börjat äta av ensilaget i alla fall, så jag antar att de börjar vänja sig. Och höet är slut nu, så nu blir det bara ensilage. De fick ju både och för att de inte skulle må dåligt av ett för plötsligt foderbyte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Jag har också fodrat med riktigt blött hösilage - enl andra inackorderade ko-ensilage - innan jag hade koll på detta med ts. Det är ingen fara, ni kan fodra med det, men det är ju inte att föredra till hästar om man kan välja. Jag är dock ingen expert i frågan och rent krasst vet man väl ännu inte om hästen påverkas alls av att äta hösilage istället för torrhö.

Troligen så tycker dom att det är lite underligt med det blöta fodret. Hur luktar det? Har de inte ätit silage innan så kanske de blir fundersamma. Men det borde gå över om inte fodret är dåligt tycker man.

Du kanske ska ge det separat från höet. Dvs ge bara silage på morgonen och bara torrhö vid lunch tex. Det kanske är populärare.
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Det luktar gott och ser bra ut, så jag tror inte det är något fel på det.
Och att det är blött borde väl inte påverka, eftersom gräs innehåller till största delen vatten? Ensilage borde ju vara mer likt gräs.

Den äldre hästen har ätit åtminstone hösilage för några år sedan, men unghästen minns jag inte vad hon fick innan jag köpte henne. Tror dock att hon fick hösilage.
Nu är ju som sagt höet slut, så nu får de endast ensilage.
 
Sv: Byte från hö till ensilage - hästarna matvägrar!

Jag fick med slut på hö o fick tag i 8 balar vad jag skulle bedöma som "ko-ensilage" kanske. Var väldigt tveksam om detta skulle funka eller om hästarna klarade sig på detta. Hästarna äter detta med god aptit!
Det är väl ganska blött men hästarna har fri tillgång o äter som sagt bra av det.
Jag är inte den som analyserar o grejar... :-) Men visst är det väl okej för dem att äta detta ensilage om de tycker om det o mår bra av det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 263
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Maria_81
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp