Byte av torrfoder

Bufera

Trådstartare
Hej

Håller på att byta torrfoder på mina 2 hanar. Köpte en liten påse av det nya fodret, hällde i lite av det nya i det gamla. De fullkomligt älskar det ( Wow :O :love: ), så pass att det ratar det gamla totalt. Hur får man då en bra övergång? De petar bort det gamla och äter endast det nya.

Det jag tänker är att ge lite nytt, sen bara ge det gamla i ett par dagar så de verkligen äter av det samtidigt?
Hur "farligt" är det med ett tvärt foderbyte? Hur kan man göra annars, tips och råd?

De äter sitt gamla blötfoder.

// Bufera

Jag skulle ge dem varannan portion gammal och varannan ny och trappa ur på det viset. Det är individuellt hur de klarar foderbyten men risken är att de blir riktigt pajja i magen.

Det beror ju på hur stor skillnad det är mellan fodren också. Mina två har bytt relativt snabbt mellan två torrfoder, men det var då två högkvalitativa märken med ungefär samma innehållsförteckning.

Better safe than sorry - är väl annars ett bra motto. Varför stressa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 589
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar