Byte av stall

LotusblommAnn

Trådstartare
hej! Till sensommaren/hösten ska jag byta stall.
Hur brukar ni göra första dagarna?
Hur fort börjar ni rida?
Går ni promenader i området först innan ni rider?
Transporten går på mindre än en halvtimme så själva transporten är inte krävande för hästen.

Nya stället har dessutom annat hö ( ensilage på höst/vinter), hur länge ska jag blanda vårt vanliga hö?

Tack på förhand!

Beror lite på hästen skulle jag säga. Har du haft han länge och ni känner varandra väl så är han kju trygg med dig. Ser då inget hinder med att rida. Det gör man ju när man kommer till en tävlingsplats/clinic oxå.

Har du vanligt hö nu så blanda in det nya hösilaget lite pö om pö i några dagar. Kanske 2 kg av det nya i några dagar sen öka

Min ena, den äldre (15) hade jag kört/ridit dagen efter. Han är van att tävla och bo på annan plats och jag ser ingen skillnad på att åka på meeting och rida samma dag/dagen efter där eller i nytt stall.

Den yngre har inte varit ute på så mycket äventyr än men ändå på en del träningar där han bott över. Skulle nog ändå se till att han stod 2-3 dagar innan vi gjorde något allvarligt.

Jag ser till vid byte av Stallplats första dagarna att hästen får följa med i de övriga hästarnas rutiner i fråga om ut i hagen, vistelse där , intag från hagen .

Bra för dem i fråga om snabb aklimatisering och viktigt för dem att få in rutinerna i fråga om trygghet . Det är ju trots allt så att vi människor är en passus i dygnet för deras del när vi är där några timmar så tryggheten består ju i att de får anpassa sig utan oss i nya miljön med nytt stall och då lämnar man dem bäst så , att de får komma in i rutinerna lugnt men direkt .

Rider från första dagen i övrigt precis som vanligt efter att hästen kommit in på em /kvällen .

Jag har flyttat runt ganska mycket, min gammelponny som "flyttar in" väldigt snabbt i de nya rutinerna och stallkompisarna brukar jag låta vila en vecka efter flytten. Då får han bara gå omkring o ta det lugnt och vänja sig med allt det nya. Den stora damen är inte lika stresstålig som honom, henne låter jag vara 2-3 veckor, så att hon verkligen hinner landa. Hö brukar jag blanda allt från några dagar till en vecka, ifjol då de flyttade Finland -> Sverige fick de lite mer tid på sig, men ingen fodervänjningsperiod. Ponnyn De vilade väl några veckor innan vi började lite med att knalla omkring i skogen lite lugnt och försiktigt.

Med mina äldre hästar jag haft så har jag låtit de vila första dagen, gått med de runt omgivningarna den andra och sen ridit som vanligt.
När jag fick hem min 4 åring så fick han vila helt i 1-2 veckor och började inte träning förrän 3-4 veckor. Men då är han oinriden och det var den första gången han bytte hem sedan han var 5 månader gammal. Han lugnade ner sig efter ca 2-3 månader. :)

Beror nog mest på vad man har för häst, gammel ponnyn hade jag nog inte gjort nått speciellt med utan låtit han fått bekanta sig första dagarna med alla rutiner, men ridit som vanligt. Hade inte gått på nån promenad bara för att vänja honom vid omgivningarna, han var så lugn och trygg i sig själv ändå. Har man en häst som är känslig för rutiner tar de väl ta längre tid för att landa i allt det nya.

Jag har en häst som tar tid på sig för att vänja sig vid nya stall och nya miljöer.

De tre första dagarna brukar jag inte ta ut hästen ur flocken (står på lösdrift) utan umgås med henne i hagen. Sen brukar jag gå någon promenad med henne och därefter kan vi börja rida försiktigt. Vi kan vara ensamma på ridbanan men rider vi ut så vill hon ha sällskap i början.

Tack för input. Hästen är ett 20årigt d-ponny sto. Hon har inte flyttat runt så mycket i livet. Jag och hästen har känt varandra i snart två år. Vi har bara åkt transport en gång under den tiden inför besiktningen på klinik inför köp.
Stallet blir troligtvis ett med 4 boxar (står idag i ett stall med endast 2 boxar totalt).
Kan bli lämnad själv kvar i hagen när den andra hästen rider iväg utan att bli orolig.
Nya stallet kommer precis som idag ha egen hage.
Största skillnaden blir att nu blir det mycket mer utanför stallet/gården att ta sig till (många olika ridbanor, ridhus och ridvägar).
Matmässigt blir det störst skillnad i att byta från vanligt hö till höensilage.
Och byte av bottenmaterial i boxen, idag står hon på träpellets (kamin), byte till spån. Är sk "hosthäst", så jag hoppas det nya materialet ska funka bra för henne. Jag kan använda vad jag vill, men de tre andra boxarna kommer ha spån så jag testar detta till att börja med.
Tack för svar.

hej! Till sensommaren/hösten ska jag byta stall.
Hur brukar ni göra första dagarna?
Hur fort börjar ni rida?
Går ni promenader i området först innan ni rider?
Transporten går på mindre än en halvtimme så själva transporten är inte krävande för hästen.

Nya stället har dessutom annat hö ( ensilage på höst/vinter), hur länge ska jag blanda vårt vanliga hö?

Tack på förhand!
Jag har aldrig gjort någon större grej av stallbyte, fortsätter som jag alltid gjort, gör det jag ska och sedan följer hästen såklart dom andras rutiner direkt. Skillnaden är väl att jag ser till att vara där vid varje in och uttag tills jag ser att hästen är precis som vanligt. Jag har flyttat med min häst många gånger och försökt många gånger blanda nytt och gammalt hö vilket inte fungerat alls, min häst har alltid bara ätit det nya och ratat det gamla oavsett. Sen om hästen inte är speciellt känslig så tror inte jag det spelar så stor roll faktiskt ändå.

Om man går promenader eller rider första gångerna beror ju helt på vad man själv vågar. För hästens del så tror jag sällan det spelar någon roll. Är man själv osäker så tjänar det ingenting till att sitta upp och rida bara för ridandets skull så att säga.

Det som är viktigt tycker jag, det är att hästen inte vilar in sig i sitt nya hem så risken finns att den blir istadig av all energi. Det kan göra allting med flytten mycket jobbigare, jag tror på att en rastad häst utan överskottsenergi mycket lättare kommer in i nya rutiner och nya hem. Sen om man håller sig till att motionera av hästen i manege eller ute spelar ingen roll.

Jag kör som vanligt direkt. Flyttdagen gör jag inget speciellt med hästen, mer än just flyttar, men sedan rider jag som jag brukar.
Har vuxna hästar som är vana att åka transport och vara på träning och tävling. Med en unghäst hade jag kanske tagit det lite lagom lugnt (lugn uteritt med sällskap, longering eller liknande) ett par dagar.

Nu sist så skulle min häst ändå ha en liten vila precis vid den tiden som flytten ägde rum, så vi passade på att ta en ledig vecka i samband med det. Det är en unghäst så vi började sen med att promenera lite i omgivningarna, och följa med våra nya stallkompisar med ut i naturen. Med en äldre häst hade jag nog börjat rida ganska omgående, kanske inte första dagen, men definitivt dag två eller tre. Beroende på hur hästen är då givetvis, mina har varit rätt coola med nya platser.

Angående maten så var det omvänt för oss. Kom från hösilage som hon inte alls tålde till torrhö, och där gick vi på det torra med en gång. Jag hade blandat kanske första veckan i ditt läge, men för oss var det bara en enorm fördel att slippa hösilaget.

När jag flyttar med hästarna vill jag gärna komma dit på kvällen. Låt dem komma in i sina boxar och ha lite hö sen ha de lugnt till natthöet kommer. Sen brukar jag vara med när det är utsläpp dagen efter. Rider oftast som vanligt dagen efter. Försöker inte göra så stor grej utav det utan hålla "våra" rutiner så hästarna känner igen sig i det och det har funkat jättebra hittills och ger hästarna ro :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 292
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 254
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar