Byte av hingst..?

ancan

Trådstartare
När vi till slut bestämmer oss för vilken hingst som vi ska betäcka ett av stona med, så är det efter en lång tids funderande,
"för o emot.ande " ang hingstars tidigare avkommor, forskande om stammar och blodslinjer mm.mm. "Hela" vinterns lediga tid går åt detta intressanta och för oss iallfall,så viktiga forskningsarbete.:d

Så har man då bestämt sig. Hingsten med stort H är funnen, stoet kommer i brunst och man seminerar och betalar glatt sin seminavgift/språngavgift. :)
Då får man kanske beskedet "icke dräktig" :cry: och då kör man såklart en vända till med "drömpartnern"...:smirk:
Så händer det som "inte får hända"-stoet är fortfarande inte dräktig! :eek:
Nu börjar det bli en bit in på säsongen, samtidigt som man kanske"hör lite rykten" om att hingstens sperma på skick inte är den bästa. Paniken börjar göra sig lätt påmind.

Vad göra man nu då?:confused:

Då erbjuder hingsthållaren/importören av sperman att du utan ny språngkostnad kan välja en annan av deras hingstar.
På det viset "förlorar" du inte de pengarna du redan lagt ut.
Snällt tänker du och börjar leta efter en annan kandidat bland deras hingstar. Men det är helt andra blodslinjer,iofs mycket bra dom också men kanske med en helt helt annan inriktning.Det är ingen av dom som ens funnits med bland toppkandidaterna under planeringsstadiet.:confused:

Skulle du då ändå välja en av deras hingstar, eller skulle du "bita i det sura äpplet" och välja en annan hingst som du hade tänkt på innan?

Eller skulle du ha is i magen och våga fortsätta chansa på "drömpartnern" till stoet?

Hur ekonomisk skulle du vara om du hamnade i detta läge?

Sv: Byte av hingst..?

Om jag inte tyckte att någon av hingstarna passade mitt sto hade jag aldrig använt den för den var billig. Jo, jag är ekonomisk men det lönar sig i längden att välja kräset... :)

Rykten ska man inte lyssa för mycket på, vad säger de om sperman på stationen, vad säger hingsthållaren? Om det var möjligt hade jag valt att köra märren till stationen där hingsten stod... Om inte hade jag provat minst tre brunster.

I annat fall hade jag valt mitt andra val. Vad är en bokning/språngavgift? Max 10 000 va? Inte så stora pengar när fölet blivit 1 1/2 år.

Jag kan inte förstå hur en del kan byta hingst och bestämma på två minuter om man inte har haft den hingsten i åtanke innan. Det är ju mycket att tänka på... Jag hade hellre valt att låta märren gå tom, än att göra ett hingstval jag inte tänkt igenom ordentligt.

håller med dig solros -gå ifrån de blodslinjer man vill ha?

Allting är ju beroende av hurpass väl man känner stoet, hade det varit mitt sto hade jag testat en gång till sista försök. men om ditt, ancan, är en rutinerad dam som alltid tar sig på första så hade jag resonerat som att "denne hingsten passar nog inte henne, jag byter" och fått chans på kandidat nr 2 under kanske 2 brunster.

Jag stod inför det dilemat förra året fast hingsten jag försökte med var inte stationens däremot så valde jag en av deras när det inte hade hänt något på femte försöket. Detta gjorde jag dels för att få så färsk sperma som möjligt åt min krångel dam.

Däremot så hade jag ju tur att hitta en hingst som passade mitt sto hade de inte haft det så hade jag bitit i det sura äpplet och tagit något annat även om jag fått byta station.

Men helt klart hade jag bytt när det inte tar sig för efter EN seminering med nya hingsten så tog hon sig direkt... :bump:

En fråga... det är väl inte han som jag oxå vill ha som har dåliga simmare?

Nu gäller det inte mitt sto, utan bara en "allmän" fråga, eftersom det verkar vara många som byter hingst av en eller annan anledning.
Min Pärla blev ju dräktig på andra semineringen, men hon har aldrig "hoppat" innan,så lite nervös var jag allt...

Jag brukar försöka ha en i reserv redan då jag lämnat stoet på station. Slipper grunna så mycket då. Mycket kan ju hända. -Som på en av våra travare, vi hade bokat hingsten, märren på väg och då ringer dom och meddelar att de måst avliva hingsten pga fraktur! Är mao bra att ha en i reserv så man inte väljer första bästa för att inte missa brunsten. etc.
Jag väljer i första hand hingst och inte så mycket efter kostnad. Men visst spelar det en viss roll, dock inte så att jag skulle ta en annan hos hingsthållaren bara för att spara pengar. Men man kanske kan förhandla fram en deal inför nästa år....:angel:

öhh nu blev det ett grötigt inlägg...:crazy:

Jag sitter i den situationen som du beskriver nu. Mitt stos 4: brunst nu. Vet inte om hon är dräktig denna gången. dag 9 idag. Vågar knappt hoppas...

Jag skulle inte bytat till en annan hingst som inte varit påtänkt innan. Spelar ingen roll om det var gratis språng. Man har ju flera reserv hingstar (iaf jag) att välja mellan. Det svåra är bara att välja vilken. Man har ju trots allt lagt ner mkt tid på att välja ut EN passande hingst, Reserverna behöver ju inte vara sämre, men av ngn anledning så har man valt bort dem. Att sätta sig ner och tänka om och återigen gå igenom fördelar nackdelar är jättejobbigt tycker jag.

Annars får man gambla lite om man nu VERKLIGEN vill ha ett föl efter den första hingsten och fortsätta att inseminera. Har fortfarande inte bestämt mig....

Vi är i en sådan situation nu. Efter 3 brunster och ingen dräktighet så bestämde vi oss att byta hingst helt. Blev erbjuden en annan hingst hos station för att slippa förlora så mycket pengar men det kändes inte rätt med den andra hingsten. Vi har haft en annan hingst i tankarna hela tiden. Så det blev bara att betala ny semin/språng avgift! Inte kul! Men det viktigaste är ju att det blir en hingst som man tror är rätt för sitt sto. Nu är väntan lång (hela 16 dygn)!

Man hoppas ju(o vill tro) att de flesta stoägare som hamnar i en sådan här situation byter till en hingst som "står dom nära".

Ändå låter det på hingsthållarna som om de flesta lyckas "övertala" stoägarna att byta hingst till ngn av deras andra.

Man kan ju fundera på vilket som är klokast kankse. Till viss del beror det säkert på hur mkt pengar man redan lagt ut.

Mitt sto skall kollas på måndag, är hon inte dräktig så byter jag hingst.
Jag har sån tur så att samma hingsthållare även har den hingsten som jag funderat på till samma sto, fast till nästa år. Egentligen ville jag se vad han lämnar först då detta är hans första säsong, men det känns ändå rätt bra om jag nu får lov att byta.

Helt rätt, man får många sådana "erbjudanden" - lite konstigt att hingststationer tror att man vill ha dräktigt till vilket pris som helst nästan - har man valt en hopphingst så tror de att det kan gå bra med en dressyrhingst - bara man får stoet dräktigt..

Jag tillhör dock den envetna typen som inte låter mig övertalas, så jag biter i det sura äpplet och betalar ny språngavgift. Har också ett sto i år, som efter två brunster med utmärkta ägg och perfekt timad insemination inte har tagit sig.

Men hon får hellre gå tom än att jag väljer en hingst som jag bläddrat förbi i hingstkatalogen.

*KL*

Jag tillhör ju de som på 'tio sekunder' bytte hingst. Till en som egentligen 'valts bort'.

Jag hade ju inga reserver egentligen, dels orutin, och dels att jag inte hittade någon som kändes lika rätt och bra som förstahandsvalet.

Det fanns många som var 'nästan perfekt', men av en eller annan 'småsak' inte blev förstahandsval.

När jag då i sista stund fick beskedet att förstahandsvalet var bara att glömma, stoet var högbrunstigt och eh hjälp? så funderade jag en kort stund på att åka hem och skita i alltihop och fundera till nästa brunst, men valde att åka till seminstationen och höra vad de ansåg. De tittade på stoet, frågade vad jag var ute efter och så, visade sin egen hingst samt föreslog 5 - 6 andra kandidater. och de hade inte sin egen hingst som 'första förslag'.

Två av förslagen var hingstar jag hade kikat på men valt bort på grund av 'småsaker'. I det ena fallet storleken och i det andra fallet kostnaden. Den hingst som de hade som främsta rekommendation tittade jag på flera gånger men backade pga storleken. Men efter att ha pratat med seminvet lite mer ingående om hingsten, funderat (förvisso bara en kort stund, men..) och insett att det fortfarande BARA var storleken som jag tvekade på, så valde jag den hingsten.
Det hela tog typ 10 minuters diskuterande hos förstavalets ägare, fem minuters klurande i bilen och så 15 minuter att bestämma mig på på seminstationen.

Jag har ju haft över en månad att begrunda valet, och ångra mig (även om det skulle vara rätt sent påtänkt *s*) och är inte missnöjd alls. Jag är fortfarande lite rädd att få en för stor avkomma, men det är också allt.

Men för att aldrig mer behöva hamna i 'panikvalssituationen' så såg jag till att ha valt en reserv inför dräktighetskollen. Nu var stoet dräktigt, men det var då fan tur det, för mitt reservval fick pga skada tas ur avel några dagar innan :crazy:

Nu är jag i princip besatt av alternativ, och har till och med sett till att ha alternativ för om hon är tom på 45 - 50 dygnskollen, och jag väljer att betäcka om, och det inte går att göra med samma hingst.

DÄREMOT skulle jag inte ge avkall på det jag sökte iom ett byte. Så sökte jag vissa blodslinjer skulle jag inte byta till en annan med helt andra linjer. Och när jag nu letar alternativ och alternativ till alternativen så är ju mina grundkrav (som fällt många hingstar..) desamma. Däremot är jag inte lika petimeterpetig med 'smådetaljerna', t ex kan jag stretcha maxstorleken på hingst 4 - 5 cm, jag kan tänka mig (kors i taket) en med dräktighetsavgift istället för levande föl och så. Men det är bara småsakerna jag är beredd att 'förhandla' om, kan jag inte få en som uppfyller det jag från början sökte, då får hon gå tom.

Fick precis reda på att mitt andra hands val också har dålig sperma, hoppas verkligen att det bara är VÄLDIGT tillfälligt :crazy: . Vad tusan gör jag annars på måndag, om det visar sig att hon inte är dräktig och även mitt andra hands val går bort. Har verkligen ingen tredje kandidat på gång.

poff skrev:
Fick precis reda på att mitt andra hands val också har dålig sperma, hoppas verkligen att det bara är VÄLDIGT tillfälligt :crazy: . Vad tusan gör jag annars på måndag, om det visar sig att hon inte är dräktig och även mitt andra hands val går bort. Har verkligen ingen tredje kandidat på gång.
Vad är det för sto ? och vad ska du ha avkomman till ?

Helen

poff skrev:
Mitt sto skall kollas på måndag, är hon inte dräktig så byter jag hingst.
Jag har sån tur så att samma hingsthållare även har den hingsten som jag funderat på till samma sto, fast till nästa år. Egentligen ville jag se vad han lämnar först då detta är hans första säsong, men det känns ändå rätt bra om jag nu får lov att byta.

Handlar denna tråd enbart om betäckningar via semin? Är hingstägare/hållare så ärliga när de pratar om kvalitet på sperma eller kan man kolla det någon annanstans? Sådant kollas väl kanske inte vid naturliga betäckningar, eller? Några små undringar!

clownen skrev:
Vad är det för sto ? och vad ska du ha avkomman till ?

Helen

Hej förresten tjejen!! Det gick inget vidare idag :cry: Sur är jag men vet inte på vem. Tröstläser i denna tråd att så många får försöka fler gånger. Veterinären jag hade ut idag var...ja...jag vet inte vad jag ska säga...kanske drabbad av värmen...hon hittade inte den ena äggstocken på stoet :confused: När hon väl hittade den efter lång tid fanns där en vad hon trodde var en gulkropp. Vad ska man tro? Kommer iallafall att fara tillbaka till hingsten och deras station så får de undersöka där och sätta igång brunst om det behövs.

BYT!

Ta aldrig hingst med dålig sperma, det är INTE värt det. Det är dessutom ärftligt och inte vill vi avla på hästar med dålig fertilitet. Andra blodslinjer (men kanske inte en hopphingst om det är dressyr du är ute efter, det vore ju onödigt) kan vara svaret, ofta håller man på alldeles för länge med samma hingst. Bara för att man vill ha just den. Precis som med människor så passar inte alla ston till alla hingstar. Och då blir det inget...

Det är mitt xx-sto, som tog sig på ett enda försök förra året.
Jag vill ha en hopphingst med fina gångarter, bra hals, ej för liten och bra temperament. Stoet självt har en mkt bra ridbarhet, hoppar super och rör sig trevligt. Har lite låg halsansättning, annars av bra typ.
Jag valde en hingst i år som jag vet hade problem med sperman förra året, men eftersom hon blev så lätt dräktig då så vågade jag chansa.

Senast ändrad:

poff skrev:
Det är mitt xx-sto, som tog sig på ett enda försök förra året.
Jag vill ha en hopphingst med fina gångarter, bra hals, ej för liten och bra temperament. Stoet självt har en mkt bra ridbarhet, hoppar super och rör sig trevligt. Har lite låg halsansättning, annars av bra typ.
Jag valde en hingst i år som jag vet hade problem med sperman förra året, men eftersom hon blev så lätt dräktig då så vågade jag chansa.
Mitt tips till dig är att titta närmare på Carland.

Motivering till förslaget är att han och Cortez kommer ur samma stolinje ( och fädernelinje ) och Cortez gick bra ihop med bla. fullblod. Dessutom så rör sig Carland bra för att vara hopphingst. ( Jag vet dessutom att en av ägarna har köpt in just ett par fina fullblodsston i syfte att betäcka med hingsten )

Annars så tycker jag att du ska titta på Indoctro som VDL har. Han är också en fantastiskt fin individ som har gjort fina resultat i aveln i Holland.

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: Marty
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 638
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 319
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar