Byte av hage på vintern?

A

Anneli 07

Imorgon ska vi byta hage till våra hästar, det har fryst på ordentligt här nere i södra Sverige och vår vanliga vinterhage är riktigt knölig och hård. Vi har en vinterhage till som vilat sedan i maj som är jämn och fin, men det är gräs i den hagen och detta gräset är nu frostbitet :confused: min veterinär sa att frostbitet gräs är ofarligt när det slutat växa och man behöver inte vara orolig om hästarna äter det när det är "dött". Orolig som jag är så kan jag inte släppa tanken på fång eller kolik, hur gör ni med hagarna på vintern? Självklart ska hästarna få ordentligt med hö att tugga på.

Sv: Byte av hage på vintern?

Står också inför detta problem, med en fångponny.
Än så länge så går han i sin "fånghage", men är lite rädd att släppa honom i vinterhagen, där det finns mycket "dött gräs".
Så jag vill också veta ur ni andra med erfarenhet av fånghästar gör.
Fånghäst är nytt för mig, köpte denna ponny i somras och visste ej om att han hade tendenser till detta.
Men, som sagt, än så länge så står han i sin fånghage, givetvis med hö både till frukost, lunch och eftermiddag.

Ingen av mina hästar har haft fång, men man är ju rädd att de ska få :confused: precis som din häst så kommer våra att få hö morgon, middag och kväll. Idag kommer de att släppas i den nya hagen och jag hoppas att det inte kommer hända något, men om de vräker i sig gräs så tar jag nog in mina hästar några timmar mitt på dagen idag så får de äta sin middag inne i boxen istället.

Vi bytte hage förra helgen till våra hästar. Då flyttade vi dom till den riktiga vinterhagen som vilat sen i februari, innan hade de gått i vårhagen i drygt 1månad.
Gott om gräs och vi lägger ut mycket hö på morgonen, gräset är övervuxet och inte så mycket näring i men hästarna har något att pilla med under dagen iaf.
Ungefär så här har våra hagbyten sett ut sen vi flyttade ner hit för 5 år sen. Än så länge har vi inte haft några problem med fång eller liknande.

Visset gräs i hagen är mer att jämföra med hö än med gräs. Så om det finns risk för fång eller kolik så beror det mer på foderbyte och dålig kvalité

I växande gräs så ändrar gräset sin uppbyggnad för att förhindra att det fryser sönder om det blir minusgrader ute. Det innebär att det blir helt andra värden på innehållet som då också betyder att det blir som ett helt annat foder för hästen. Känsliga hästar kan då reagera på det snabba foderbytet med fång. Men visset gräs är dött och kan inte göra någon förändring och blir samma foder som innan bara kallare. Men är det ett gräs som "lever" så kan det ändra sig flera gånger på dygn om temperaturen går mellan plus och minus grader t ex nattfrost och sol på dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka