Byte av grovfoder

Guldaskig

Trådstartare
Ska få hem min foderhäst nästa vecka och det kommer då ske ett grovfoderbyte efter hon kommer byta stall. Det allra bästa vorde ju såklart om jag kunde få med hennes gamla foder till det nya stallet men det är tyvärr inte möjligt.

Finns det något man kan ge henne som gör att det inte blir helt kaos i magen på henne när hon får helt nytt grovfoder? Har hört något om bakjäst och läste lite om Krafft Magtarm, funkar det och i så fall hur? Och hur går man tillväga?

Kanske ska tillägga att hon går från ett hösilage till ett annat hösilage om det har någon betydelse.

Sv: Byte av grovfoder

Skulle gett Probimin eller Mag och tarm under de första veckorna om jag inte hade möjlighet att att blanda med det gamla fodret, men bäst är ju om du kan få med mat från förra stället.

Varför är det inte möjligt att få med hösilage från gamla stallet? Kanske du kan få köpa några kilo om du frågar? :)

Jag frågade inte ens om jag fick göra det när jag flyttade. Jag hade betalt stallhyra till den sista, så mat hade jag ju redan betalat.
Så jag hade många säckar med mig för att göra ett byte från silage till torr hö.
Fråga så får du säkert köpa :D

Nej inget kraftfoder. Så lite foderbyte som möjligt i början. Ju mer fodersorter desto mer får ju magen jobba.
Vet man att hästen måste ha extra mat för att inte tappa, skulle jag ge den nån dl lusern och sedan höja det successivt.

Jag, eller någon i min omgivning, har aldrig använt mig/oss av något för att stabilisera upp magen, det är ju mer ett "modernt" påhitt och hästarna har ju klarat foderbyten bra ändå både då och nu.
Känns som att hästen lär hinna få kolik/whatever redan innan magmedlet börjar verka ändå. :p

Vi brukar köra i hästarna Kraffts MagTarm när vi får hem dem. En vecka brukar de få, vid uttrappningen har det hittills inte varit några problem. Det är så mycket förändringar ändå, inte bara foderbytet, så jag tycker inte det skadar att de får något för att lugna magen. Blir de stressade tappar de ofta aptiten, och då har jag större problem än lite lös mage (hästar som tappar i vikt, svåra att få upp, blir mer stressade av att ätmönstret blir stört etc).

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 696
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka