Byte av fastighetsägare

CarEr

Trådstartare
Idag har jag fått ett mail från mitt bostadsbolag om att mitt hyresavtal är uppsagt fom 1/10 pga försäljning av fastigheten till annat bolag, HSB, men att jag inte behöver göra något.

Då är min fråga. Vad har ni för erfarenheter kring liknande? Mitt hjärnspöke tänker möjligheten att de säger upp alla, blåser ut hela huset och renoverar om.
 
Jag har varit med om det en gång men det var ingen fara. Tror vi fick nya kontrakt, men jag tror inte de har rätt att säga upp folk bara sådär. Visst kan de bestämma sig för att renovera, men då gäller samma regler som i normalfallet. Alltså att man får möjlighet att bo kvar. Det "enda" uppenbara som hände när vårt område bytte ägare var att nya ägarna stoppade projektet att byta ut alla vitvaror, så det var bara halva området som hann få det (bland annat vi ;)). Annars blev det bara nya koder till portarna typ.

Sen blev området generellt sämre efter ägarbytet, men jag tror du kan känna dig trygg med en hyresvärd som HSB :)
 
Idag har jag fått ett mail från mitt bostadsbolag om att mitt hyresavtal är uppsagt fom 1/10 pga försäljning av fastigheten till annat bolag, HSB, men att jag inte behöver göra något.

Då är min fråga. Vad har ni för erfarenheter kring liknande? Mitt hjärnspöke tänker möjligheten att de säger upp alla, blåser ut hela huset och renoverar om.

Den fastighet jag hyr lgh i såldes för två år sedan. Blev ingen skillnad alls, hyreskontrakten togs över osv. Besittningsrätten är ju relativt stark vad jag förstått så de kan nog inte kasta ut er bara sådär..?
 
Det är så jag tror.
Samtidigt som HSB tagit över två andra hus på gatan, totalrenoverat och markant höjt hyrorna
 
Har också varit med om det, blev ingen förändring alls. För mig blev det bättre då det var allmännyttan som köpte huset från en privat värd som inte hade lika mycket resurser.
 
Det är så jag tror.
Samtidigt som HSB tagit över två andra hus på gatan, totalrenoverat och markant höjt hyrorna
Om jag minns rätt så får de inte höja hyran utan förhandling. Hyresvärdar som inte förhandlar med Hyresgästföreningen förhandlar med hyresgästerna enskilt eller i grupp.
 
Om jag minns rätt så får de inte höja hyran utan förhandling. Hyresvärdar som inte förhandlar med Hyresgästföreningen förhandlar med hyresgästerna enskilt eller i grupp.

Nja.

"Om hyresvärden vill ändra hyran så ska den skriftligen meddela dig om detta (12 kap. 54 § JB). Om ni inte kommer överens om hyran så har ni rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren (12 kap. 54 § JB)."

"Hyresvärden har rätt att ändra hyran om lägenhetens bruksvärde ökar, det vill säga om standarden ökar. Hyreshöjningen ska vara skälig, och om du inte anser att den föreslagna höjningen är skälig så kan du ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden som då fastslår vad en skälig hyra är. Här kan du läsa mer om hyresvillkor och fastställning av den skäliga hyran, samt hur du går till väga om du vill ansöka om villkorsändring hos hyresnämnden. Kort sagt ska du alltså tänka på om hyreshöjningen är skälig och om renoveringen faktiskt förbättrar standarden."
----
https://lawline.se/answers/far-hyresvarden-hoja-hyran-vid-renovering
 
Det är bra att bli frustrerad ibland. Jag skickade under gårdagen ett mail till nuvarande fastighetsvärd och har idag via mail och brev fått en ursäkt över att informationen gått en aning felaktigt till då ingen annan information hunnit ut. Däribland även ett notat om att ingen totalrenovering, som i övriga fastigheter, planeras.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 836
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 212
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 962
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp