Byte av bil, vad tusan ska man välja...

Monifa

Trådstartare
Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp.
- Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite mer)
- Dra 1500 kg på B kort och över 2000 kg på E kort (målet är att ta det nån gång och då vill jag inte behöva byta bil)
- Jag är glad om den inte drar apmycket blandad körning utan släp bakom då den mestadels ska användas till och från jobb/stall.
- budgeten är 50-70' och vara iallafall -06 och inte gått mer än 17'

Det jag hittills tittat på är:
- Subaru legacy och outback, trevliga dragbilar men dessvärre utanför budgeten om de inte gått bortåt 30' mil...
- Mazda 6 2,0 touring
- VW passat

Ni som har nån av de två sist nämna bilarna får ju gärna komma med ett utlåtande och ni andra vad kör ni med?
 
Honda CRV kanske också funkar? Har för mig att de ligger högg på dragvikten.

För övrigt är det väldigt svårt att få ihop låg bränsleförbrukning och bra dragbil. Vi har 2 bilar av den anledningen, den bränslesnåla går hälften så dyrt som den stora, starka bilen.
 
Hondan får dra rätt mycket men gjorde ett stickprov och den drar 0,91, mazdan 0,8 och passaten 0,81 blandar körning. Sedan drar de likvärdigt så man kan ju välja olika grader av helvetet :D

Känns lite väl lyxigt att ha två bilar när jag bara är en person och inte super fet inkomst. Överväger att skaffa moped att pendla till jobbet med (är bara en mil) om bensinräkningen drar iväg. Men förstår också att min nuvarande bil som drar 0,6 blandad körning inte existerar som bra dragbil. Men å andra sidan måste jag snylta bil av nån annan varje gång jag ska iväg. Men över litern blandad körning ät väll smärtgränsen... Sen får man ju av kandidaterna välja den som i sin helhet är billigast.
 
Jag kör subaru outback -07, den är värd varenda krona! Jättetrevlig bil! Fast vilken årsmodell har du hittat som får dra 2000? Min drar 1540 på b-kort och 1800 på E. Jag hade sparat ett halvår extra och köpt en subba, alla gånger.

Jag tänkte byta bil snart och tittar på nyare outback, hiskeliga pengar men är man enveten på subaru så... (har kollat de flesta andra bilmodeller i den klassen o alla kostar lika mkt men är inte lika bra). Drömmen vore en subaru Forrester diesel, får dra mindre på B men uppåt de där 2000 på utökat/E-kort. De är superfina att köra!
 
@kvandi jo Subaru är ju drömmen (päronen hade legacy'n och den var underbar att ha framför) egentligen är det möjligt att köpa en sådan (hittade en -04 som gått 14' mil för 80' och det är inte orimligt)

Kanske är jag som tyder fel? Den bilen ovan står det såhär på:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1540
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2290

Så fel har jag ju läst haha. För hästen ska inkluderas i de 2290 kg... Tänkte inte på det. Men på BE innebär det då att jag får max dra 1800 kg och skicka på rn häst som väger 490 kg? Eller är jag pantad? Bläk jag som läst på och tyckte att jag börjat fatta grejen...
 
@kvandi jo Subaru är ju drömmen (päronen hade legacy'n och den var underbar att ha framför) egentligen är det möjligt att köpa en sådan (hittade en -04 som gått 14' mil för 80' och det är inte orimligt)

Kanske är jag som tyder fel? Den bilen ovan står det såhär på:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1540
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2290

Så fel har jag ju läst haha. För hästen ska inkluderas i de 2290 kg... Tänkte inte på det. Men på BE innebär det då att jag får max dra 1800 kg och skicka på rn häst som väger 490 kg? Eller är jag pantad? Bläk jag som läst på och tyckte att jag börjat fatta grejen...
Dom siffrorna innebär att du får köra ett släp med en reggad totalvikt på 2290kg men du får bara lasta upp till 1800kg
Exempel:
Släpets totalvikt är 2000kg
Tjänstevikt 800kg
Då får du lasta 1000kg
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
378
Senast: Windy
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 696
Senast: lil-sis
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 744
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp