Byta ut trekammarbrunn/minireningsverk

Fick till svar att om jag bott på en ö eller vatten nära hade det varit ett alt. eller om jag haft en pytte tomt och det kunde jag inte skylla på då den är drygt 6000kvm

I vår kommun så gjorde miljö och hälsa en drive för några år sen och tvingade i stort sett alla att byta ut avloppen, även dom som nyligen hade gjort om avloppen. Jag känner helt klart igen det där med en massa olika besked från kommunen om vad som gäller, beroende på vem man frågar och vartefter tiden går!... Förvirrat var bara förnamnet. Många grannar fick helt olika besked, dessutom var första brevet från kommunen väldigt strikt formulerat med juridiskt språk och hot om påföljder, vilket tyvärr inte höjde förståelsen eller samarbetsviljan hos fastighetsägarna, och förmodligen gjorde det ganska tufft för inspektörerna som mötte ganska uppretade människor... Well, det var bara en parantes som kanske inte hör hit.

För vår del var vi ganska beredda på att det var dags att göra om vår avloppsanläggning ändå, så det kom inte helt oväntat, den var gammal. Tyckte att det var förvirrande att det var upp till oss själva att välja lösning - vi fick inget stöd eller tips från kommunen när vi frågade efter det, utan fick bara svaret "skicka in en ansökan om hur ni har tänkt göra så får vi se om ni får godkänt eller avslag"... Jag försökte läsa på allt jag kunde om vilka lösningar som fanns, vilka regler som gällde, vilken som var bäst och enklast och vilken som var mest sannolik att kommunen skulle godkänna (visste inte mycket om avlopp alls). Fick bra hjälp härifrån bukeexpertisen (såklart! :angel::D) och valde en lösning som vi tyckte verkade bra.

Vi tyckte att det verkade vara för mycket driftpyssel (och eventuella felkällor!) med ett minireningsverk så det försökte vi undvika. Vi bor visserligen ganska nära Östersjön men på toppen av en ås som mest består av sand, så vad jag förstod det var det ideala förhållanden för en infiltration. Däremot så har vi en pump som pumpar ut vattnet från trekammarbrunnen till infiltrationen, minns inte riktigt varför, men det skulle minska risken för stopp och öka livslängden på prylarna som grävdes ner i infiltrationen (där nedbrytningsbakterierna skulle bo). Det innebär ju dock att vi är beroende av el för att avloppet ska funka. Min man är hantverkare så han kunde genom sina kontakter hitta en grävare och beställa själva trekammarbrunnen. Vi skickade sedan in en ansökan till kommunen och fick allting godkänt tack och lov!

Vi grävde ner en helt ny trekammarbrunn och grävde en ny infiltration en bit ifrån den gamla anläggningen, och på det sättet slapp vi driftstopp på vårt eget avlopp eftersom vi använde det gamla avloppet under tiden det nya byggdes. När allt var klart så kopplades avloppet bara om till den nya anläggningen, tog nästan ingen tid alls. Innan vi la igen allt och började använda allt så var vi tvungna att ta ut en inspektör som tittade på lösningen och sa att allt såg bra ut.

Vi var även tvungna att ha i åtanke reglerna som gäller för slamtömningsbilen och åtkomligheten för deras jobb. Vi har köpt en egen förlängningsslang till slamtömningen som vi måste komma ihåg att lägga fram när det är dags för slamtömning.

Innan vi gjorde om avloppet så hade min man nästan lovat mig att jag skulle få använda en summa från sparkontot till att skaffa häst, men så kom detta med avloppsbytet och summan var tvungen att användas till det istället. Jag brukar säga med darrande underläpp att där nere i marken ligger min häst begravd!!.... :cry::p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka