Byta ut havren?

Y

Yenetai

Finns det något annat foder än havre som hästarna kan bli piggare av? B-vitamin vet jag, men andra?
 
Sv: Byta ut havren?

har fått reda på att man kan ge linfröolja tex dagen innan tävling. Hästarna får då en energikick.
Vet inte om de blir piggare av det om dom får det varje dag dock..
 
Sv: Byta ut havren?

b-vitamin gör väl inte hästar piggare?

Betfor ger snabb energi = bra att ge på morgonen före tävling :)
 
Sv: Byta ut havren?

Jag vet inte faöll hästar blir piggare av dte, men korn ges ju ibland istället för havre. Fast det kanse är för att dom inte ska bli så pigga..
 
Sv: Byta ut havren?

Yes, korn ger du istället för havre för att det inte ska stiga åt huvudet och de ska bli jättepigga. Olja kan nog stämma för det är mycket energi. Jag har läst att en dl olja (behöver inte vara linfröolja utan kan vara majs eller raps exvis) ger lika mycket energi som ett kilo havre.
 
Sv: Byta ut havren?

Ylva86 skrev:
Jag har läst att en dl olja (behöver inte vara linfröolja utan kan vara majs eller raps exvis) ger lika mycket energi som ett kilo havre.
1 dl (ca 1 hg) olja ger runt 3,5 Mj och 1 kg havre ger mellan 9-10 Mj så den jämförelsen haltar lite...
//marti
 
Sv: Byta ut havren?

Olja är snabb energi så det tas upp snabbare än havren. Men se till att inte ge för mycket. Hästar har nämligen ingen gallblåsa så de kan inte ta hand om för mycket fett så som vi människor kan.
Men havre är ett väldigt bra, men inte för mycket där heller för det innehåller mycket stärkelse. Men annars finns det ju färdigfoder med MJ på 13. men det blir nog mer ekonomiskt att ge havre+olja då.
 
Sv: Byta ut havren?

Ämelie skrev:
b-vitamin gör väl inte hästar piggare?

Jag hörde av en ridlärare som vi tog ut till stallet att b-vitamin ger mer energi. Hon sa att om hästen får för mkt av det kan de bli lite "knäppa"....märker ingen skillnad på min häst, men gör kanske det om jag tar bort b-vitaminerna.
 
Sv: Byta ut havren?

Ylva86 skrev:
Jag har läst att en dl olja (behöver inte vara linfröolja utan kan vara majs eller raps exvis) ger lika mycket energi som ett kilo havre.

Det kanske är så, men eftersom min häst får tillräckligt med fett (väldigt lättfödd) så kan jag inte ge mer...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
558
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp