Byta ut groov 90 till 125. problem?

C

CaSandran

Vi har börjat med torrhö nu som vi inte har någon analys på.

Min häst äter ca 12-15 kg hö/dag. (I stort sett fritt).

0,5 kg havre, 0,5 kg groov 90, 3 dl betfor och ca 1 kg lucern hack.

Nu till min fråga. Jag funderar om jag ska vara på den säkra sidan och köpa groov 125 istället då jag inte har någon aning om värdena.
Kan det bli helt fel eller rent av skadligt? Eller är groov 125 ett "snällt" foder? Han är för tillfället fin i kroppen men skulle inte kännas kul om han skulle falla ur då jag kämpat för att få upp honom..

Skulle ni fortsatt med 90 eller bytt till 125?

Sv: Byta ut groov 90 till 125. problem?

Om du byter ut ½ kg är goov 90 mot 125 så innebär det att hästen får i sig 17,5 g protein mer. Och med tanke på att en hästs behov brukar ligga på många hundra gram per dag gör det inte så stor skillnad. men det är klart, lite mindre risk är det ju för underskott, så jag skulle nog byta iaf, även fast det är en droppe i havet. :)

Sv: Byta ut groov 90 till 125. problem?

Oj, tänkte inte ens så!
Så det låter som att man med säkerhet kan byta då :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 048
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka