Byta träns...

the_connemara

Trådstartare
... mellan dressyr och hoppning. Hur gör ni då? Ställer in i släpet? Enligt TR får man inte byta utanför eller?

Sv: Byta träns...

+ Mitrolle

Jag har hittills inte behövt byta men kom på att det kanske behövs på hästen nu. Iofs är vi så omatchade ändå men det hade ju varit taskigt att åka av i hoppningen och dra sönder morsans dressyrträns :p förhoppningsvis har jag åtm 2 olika bett tills dess så man dessutom slipper pilla av bettet och flytta över, det känns som overkill när man har samma modell på både nosgrimma och tyglar :angel: Vi har ingen om i släpet heller utan måste fälla upp isf, ytterligare lathetsfaktor :o

Fast IRL hade jag nog aldrig vågat dra av tränset på tävlingsplatsen, jag hade garanterat trott ÖD stått och stirrat på mig i kombo med att hästen blivit skrämd och för första gången i sitt liv inte lyssnat och stått still.

När det är fälttävlan och det startar danskar så gäller inte alla regler i TR :crazy: Danskarna binder gärna hästarna i grimma på lång lina utanför släpen mellan starterna. Stackars TD bara skakade på huvudet ett år när han inspekterade parkeringen och där stod en hingst bunden i halsrem och longerlina bakom släpen...:eek:

Vi har iofs en otroligt snäll häst som står där manställer henne så vi byter faktiskt träns utanför släpen. Gillar inte att lasta med broddar i.

Jag brukar sätta grimman runt halsen för syns skull och byta utanför transporten :angel: Så har man ju en nödbroms ifall dom skulle få för sig att inte stå still :)

Haha! Ja danskarna har lite andra regler, men även när man är nere i tyskland.
Många svenskar skulle nog få en chock...
Många har även med sig ett litet snöre och ett par pinnar och gör en liten hage på parkeringen där hästen får stå under dagen.

Ett mellanting mellan sveriges superstrikta och europas lite mer "fria" reglementen kanske skulle vara optimalt? Om inte annat är det alltid roligt när man ser de otroliga skillnaderna:)

När det är fälttävlan och det startar danskar så gäller inte alla regler i TR :crazy: Danskarna binder gärna hästarna i grimma på lång lina utanför släpen mellan starterna. Stackars TD bara skakade på huvudet ett år när han inspekterade parkeringen och där stod en hingst bunden i halsrem och longerlina bakom släpen...:eek:

Vi har iofs en otroligt snäll häst som står där manställer henne så vi byter faktiskt träns utanför släpen. Gillar inte att lasta med broddar i.

Jotack, de gånger jag följde med kompisar på hästfälttävlan i Skåne var det danska hästar som leddes i knippe i grimma, och som slet sig några gånger/dag :angel:

Jag saknar Tyskland och reglerna där. När det var parkering på gräs brukade vi ha hästarna lösa runt transporten i grimma, de gick mest och åt gräs. Värsta var väl att en av våra brukade traska iväg och gå in i andra människors transporter som stod öppna och tomma :D

Jag byter träns med hästen lös. Brukar låta honom ha grimma på sig när han äter sitt kraftfoder och efter terrängen också så han kan äta lite gräs medans han torkar. Får väl låtsas att jag är nybörjare den dagen TD/ÖD/någonannanD kommer och klagar :angel:

Jag saknar Tyskland och reglerna där. När det var parkering på gräs brukade vi ha hästarna lösa runt transporten i grimma, de gick mest och åt gräs. Värsta var väl att en av våra brukade traska iväg och gå in i andra människors transporter som stod öppna och tomma :D

:rofl::rofl::rofl:

Underbart! Skulle jag kunna tänka mig att min gamling oxå skulle få för sig, testa andra transporter :o

Ja det är lite annan atmosfär på tävlingar ute i europa...:D
Men även på internationella tävlingar är det vanligt att många sliter av tränsen efter terrängen och kyler och skrittar ner hästarna i bara grimma.
Samma på uppstallningarna, här i sverige måste man ha träns, internationellt går många i grimma.
Det är lite intressant tycker jag:)

Med grimma på, brukade ta grimskaftet och knyta upp det runt nackstycket så de inte trampade på det.

Bifogar bilder för att visa hur vi absolut inte får göra i Sverige :angel:

HPIM1927.jpg

S6300733.jpg

Jag tar av dressyrtränser och byter till hopptränset.

"Men vem är det som håller i hästen" är en vanlig kommentar bland mina medhjälpare/familj.

Lätt att glömma bort att någon bör hålla min vilda kuse! :angel: TR? Vad är det? :o

:rofl:

Jag hanterar min häst lös typ hela tiden hemma och ute i skogen. Men är jag på träning/tävling så är jag benhård med att följa TR, om jag så är själv på vår vanliga anläggning. Och varje gång jag släpper honom är jag livrädd att han ska springa iväg :eek: Snacka om att jag är slav under regelverken, nästan så det är pinsamt att vara så rädd "bara för att" :rofl:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Cavallo
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Puffindog
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod